Narodziny. Szkoła. Metallica. Śmierć. Metallica tom 1: 1981-1991
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Tytuł oryginału:
- Birth. School. Metallica. Death. Volume 1
- Wydawnictwo:
- InRock
- Data wydania:
- 2014-09-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-09-24
- Liczba stron:
- 339
- Czas czytania
- 5 godz. 39 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364373152
- Tłumacz:
- Robert Filipowski
- Tagi:
- Metallica
NARODZINY. SZKOŁA. METALLICA. ŚMIERĆ to pełny obraz „Led Zeppelin swojego pokolenia”. To historia o rodzinie, przyjaźni, wierze w siebie i w spełnienie swoich marzeń, opowiedziana za pomocą wywiadów z zespołem i jego najbliższym otoczeniem.
Paul Brannigan i Ian Winwood opisują, jak Metallice udało się wyprzedzić swoją konkurencję. Tom I (obejmujący pierwszą połowę tej epickiej historii) koncentruje się na drodze zespołu do międzynarodowej sławy, aż do wydania przełomowego, Czarnego Albumu.
Paul Brannigan i Ian Winwood to dwaj czołowi, brytyjscy autorzy piszący o muzyce. Brannigan, który napisał Oto moje (po)wołanie: życie na rock’n’Grohlowo, udziela się w magazynach „Rolling Stone”, „Classic Rock”, „Q” i „Metal Hammer”. Winwood pisał zaś do „Rolling Stone’a”, „Guardiana”, „Mojo”, „Kerrang!” i „NME”, pracuje też dla BBC.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Metallica. Początek
Zespołu Metallica nie trzeba zbytnio przedstawiać nawet tym, którzy nie słuchają muzyki tego typu – to żywa legenda, kapela, która sprawiła, że to, co mogło zdawać się nieosiągalne, stało się prawdą. To w końcu grupa, która pokazała, że na graniu można sporo zarobić. Mylić się będzie jednak ten, który sądzi, że muzykowanie (nawet heavymetalowe) to niekończąca się zabawa. Ta „biografia” pokazuje bowiem świat nie tylko rock and rolla, ale też ciężkiej pracy, za którą przyszło czterem młodym ludziom zapłacić wysoką cenę. I otrzymać całkiem pokaźną nagrodę.
Książka ta prezentuje historię amerykańskiej grupy od samego początku jej istnienia, po wydanie albumu, który potocznie zwany jest Czarnym. To swoisty zapis historii powstania potęgi Metalliki, prezentujący wzloty i upadki jej członków, ich osobiste problemy i przeciwności losu, z którymi przyszło się im zmierzyć. Autorzy w sposób jak najbardziej obiektywny (co proste nie jest) starają się pokazać to, co wpłynęło na muzykę ich ukochanego zespołu. Ale nie tylko – wyśmienicie bowiem ukazują realia, w jakich przyszło powstawać kapeli, która nie znała słowa „kompromis”. Na kartach tej książki uważny czytelnik zauważy też, że organizm, jakim jest zespół, to de facto zbiorowisko indywidualności, z ich wszelkimi przywarami, śmiesznostkami i traumami. Jednak tło historyczne to nie wszystko. Wielką rolę odgrywa też geneza powstania nie tylko całych albumów Metalliki, ale i poszczególnych tekstów – autorzy starali się wytłumaczyć czytelnikowi, co sprawiło, że utwory mają takie, a nie inne zabarwienie emocjonalne. I wyszło im to nad wyraz udanie.
Oczywiście w tego typu pozycji nie mogło zabraknąć ciekawostek. Choćby tych związanych z historią wyrzucenia z kapeli Mustaine’a czy zatrudnienia Newsteda. Autorzy nie uciekli też od opisów charakterów i nałogów poszczególnych członków zespołu – sporo miejsca poświęcono alkoholizmowi Hetfielda oraz manii wielkości Ulricha. I to trzeba naprawdę docenić, gdyż to, jakimi ludźmi są poszczególni członkowie grupy w „cywilu”, miało niesłychany wpływ na obecny kształt Metalliki.
Sporo miejsca zajmuje też geneza samej muzyki trashmetalowej, historia powstania tego nurtu i jego rozwoju, a także, co tu kryć, stopniowego upadku. To wyjątkowe spojrzenie osób, które uczestniczyły bezpośrednio w opisywanych wydarzeniach, nadaje całej książce prawdziwości. A w fikcji, jaką wokół siebie buduje Metallica, jest to niesłychanie istotne.
Jedyną kwestią, która nieco „boli”, jest uboga dokumentacja zdjęciowa. Fakt – kilka fotek jest, ale to zdecydowanie za mało, jak na tego typu publikację. Jednak warto sięgnąć po tę pozycję, choćby po to, by z niecierpliwością oczekiwać kolejnego tomu. Tam dopiero będzie się działo!
Bartek ‘barneej’ Szpojda
Książka na półkach
- 43
- 37
- 22
- 4
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Narodziny. Szkoła. Metallica. Śmierć. Metallica tom 1: 1981-1991
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
W tym roku zagościliśmy w Berlinie i 06.07.2019 na Olympiastadion mieliśmy przyjemność po raz kolejny posłuchać trochę jazgotu. Lało niemiłosiernie, ale warto było przytargać swój zadek do skopania.
"Kiedy niektórzy muzycy spotykają się po raz pierwszy, czasami pojawia się między nimi wyjątkowa chemia - instynktownie wyczuwają, że dzielą wspólne talenty i aspiracje. Gdy piętnastoletni Paul McCartney spotkał Johna Lennona pewnego popołudnia, 6 lipca 1957 roku, podczas przykościelnej potańcówki, obaj chłopcy od razu poczuli, ile ich łączy, jeśli chodzi o osobowość i muzykalność. Po dwóch tygodniach Lennon nakłonił McCartneya, by dołączył do jego zespołu. [...]
Nic z tych rzeczy jednak nie wydarzyło się, gdy James Hetfield pierwszy raz spotkał Larsa Ulricha".
Jestem młodym człowiekiem i poznałam Metallikę, gdy byli już na szczycie (na pierwszy bilet na koncert złożyli się znajomi na moje 18 urodziny - 2008 rok, bo wiedzieli że marzę żeby tam pojechać, ale nie mam za co. Mój wrzask radości gdy rozpakowałam bilet było słychać na pół Szczecina).
Tom pierwszy obejmuje początki, które, jak to już w życiu bywa, do najprostszych nie należały. Gwiazda rodziła się bólach (i alkoholu, dużej ilości). Oczywiście gdzieś tam już się człowiek opatrzył z historią swojego ulubionego zespołu, ale z ciekawością sięgnę po różne opracowania. Paul Branigan i Ian Winwood potrafią tę historię opowiedzieć z całkiem niezłym skutkiem, może momentami zbyt pompatycznie, a innymi aż nazbyt kąśliwie, ale całość jest w porządku.
W tym roku zagościliśmy w Berlinie i 06.07.2019 na Olympiastadion mieliśmy przyjemność po raz kolejny posłuchać trochę jazgotu. Lało niemiłosiernie, ale warto było przytargać swój zadek do skopania.
więcej Pokaż mimo to"Kiedy niektórzy muzycy spotykają się po raz pierwszy, czasami pojawia się między nimi wyjątkowa chemia - instynktownie wyczuwają, że dzielą wspólne talenty i aspiracje. Gdy...
Wydawcy powoli już przyzwyczaili metalheadowych czytelników do tego, że rok bez chociaż jednego opracowania na temat Metalliki jest straconym rokiem wydawniczym. Dwa lata temu Neil Daniels oferował swoje „Metallica. Wczesne lata i rozkwit metalu.”, rok później przetłumaczono klasyczną już pozycję Joela Mcivera „Żyć Znaczy Umrzeć: Cliff Burton. Historia życia legendarnego basisty zespołu Metallica”, a w sierpniu na naszych łamach recenzowaliśmy także „Metallica: Bez przebaczenia” tego samego autora. Co zatem nowego mogą wnieść „Narodziny. Szkoła. Metallica. Śmierć. Tom I” duetu Brannigan/Winwood? Na pewno kolejną porcję świeżych anegdotek oraz nowe i obiektywne spojrzenie na bogatą historię sukcesu Metalliki.
Najmocniejszą stroną tej książki jest fakt, że Ian Winwood oraz Paul Brannigan zdają sobie sprawę, że czytelnik sięgający po tę pozycję posiada już pewną wiedzę na temat swojego ulubionego zespołu. Choć nie trudno się powtórzyć w tak wyeksploatowanym już temacie, autorzy z sukcesem unikają doskonale znanych fanom Metalliki anegdot, ograniczając się do krótkich i często szokujących wtrąceń popartych zazwyczaj trafnymi cytatami samych bohaterów książki. Nie znajdziemy tutaj demonizujących Dave’a Mustaine’a historii, licznych numerów które Alcoholica serwowała innym kapelom oraz onanistycznych opisów genezy powstawania poszczególnych utworów. Nie oznacza to jednak, że nie dowiemy się nowych rzeczy albo nie przeczytamy czegoś co sprawi, że na chwilę będziemy musieli odłożyć książkę (polecam dygresję dotyczącą psa Kirka Hammetta).
Dzięki takiej oszczędności, autorom udało się dokonać jeszcze jednego zabiegu – pomimo wkradających się niekiedy pompatycznych stwierdzeń dotyczących sukcesu kapeli, Ian i Paul przedstawiają członków Metalliki przede wszystkim jako ludzi i artystów nie stawiając ich na piedestale. Winwood i Brannigan starają się być obiektywni, z niczego nikogo nie tłumaczą i ograniczają się do ironicznych komentarzy, zamiast narzucania czytelnikowi własnego zdania. Więc jeżeli ktoś jest wyznawcą Cliffa Burtona, bądź etatowym krytykiem Larsa Ulricha, to nie polecałbym takiej osobie tego opracowania.
Cieszy również fakt, że w książce sięgnięto po opinie i wypowiedzi również tych mniej znanych postaci – uczestników koncertów, członków kapel, które pamiętały Metallikę w czasach, gdy dopiero raczkowała czy też jak cała historia wyglądała od strony undergroundowych i zaangażowanych w sprawę mediów.
Jeżeli chodzi o to, co razi i negatywnie wpływa na odbiór całości biografii, nie sposób nie wspomnieć tutaj o zamiłowaniu autorów do budowania wielopoziomowych zdań, które niekiedy przyjdzie nam przeczytać dwukrotnie, by zrozumieć co chciano nam przekazać. Co ciekawe, rozwiązłość językowa towarzyszy nie samej narracji, a sarkastycznym (w domyśle) stwierdzeniom. I choć w wielu przypadkach są one może i zabawne oraz błyskotliwe, to w przeważającej części sprawiają, że pragniemy jak najszybciej opuścić akapit w którym się znajdują.
Kolejną sprawą, na której polegli niestety twórcy książki, jest kwestia samej kompozycji przedstawianej treści. Rozdziały ułożono na wzór playlisty zaczynając od wstępu kryjącego się pod „Esctasy of Gold”, aż po „Nothing Else Matters” będącego tytułem ostatniego rozdziału. Z pozoru wydaje się to zabiegiem oryginalnym, lecz tytuły utworów absolutnie nie współgrają z tym co się pod nimi w książce kryje, zaś gwoździem do trumny jest próba ich spolszczenia. I choć „Zniszczenie S.A.” brzmi dumnie w rodzimym języku, to „W blasku świateł”, „Szukaj i burz” oraz „Zszargane resztki zdrowego rozsądku” mogą nieco razić. Pozostając jeszcze przy polskim wydaniu książki, choć całość jest wydana w jak najlepszej jakości, dobrze by było zamieścić czy to na okładce czy to wewnątrz samej biografii fotografii przedmiotu, który stał się zalążkiem pomysłu powstania tej na pewno ciekawej książki, o którym opowiadają nam całkiem trafnie argumentując sami autorzy „Narodzin. Szkoły. Metallicy. Śmierci.”.
Podsumowując – Paul Brannigan i Ian Windood dowodzą, że z niesamowicie oklepanego tematu, wciąż można wycisnąć coś, co zapewni kilka godzin zakrapianej sentymentem rozrywki. Autorzy potrafią zaskoczyć zarówno w pozytywny jak i w negatywny sposób, lecz sam zamysł stojący za pierwszym tomem „Narodzin. Szkoły. Metalliki. Śmierci.” został zrealizowany. Książkę polecam w szczególności początkującym zespołom, którym brak pewności siebie oraz piewcom sprzedajności bandu z Los Angeles.
Wydawcy powoli już przyzwyczaili metalheadowych czytelników do tego, że rok bez chociaż jednego opracowania na temat Metalliki jest straconym rokiem wydawniczym. Dwa lata temu Neil Daniels oferował swoje „Metallica. Wczesne lata i rozkwit metalu.”, rok później przetłumaczono klasyczną już pozycję Joela Mcivera „Żyć Znaczy Umrzeć: Cliff Burton. Historia życia legendarnego...
więcej Pokaż mimo toBardzo fajnie się czyta i w jasny i przejrzysty sposób przybliża historie zespołu.
Bardzo fajnie się czyta i w jasny i przejrzysty sposób przybliża historie zespołu.
Pokaż mimo toWyczerpująca, choć nieco uboga w zdjęcia historia najlepszej grupy trash-metalowej (cz.1). Przyjemnie się czyta. Wydanie raczej skromne, ale w tym przypadku liczy się treść.
Wyczerpująca, choć nieco uboga w zdjęcia historia najlepszej grupy trash-metalowej (cz.1). Przyjemnie się czyta. Wydanie raczej skromne, ale w tym przypadku liczy się treść.
Pokaż mimo to