Suzannah, Austria

Okładka książki Suzannah, Austria
Jon FosseCecilie Løveid Wydawnictwo: utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
184 str. 3 godz. 4 min.
Kategoria:
utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
Wydawnictwo:
Data wydania:
2007-10-30
Data 1. wyd. pol.:
2007-10-30
Liczba stron:
184
Czas czytania
3 godz. 4 min.
Język:
polski
ISBN:
9788392504054
Tłumacz:
Ewa Partyga
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen
5,9 5,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Reklama
Reklama

Książki autora

Okładka książki Best European Fiction 2010 Inga Ābele, Naja Marie Aidt, David Albahari, Andrej Blatnik, Steinar Bragi, Juhani Brander, Stephan Enter, Antonio Fian, Josep M. Fonalleras, Jon Fosse, Georgi Gospodinow, Julian Gough, Alasdair Gray, Aleksandar Hemon, George Konrád, Peter Krištúfek, Valter Hugo Lemos, Deborah Levy, Cosmin Manolache, Christine Montalbetti, Giulio Mozzi, Orna Ní Choileáin, Mathias Ospelt, Wiktor Pielewin, Giedra Radvilavičiūtė, Julián Ríos, Penny Simpson, Goce Smilevski, Zadie Smith, Peter Stamm, Igor Štiks, Peter Terrin, Jean-Philippe Toussaint, Neven Ušumović, Elo Viiding, Ornela Vorpsi, Michał Witkowski
Ocena 6,0
Best European ... Inga Ābele, Naja Ma...
Okładka książki Wolność. Istota bycia człowiekiem Chimamanda Ngozi Adichie, Héctor Aguilar Camín, Gabriella Ambrosio, Kate Atkinson, Liana Badr, Ishmael Beah, Amit Chaudhuri, Paulo Coelho, David Constantine, Ariel Dorfman, Helen Dunmore, Jon Fosse, Petina Gappah, Alan Garner, Nadine Gordimer, Juan Goytisolo, Patricia Grace, Richard Griffiths, Xiaolu Guo, Milton Hatoum, A.L. Kennedy, Olja Knezevic, Marina Lewycka, Henning Mankell, Yann Martel, James Meek, Rohinton Mistry, David Mitchell, Walter Mosley, Ali Mohammed Naseehu, Joyce Carol Oates, Alice Pung, Mahmud Said, Ali Smith, Alexis Wright, Banana Yoshimoto
Ocena 5,8
Wolność. Istot... Chimamanda Ngozi Ad...
Okładka książki Kon(teksty) Jon Fosse, Henrik Ibsen, Dea Loher
Ocena 5,0
Kon(teksty) Jon Fosse, Henrik I...

Podobne książki

Reklama

Oceny

Średnia ocen
5,9 / 10
9 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
988
542

Na półkach:

Jon Fosse od lat figuruje na listach faworytów do zdobycia Literackiej Nagrody Nobla. Jego popularność w Polsce i na świecie stale wzrasta, sztuki wychodzące spod jego ręki są często wystawiane na deskach najznamienitszych teatrów. Cecilie Loveid to z kolei w Polsce osoba raczej mało znana, choć jak zapewnia internet na świecie ma ona zaufane grono zwolenników. Książka zawiera dwa dramaty, po jednym każdego autora. Dobór jest nieprzypadkowy, oba odnoszą się wprost do osoby Henryka Ibsena.
W „Suzannah” występują trzy osoby – młoda Suzannah, starsza Suzannah i stara Suzannah. Ta pierwsza, to pretendentka do miana żony Ibsena, czeka aż pojawi się w jej włościach, wybrała go choć ma wątpliwości czy jest wystarczająco urocza aby zdobyć jego wdzięki. Druga Suzannah to żona Ibsena, właśnie świętuje dzień urodzin ich syna w samotności, oczekując na męża i dziecko. Wreszcie trzecia, to wdowa po Ibsenie, która rozmyśla o swoim małżonku, czeka aż przyjdzie na jej urodziny i zamknie okno. Dramat rozgrywany jest w jednym pokoju gdzie siedzą te trzy bohaterki. Sceneria jest bardzo skromna – krzesło, stół, okno, co podkreśla surowy wymiar życia pisarza i pozwala skupić się na rzeczach najważniejszych, którymi w tym przypadku są nawet nie same słowa, ale pauzy. Bo też właśnie te pauzy i elipsy to znak wyróżniający styl Fosse’go. To one podkreślają wartość wypowiadanych przez bohaterów słów, w nich kryje się głębia uczuć. Autor uważa, że najważniejsze jest nie to, co wypowiedziane, lecz to co kryje się między słowami. Fosse bada wytrzymałość języka. Używa bardzo prostych zdań, z ograniczoną liczbą słów, które powtarza wielokrotnie, dzięki czemu wbijają się one w naszą wyobraźnię, nadają sztuce niepowtarzalny rytm. Ta repetycja tekstu może wydawać się początkowo męcząca, a jej siła uwidacznia się dopiero pod koniec tekstu, gdzie bóle, tęsknoty i namiętności bohaterek układają nam się w obraz kobiety współczesnej. „Suzannah” nie szokuje, nie wzbudza zachwytów, nie rzuca na kolana. To cichy utwór, który brzmi w naszych duszach, o którym trudno mówić. Albo to poczujecie, albo zostaniecie obojętni.
„Austia” z kolei traktuje o miłości. Bohaterka sztuki jedzie do swojego narzeczonego z Austrii, w której się poznali do „Austrii” – jego domu przy fiordach w Norwegii. Jadąc ma ze sobą prezent otrzymany od partnera, którym jest dramat Ibsena – „Brand”. Stanowi on dla niej drogowskaz do lepszego świata, tego z mężczyzną, z piękną naturą, zimą i morzem. Sceneria głównych wydarzeń również jest prosta i symboliczna. Mamy tu sznur – którym można się dostać na szczyt klifu do domu wybranka, oraz brzeg – miejsce łączące przyszłość z przeszłością, to co ważne i to co zapomniane, dobro i zło. Lina symbolizuje drogę jaką muszą przebyć bohaterowie do wzajemnego zbliżenia. Ale czy to się uda? Partner nie jest zainteresowany wspólnym życiem. On szuka samotności, odtrąca względy uroczej turystki. Ona z kolei poszukuje bezpieczeństwa przy boku mężczyzny, z czasem jednak widząc jego podejście również przestaje wierzyć w sens uczuć. Wszystko prowadzi do nieubłaganego finału, gdzie razem wyznają że to koniec. Tak jak u Ibsena, Loveid buduje dialogi, w których powaga i wzniosłość ocierają się niemal o patos. Głównym elementem zainteresowań autorki jest człowiek z jego bolączkami, próba odszukania własnego „ja” i miejsca w świecie. W jej sztuce górą wcale nie jest miłość, a indywidualizm.
Wydana w ramach serii Dramat Współczesny książka, zawiera także obszerne wprowadzenie przybliżającą nam poetykę apofatyczną prozy Fosse’go oraz symbolikę prozy Loveid. Nie będę się tu silił na odwołania do tych interpretacji, niech Ci zainteresowani sami sięgną po książkę. Te interpretacje pozwalają jednak nieco lepiej zrozumieć tekst dramatów, oceniam je więc pozytywnie. Same sztuki nie będą nigdy moimi ulubionymi. Są trudne w odbiorze, surowe w formie i zmuszają człowieka do spojrzenia w swoją czarną naturę. Brakuje mi w nich nieco dynamiki, choć rozumiem że statyka to zamierzenie celowe. Tym dramatem Fosse na pewno w moich oczach nie przybliżył się do wydania mu najcenniejszej nagrody literackiej.

Jon Fosse od lat figuruje na listach faworytów do zdobycia Literackiej Nagrody Nobla. Jego popularność w Polsce i na świecie stale wzrasta, sztuki wychodzące spod jego ręki są często wystawiane na deskach najznamienitszych teatrów. Cecilie Loveid to z kolei w Polsce osoba raczej mało znana, choć jak zapewnia internet na świecie ma ona zaufane grono zwolenników. Książka...

więcej Pokaż mimo to

Reklama

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Suzannah, Austria


Reklama
zgłoś błąd