rozwińzwiń

Hegel i jego uczniowie

Okładka książki Hegel i jego uczniowie Zbigniew Kuderowicz
Okładka książki Hegel i jego uczniowie
Zbigniew Kuderowicz Wydawnictwo: Wiedza Powszechna Seria: Myśli i Ludzie filozofia, etyka
323 str. 5 godz. 23 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Myśli i Ludzie
Wydawnictwo:
Wiedza Powszechna
Data wydania:
1984-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1984-01-01
Liczba stron:
323
Czas czytania
5 godz. 23 min.
Język:
polski
ISBN:
8321403891
Tagi:
Filozofia Hegel hegliści
Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
3 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
580
249

Na półkach: ,

"[...] nieokreśloność absolutu skłania Schellinga do przyznania intuicji jedynego poznawczego kontaktu z absolutem. Jest to w ocenie Hegla wiedza ezoteryczna, elitarna i niesprowdzalna, a to, co jako aboslut dotyczy wszystkich, powinno też być wszystkim dostępne, powinno być poznawalne racjonalnie. Uniwersalność rozumu gwarantuje, że każdy jest w stanie pojąć prawdę rzeczy, czyli myślą dotrzeć do jej sensu. Hegel przeciwstawił Schellingowi konsekwentne racjonalistyczne stanowisko. [...] [...] prawda w niej [filozofii] ustalana nie pojawia się nagle, nie jest efektem jednorazowego spojrzenia ani wyczucia. Jak mówił żartobliwie, prawda nie jest "jak wystrzał" z pistoletu, poznanie nie zaczyna się bezpośrednio od wiedzy absolutnej" (65).

"Wzniesienie się filozofii do poziomu nauki uważa Hegel za 'zadanie na czasie'" (66).

###

"Za całkowicie niewystarczające uznawał stanowisko empiryzmu, który uznaje pojęcie za indukcyjne uogólnienie danych zmysłowych. Pogląd ten nie wykracza poza , dysponuje wyobrażeniem i 'ubogą abstrakcją" (96).

"Pojęcie nie stanowi dla niego uogólnienia rozproszonych danych, ani nie jest oznaczeniem cech wspólnych w zbiorze desygnatów" (98).

"[...] ale był przecież daleki od lekceważenia empirycznej rzeczywistości. Uważał, że filozofia nie może nie odnosić się w ogóle do tego, co empiryczne. Chodzi raczej o to, by poznanie pojęciowe dało podstawę do oceny tego, co empiryczne, pod względem prawdziwości" (98).

"Ma ono [pojęcie] służyć wartościowaniu zjawisk, które posiadają cechy zmysłowe, ale których charakterystyka nie sprowadza się do zmysłowych własnościwości. Poznanie pojeciowe ma ujawnić obiektywny sens realnych zjawisk i wskazać, do jakiego stopnia poszzcególne zjawiska są zgodne z ich sensem i prawdą" (99).

"Poznanie pojęciowe polega właśnie na tworzeniu teoretycznych modeli nie na drodze indukcyjnych uogólnień, lecz dzięki myślowym analizom związków i zależności między określeniami. [...] Modele, które w tym poznaniu powstają, stanowią w przekonaniu Hegla nie sztuczne konstrukcje, wznoszone przez podmiot, lecz składniki rzeczywistego porzadku świata, objawy jego rozumności" (99).

"Poznanie takie [pojęciowe] pozwala na ocenę stopnia rozumności zjawisk, czyli na ustalenie ich prawdziwości" (100).

"[...] teoriom pojęcia jako abstrakcyjnego uogólnienia danych" (101).

"[...] nieokreśloność absolutu skłania Schellinga do przyznania intuicji jedynego poznawczego kontaktu z absolutem. Jest to w ocenie Hegla wiedza ezoteryczna, elitarna i niesprowdzalna, a to, co jako aboslut dotyczy wszystkich, powinno też być wszystkim dostępne, powinno być poznawalne racjonalnie. Uniwersalność rozumu gwarantuje, że każdy jest w stanie pojąć prawdę rzeczy,...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    14
  • Przeczytane
    8
  • Filozofia
    4
  • Posiadam
    3
  • 2009 Nabytki
    1
  • 2 0 2 3
    1
  • MYSLI i LUDZIE
    1
  • 02 Filozofia
    1
  • Teraz czytam
    1
  • Na prezent
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Hegel i jego uczniowie


Podobne książki

Przeczytaj także