Arabska droga cierniowa. Dziennik 2011-2013
- Kategoria:
- reportaż
- Tytuł oryginału:
- Passion arabe. Journal 2011-2013
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Akademickie Dialog
- Data wydania:
- 2014-06-26
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-06-26
- Liczba stron:
- 414
- Czas czytania
- 6 godz. 54 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788363778699
- Tłumacz:
- Katarzyna Pachniak, Andrzej Szeptycki
- Tagi:
- świat arabski pamiętniki dzienniki wspomnienia literatura podróżnicza literatura faktu
„Arabska droga cierniowa” to książka o arabskiej Pasji, z całym bogactwem dwuznaczności kryjących się w tym pojęciu. Zestawiając obserwacje z podróży w latach 2011–2013 z doświadczeniami trzech dekad spędzonych na przemierzaniu południowych i wschodnich brzegów Morza Śródziemnego, autor przedstawia w niej dwa pierwsze etapy tego gigantycznego ruchu.
Stwierdza, że trzy lata po wybuchu tamtejszych rewolucji męczeński wymiar tego zjawiska zgasił panujący na początku entuzjazm. Stawia zatem pytania: Co zostało z idei porywających ludzi zgromadzonych na placu Tahrir czy l’avenue Bourghiba? Czy ofiara Mohameda Bouaziziego w Sidi Bu Zajdzie, która doprowadziła do wybuchu w państwach arabskich, została poniesiona na próżno?
Wiosną 2014 roku młodzi rewolucjoniści z egipskiej „wiosny” 2011 mają kłopot z odpowiedzią na te pytania; część z nich jest zakłopotana, bo nie ma już więzień, które opuścili po upadku Mubaraka. Po epizodzie z władzą Braci Muzułmanów, uznanym przez większość za zdradę, któremu towarzyszył chaos społeczny, przemoc w miastach, gwałty, kradzieże, postępujące ubóstwo i przestępczość, przejęcie władzy przez wojskowych, sprawujących rzeczywistą kontrolę za fasadą rządów cywilnych, zapewniło dowództwu pewną popularność.
Wydaje się, że u zmęczonej zamieszaniem ludności dążenie do bezpieczeństwa wzięło górę nad ideałami wolności i demokracji, co trzy lata wcześniej wydawało się niemożliwe. Jednak według największych optymistów nic już nie będzie takie jak przedtem; mimo fatalnego przebiegu wydarzeń duch rewolucyjny głęboko przeniknął narody arabskie. Zobaczymy, co przyniesie czas. Obserwujemy wszak powstawanie silnych ruchów artystycznych, co wczorajszym rewolucjonistom w pewien sposób kompensuje zamknięcie przestrzeni politycznej. Odnajdują się w tym działaniu ci, którzy dzisiaj mają zakaz wstępu na plac Tahrir.
Być może właśnie teraz stawia swoje pierwsze kroki rewolucja kulturowa, jednak musi przejść jeszcze daleką drogę, zanim pojawi się znowu jako prawdziwa rewolucja polityczna.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 29
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Lata 2011-2013. Gilles Kepel, uznany francuski arabista, zabiera nas w podróż po Bliskim Wschodzie, przez który właśnie przetacza się masowy ruch rewolucyjny ochrzczony mianem "arabskiej wiosny". Odwiedzamy Izrael, Palestynę (Strefę Gazy),Egipt, Tunezję, Libię, część państw Zatoki Perskiej, a także Liban i Syrię. Pominięte są Maroko, Jordania i Algieria, zapewne dlatego, że arabska wiosna odbiła się na nich w niewielkim stopniu (choć nie można powiedzieć, że w ogóle),jak również świeżo opuszczony przez wojska amerykańskie Irak, w którym właśnie rozpala się powstanie sunnickie.
Złowrogi polski tytuł książki nie do końca oddaje jej treść. Nie jest ona tylko zapisem rewolucyjnego cierpienia i martyrologii, ale przede wszystkim żywą opowieścią o wrzącym kotle świata arabskiego, wstrząsanym z jednej strony upadkiem autorytaryzmu, a z drugiej wzrostem konfliktów społecznych - ekonomicznych, etnicznych, religijnych i plemiennych; balansującym pomiędzy islamskim fundamentalizmem, a nieśmiałym sekularyzmem, demokracją i tendencjami modernistycznymi; wreszcie zatopionym w złożonym splocie polityki lokalnej, wpisującej w rywalizację między regionalnymi liderami: Katarem, Arabią Saudyjską, Turcją i Iranem a także globalnej, między wschodem a zachodem.
Korzystając ze swoich licznych kontaktów i znajomości, dojść oficjalnych i nieoficjalnych, Kepel spotyka szeroką rzeszę rozmówców: polityków, przywódców religijnych, działaczy społecznych, a także szarych ludzi: sprzedawców, pracowników kawiarni, rolników, żebraków. Głównym celem autora jest otrzymanie jak najszerszego obrazu tego dynamicznego świata, wliczając niejednokrotnie bardzo przyziemne kwestie, nie starając się oceniać, uogólniać i wywyższać, najbardziej jaskrawe absurdy i sprzeczności kwitując najwyżej krótkim, ironicznym komentarzem.
Obiektywizm i spojrzenie autora jest w naturalny sposób lekko zachwiane jego 'francuskością'. Wyraźną uwagę przykłada on do pozostałości i naleciałości postkolonialnych, szczególnie podkreśla spotkania z osobami francuskojęzycznymi, jak również odwołuje się do przeszłej i obecnej sytuacji społecznej we Francji, co może być mało zrozumiałe dla osób nie mających z nią styczności. Na szczęście nie wpływa to istotnie na całość narracji.
Pojawia się ostrożny optymizm i nadzieje na stabilizację, niestety, jak widzimy szczególnie w stosunku do Libii, przedwczesne. Mimo to autor nie patrzy przez różowe okulary - zauważa dyskryminację chrześcijan, narastający konflikt sunnicko-szyicki, gwałtowny progres fundamentalizmu (salafizmu) i dżihadyzmu, szczególnie wśród rebeliantów rozpoczynających krwawą wojnę domową w Syrii.
Książka ma również pierwiastek mocno osobisty - przewijają się przez nią wątki biograficzne, w szczególności młodzieńcze podróże autora, rozwój jego zainteresowania światem orientu i przebieg jego kariery arabisty. Usprawiedliwiają one wieloznaczny tytuł francuski, dosłownie "Pasja arabska", który wydaje się byc bardziej odpowiedni dla książki.
Każda książka obecnie pisana o Bliskim Wschodzie szybko się dezaktualizuje, i ta pozycja nie jest wyjątkiem. Od tego czasu dwukrotnie zmienił się rząd w Egipcie; zmieniła się rzeczywistość Tunezji, Libii i państw Zatoki. Przez rejon przetoczył się koszmar terroru, powstało i upadło - choć wciąż nie do końca - ISIS. Kryzys migracyjny, równolegle z falą zamachów, uderzył Europę, odciskając piętno na jej życiu politycznym i społecznym. Nieznana jest przyszłość Syrii i Jemenu, w których wciąż toczy się wojna. Mimo tego książka stanowi godną polecenia, interesującą i głęboką obserwację początku procesu, który tak mocno wstrząsnął tą częścią świata i osadził ją w obecnym położeniu.
Lata 2011-2013. Gilles Kepel, uznany francuski arabista, zabiera nas w podróż po Bliskim Wschodzie, przez który właśnie przetacza się masowy ruch rewolucyjny ochrzczony mianem "arabskiej wiosny". Odwiedzamy Izrael, Palestynę (Strefę Gazy),Egipt, Tunezję, Libię, część państw Zatoki Perskiej, a także Liban i Syrię. Pominięte są Maroko, Jordania i Algieria, zapewne dlatego,...
więcej Pokaż mimo to