Hegel i jego uczniowie
Wydawnictwo: Wiedza Powszechna Seria: Myśli i Ludzie filozofia, etyka
323 str. 5 godz. 23 min.
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Myśli i Ludzie
- Wydawnictwo:
- Wiedza Powszechna
- Data wydania:
- 1984-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1984-01-01
- Liczba stron:
- 323
- Czas czytania
- 5 godz. 23 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8321403891
- Tagi:
- Filozofia Hegel hegliści
Rozpracowanie analityczne filozofii hegla, a także heglistów, kontynuatorów mysli Hegla.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 14
- 8
- 4
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
"[...] nieokreśloność absolutu skłania Schellinga do przyznania intuicji jedynego poznawczego kontaktu z absolutem. Jest to w ocenie Hegla wiedza ezoteryczna, elitarna i niesprowdzalna, a to, co jako aboslut dotyczy wszystkich, powinno też być wszystkim dostępne, powinno być poznawalne racjonalnie. Uniwersalność rozumu gwarantuje, że każdy jest w stanie pojąć prawdę rzeczy, czyli myślą dotrzeć do jej sensu. Hegel przeciwstawił Schellingowi konsekwentne racjonalistyczne stanowisko. [...] [...] prawda w niej [filozofii] ustalana nie pojawia się nagle, nie jest efektem jednorazowego spojrzenia ani wyczucia. Jak mówił żartobliwie, prawda nie jest "jak wystrzał" z pistoletu, poznanie nie zaczyna się bezpośrednio od wiedzy absolutnej" (65).
"Wzniesienie się filozofii do poziomu nauki uważa Hegel za 'zadanie na czasie'" (66).
###
"Za całkowicie niewystarczające uznawał stanowisko empiryzmu, który uznaje pojęcie za indukcyjne uogólnienie danych zmysłowych. Pogląd ten nie wykracza poza , dysponuje wyobrażeniem i 'ubogą abstrakcją" (96).
"Pojęcie nie stanowi dla niego uogólnienia rozproszonych danych, ani nie jest oznaczeniem cech wspólnych w zbiorze desygnatów" (98).
"[...] ale był przecież daleki od lekceważenia empirycznej rzeczywistości. Uważał, że filozofia nie może nie odnosić się w ogóle do tego, co empiryczne. Chodzi raczej o to, by poznanie pojęciowe dało podstawę do oceny tego, co empiryczne, pod względem prawdziwości" (98).
"Ma ono [pojęcie] służyć wartościowaniu zjawisk, które posiadają cechy zmysłowe, ale których charakterystyka nie sprowadza się do zmysłowych własnościwości. Poznanie pojeciowe ma ujawnić obiektywny sens realnych zjawisk i wskazać, do jakiego stopnia poszzcególne zjawiska są zgodne z ich sensem i prawdą" (99).
"Poznanie pojęciowe polega właśnie na tworzeniu teoretycznych modeli nie na drodze indukcyjnych uogólnień, lecz dzięki myślowym analizom związków i zależności między określeniami. [...] Modele, które w tym poznaniu powstają, stanowią w przekonaniu Hegla nie sztuczne konstrukcje, wznoszone przez podmiot, lecz składniki rzeczywistego porzadku świata, objawy jego rozumności" (99).
"Poznanie takie [pojęciowe] pozwala na ocenę stopnia rozumności zjawisk, czyli na ustalenie ich prawdziwości" (100).
"[...] teoriom pojęcia jako abstrakcyjnego uogólnienia danych" (101).
"[...] nieokreśloność absolutu skłania Schellinga do przyznania intuicji jedynego poznawczego kontaktu z absolutem. Jest to w ocenie Hegla wiedza ezoteryczna, elitarna i niesprowdzalna, a to, co jako aboslut dotyczy wszystkich, powinno też być wszystkim dostępne, powinno być poznawalne racjonalnie. Uniwersalność rozumu gwarantuje, że każdy jest w stanie pojąć prawdę rzeczy,...
więcej Pokaż mimo to