Zbieranie głosów. Sztuka opowiadania Ryszarda Kapuścińskiego
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Wydawnictwo:
- słowo/obraz terytoria
- Data wydania:
- 2010-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-01-01
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374539661
- Tagi:
- Ryszard Kapuściński narracja analiza
Czy to kolejna książka o Ryszardzie Kapuścińskim? Tylko do pewnego stopnia, gdyż Magdalena Horodecka rekonstruuje nie tyle obraz Kapuścińskiego-autora, ile Kapuścińskiego-narratora, potrafiącego w niezwykły sposób odtwarzać i przetwarzać zebrane świadectwa w nową formę. Jej rozważania adresowane są do tych, którzy nie oczekują kolejnej biografii, lecz raczej namysłu nad tajnikami sztuki opowiadania autora Szachinszacha. Na książkę składają się nade wszystko „spotkania osobne” z wybranymi utworami pisarza, które odsłaniają odrębność narracyjnego mechanizmu, tworzonego – jak mawiał sam Kapuściński – zawsze na nowo, na potrzeby kolejnych dzieł, wciąż nowych tematów. Czytelnik nie otrzymuje jednak obiektywnej i skończonej kolekcji formalnych rozwiązań obecnych w tej twórczości. Cel książki jest bowiem usytuowany gdzie indziej – w nieokreślonym miejscu, do którego zmierzamy, traktując lekturę jako przygodę interpretacji zawsze otwartą na ciągi dalsze.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 3
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Zbieranie głosów. Sztuka opowiadania Ryszarda Kapuścińskiego
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Jest to książka naukowa, z nie najniższym progiem wejścia, wymagająca od czytelnika przynajmniej podstawowej wiedzy ogólnohumanistycznej na poziomie uniwersyteckim, a najlepiej podstaw literaturoznawstwa. Na szczęście nie jest napisana przeintelektualizowanym żargonem naukowym, więc nawet bez wskazanych przeze mnie podstaw, czytelnik z pewną dozą samozaparcia będzie w stanie nadążyć za narracją autorki i przy pomocy wyszukiwarki wytłumaczyć sobie używane przez nią pojęcia, zwroty i metody badawcze.
Jeśli chodzi o istotę tej pozycji, to jest to refleksja nad sposobem narracji wykorzystywanej przez Kapuścińskiego w swojej twórczości. Jednak nie całej - autorka świadomie pomija wątek Ameryki Łacińskiej, gdyż jak stwierdziła: "Zdecydowałam się wycofać z planów podjęcia tego tematu ze względu na szerokie kompetencje historyczne i politologiczne, których wymagałaby analiza [...]" (ss. 14‑16). Pytanie , czy inne tematy nie wymagają równie głębokiej analizy, jak reportaże latynoamerykańskie, a jednak autorka w ich przypadku podjęła się tego wyzwania.
Podstawowym tematem podejmowanym przez autorkę jest polemika z tezą o polifonicznym charakterze narracji Ryszarda Kapuścińskiego. Stawia ona i broni hipotezy, że sztuka opowiadania "Cesarza reportażu" jest w istocie narracją jednoosobowego autora przyjmującą strategię kolażu literackiego z licznymi przypisami odautorskimi (przynajmniej od lat siedemdziesiątych),stąd też wcześniejsze próby opisania jej jako polifonicznej. Jest to niewątpliwie ciekawe stanowisko, z którym nie każdy się zgodzi, niemniej warto się z nim zapoznać. Zwłaszcza, że Magdalena Horodecka przyjmuje interesującą strategię analizy przechodzącą od szczegółu do ogółu - bierze czasem nawet pojedyncze zdania i zwrot i prowadzi indukcyjny wywód na temat strategii narracyjnej pisarza. Ta skrupulatność pozwala na wykrycie ciekawych informacji, ot chociażby autocenzury Kapuścińskiego, który w "Imperium" posługiwał się cytatami z swoich poprzednich dzieł z usuniętymi niektórymi fragmentami, które mają świadczyć o zmianie w sposobie jego postrzegania świata.
Książka ta jest warto polecenia dla każdego, kto miałby ochotę nad pogłębioną refleksją nad naturą twórczości chyba największego, a przynajmniej najbardziej znanego, polskiego reportażysty.
Jest to książka naukowa, z nie najniższym progiem wejścia, wymagająca od czytelnika przynajmniej podstawowej wiedzy ogólnohumanistycznej na poziomie uniwersyteckim, a najlepiej podstaw literaturoznawstwa. Na szczęście nie jest napisana przeintelektualizowanym żargonem naukowym, więc nawet bez wskazanych przeze mnie podstaw, czytelnik z pewną dozą samozaparcia będzie w...
więcej Pokaż mimo to