rozwińzwiń

Okna

Okładka książki Okna Anna Arno
Okładka książki Okna
Anna Arno Wydawnictwo: Wydawnictwo Zeszytów Literackich biografia, autobiografia, pamiętnik
100 str. 1 godz. 40 min.
Kategoria:
biografia, autobiografia, pamiętnik
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Zeszytów Literackich
Data wydania:
2014-09-01
Data 1. wyd. pol.:
2014-09-01
Liczba stron:
100
Czas czytania
1 godz. 40 min.
Język:
polski
ISBN:
9788364648106
Średnia ocen

7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Znak nr 763 Anna Arno, Wojciech Bonowicz, Leszek Bugajski, Olga Drenda, Julia Fiedorczuk, Jacek Filek, Dorota Groyecka, Józefa Hennelowa, Tove Jansson, Dominika Kozłowska, Angelika Kuźniak, Robert Maciej, Anna Marchewka, Mateusz Marczewski, Anna Mateja, Marta Mizuro, Janusz Poniewierski, Redakcja miesięcznika Znak, Barbara Toruńczyk, Marcin Wilk
Ocena 8,0
Znak nr 763 Anna Arno, Wojciech...
Okładka książki Wyspa. Opowieści podróżne Anna Arno, Tomasz Dostatni OP, Szymon Hołownia, Grzegorz Kapla, Andrzej Meller, Jarosław Mikołajewski, Arun Milcarz, Piotr Milewski, Michał Olszewski, Aleksandra Pawlicka, Marek Pernal, Wojciech Ponikiewski, \\Robb\\ Maciąg Robert, Witold Szabłowski
Ocena 6,5
Wyspa. Opowieś... Anna Arno, Tomasz D...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
16 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1739
123

Na półkach: , ,

Niewielka książeczka z wieloma miniaturkami, a w nich skrawki życia podsłuchane, podejrzane. W każdej miniaturce jedna sytuacja zatrzymana, chciałoby się powiedzieć, w kadrze. I troszkę wyolbrzymiona przez sam fakt bycia w centrum uwagi. Dużo w nich smutku, nostalgii, starych ludzi, pojawiają się psy, są książki, których nikt nie potrzebuje (jakie to smutne). A „inni są blisko”, choć „dalecy o lata świetlne”. Wyciszająca refleksyjnie-poetycka proza.

Niewielka książeczka z wieloma miniaturkami, a w nich skrawki życia podsłuchane, podejrzane. W każdej miniaturce jedna sytuacja zatrzymana, chciałoby się powiedzieć, w kadrze. I troszkę wyolbrzymiona przez sam fakt bycia w centrum uwagi. Dużo w nich smutku, nostalgii, starych ludzi, pojawiają się psy, są książki, których nikt nie potrzebuje (jakie to smutne). A „inni są...

więcej Pokaż mimo to

avatar
404
282

Na półkach: , , ,

DOBRZE MIEĆ OKNA, CZYLI PROZA GRANICZNA

Prozatorskie miniatury Anny Arno należy czytać na głos. W obcym mieszkaniu, tak, by głos odbijał się od pustych ścian. Krążył między oknami bez firanek a drzwiami wejściowymi, za którymi słychać brzęk kluczy i kroki. Ale kroki te nie są do nas, bowiem już nie przyjdzie ten, kto mógł był przyjść. „Ściany są cienkie. Inni są blisko. Dalecy o lata świetlne”. Gdy w łazience słychać wodę płynącą w rurach, a niekiedy i inne dźwięki – atonalne wykwity ludzkiej fizjologii. A już koniecznie w obcym mieście, gdy przed chwilą przyjechaliśmy i nie mamy nic, oprócz bochenka chleba i butelki mleka, które przed chwilą kupiliśmy, włożyliśmy do nieswojej lodówki i musimy teraz jakoś przeżyć najbliższe godziny. Można oczywiście zgasić światło, ale zawsze jest to akt kapitulacji, śmierć „to jak naciśnięcie kontaktu – pstryk i nic”. Dlatego „dobrze mieć okna, bez okien człowiek wariuje, widzi tylko to, co ma w sobie”.

Anna Arno (ur. 1984) posługuje się w swojej prozie poetyką fragmentu, „Okna” to rodzaj raptularza, w którym zapisuje swoje obserwacje, by zatrzymać czas, zachować w pamięci mijającą chwilę. W jednej z miniatur pisze: „Pamięta się rzeczy ważne, wokół nich narasta opowieść. Inne znikają ze świadomości, ale krążą w krwiobiegu”. Autorka jednakże buduje swoją opowieść wokół rzeczy pozornie nieistotnych – takich jak przypadkowe spotkania, zdarzenia, rozmowy, będąc ich statycznym centrum, nieruchomym uczestnikiem. Szczególnie często prozę Anny Arno zaludniają osoby stare, wykluczone, jak ci staruszkowie, którzy „wszystko kupują po jednym. Nie robią zapasów, bo ciężko nosić, bo lepsze świeże, bo można wrócić jutro”, którzy siedzą na osiedlowych ławkach, a „z wiekiem człowiek uczy się siedzieć na ławce. Nie musi już udawać, że na coś czeka”. A wszystko to boleśnie zanurzone w polskiej rzeczywistości. Wiele spostrzeżeń zostało poczynionych w łatwym do rozpoznania Krakowie, ale nie tylko – druga część książki, zatytułowana „Inne okna”, gromadzi notatki sporządzone przez Annę Arno w innych krajach – z perspektywy nowojorskiej, paryskiej, czy też wschodniej. „Być może lepiej pamięta się z oddalenia” – zastanawia się Arno. Trzeba przyznać, że autorka posiada sporo doświadczeń zagranicznych, będących głównie wynikiem jej wszechstronnego humanistycznego wykształcenia (Institute of Fine Arts, New York University),ale między innymi również i takie, kiedy wyznaje, że w Paryżu jest „ubogą krewną”, gdy chodzi ulicą Saint Honoré i przegląda się w witrynach, w pobliżu kościoła Wniebowzięcia, polskiego kościoła: „Zmęczone twarze. Nawet młode, ale roztyte po ciąży. Mężczyźni skupieni osobno. Polani pachnidłem, żeby nie było czuć. Włosy zaczesane na mokro. Jest dzień pański. (…) Ale niedziela, to także dzień ogłoszeń. Sprzątanie, wolny pokój, opiekunka, niedrogie przesyłki do kraju. Mieszkańcy ulicy Saint Honoré do niedawna bali się Polaków”.

„Okna” odczytuję jako rodzaj traktatu o pamięci, rozwinięcie herbertowskiego „musisz dać świadectwo”. To z pewnością coś więcej niż zwykłe lapidarium, pośpieszne słowa, notowane drżącym pismem w podróży. Ta proza głośno przemawia, ale nie zawsze mówi to, co chciałoby się usłyszeć. Napisana jest oszczędnym stylem kilkudziesięciu poetyckich mgnień w bynajmniej niepoetyckim świecie. „Okna” to rzecz trudno poddająca się rygorowi recenzji, dzieło pełne transgresji, z pogranicza poezji i prozy. Myślę, że taka właśnie miała być ta książka – graniczna. Anna Arno w jednej z notatek mówi wprost, mimowolnie dokonując podsumowań: „Nadmiar rzeczy, od których pęka świat. Nadmiar pogardzonych rzeczy, zbyt wiele świata, w którym poruszam się pomiędzy, zawsze na granicach”. A po wszelkich granicach – jak wiadomo – warto jest się czasem, nawet ryzykując upadek, poruszać jak po linie, tak jak warto jest czytać „Okna”, najlepiej w sposób, jaki opisałem na początku. A potem przez nie wyjrzeć.

DOBRZE MIEĆ OKNA, CZYLI PROZA GRANICZNA

Prozatorskie miniatury Anny Arno należy czytać na głos. W obcym mieszkaniu, tak, by głos odbijał się od pustych ścian. Krążył między oknami bez firanek a drzwiami wejściowymi, za którymi słychać brzęk kluczy i kroki. Ale kroki te nie są do nas, bowiem już nie przyjdzie ten, kto mógł był przyjść. „Ściany są cienkie. Inni są blisko....

więcej Pokaż mimo to

avatar
601
400

Na półkach: ,

Skromne, ale wzruszające miniaturki osadzone w rodzimej (polskiej, krakowskiej) rzeczywistości - a więc dla mnie jakoś boleśnie rozpoznawalne - oraz te dostrzeżone z szerszej perspektywy: doświadczeń "amerykańskich" i podróżniczych autorki. I obrazki te udowadniają po pierwsze jej znakomity zmysł obserwacji i empatię, a po drugie - uniwersalność kondycji ludzkiej: szarość i niewdzięczności starości, tęsknotę za ciepłem, przemijalność rzeczy, miejsc i cywilizacji.
Dające do myślenia, dojmująco nostalgiczne...

Skromne, ale wzruszające miniaturki osadzone w rodzimej (polskiej, krakowskiej) rzeczywistości - a więc dla mnie jakoś boleśnie rozpoznawalne - oraz te dostrzeżone z szerszej perspektywy: doświadczeń "amerykańskich" i podróżniczych autorki. I obrazki te udowadniają po pierwsze jej znakomity zmysł obserwacji i empatię, a po drugie - uniwersalność kondycji ludzkiej: szarość i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
443
397

Na półkach: , ,

Lubię prozę pisaną przez poetów.Twórczość p.Anny obserwuję od momentu jej debiutu za który otrzymała Nagrodę "Zeszytów Literackich".Ta niewielka książka jest zbiorem mini opowiadań pełnych poezji.Można je porównać do "Błysków" Julii Hartwig.Dużo ciepła w opisie ludzi starych,często niedołężnych - "Staruszkowie wszystko kupują po jednym.Nie robią zapasów,bo ciężko nosić,bo lepsze świeże,bo można wrócić jutro".Tyle prawdy w takim stwierdzeniu: "Nie pamiętam,gdzie zatrzymaliśmy się tej nocy.Ale paliło się żółte światło i łatwo było zapomnieć,że nikt na nas nie czeka.Że świat jest nie dla nas,nawet za pieniądze,że jest nam obojętny,jak morze i wysokie góry,i małe miejscowości w obcych krajach"."LEPIEJ GDY SZUMI RADIO,SZUMI WODA W CZAJNIKU,CICHO SZUMI ŻYCIE".

Lubię prozę pisaną przez poetów.Twórczość p.Anny obserwuję od momentu jej debiutu za który otrzymała Nagrodę "Zeszytów Literackich".Ta niewielka książka jest zbiorem mini opowiadań pełnych poezji.Można je porównać do "Błysków" Julii Hartwig.Dużo ciepła w opisie ludzi starych,często niedołężnych - "Staruszkowie wszystko kupują po jednym.Nie robią zapasów,bo ciężko nosić,bo...

więcej Pokaż mimo to

avatar
562
21

Na półkach:

Ciekawe klimaty, refleksja nad przemijaniem, starością, tym co ulotne. Uchwycone drobne momenty, chwile codzienności.

Ciekawe klimaty, refleksja nad przemijaniem, starością, tym co ulotne. Uchwycone drobne momenty, chwile codzienności.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    43
  • Przeczytane
    18
  • Posiadam
    7
  • Ulubione
    2
  • Literatura polska
    1
  • Stosik
    1
  • Cracoviana
    1
  • Z: Uwolnione
    1
  • !XXI
    1
  • Y: 2018
    1

Cytaty

Więcej
Anna Arno Okna Zobacz więcej
Anna Arno Okna Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także