Tożsamość diaspory. Żydzi w Azji Mniejszej okresu cesarstwa
- Kategoria:
- historia
- Seria:
- Parnassus
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 352
- Czas czytania
- 5 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788393127177
- Tagi:
- Historia Starożytność Cesarstwo Rzymskie Żydzi Azja Mniejsza
Z przedmowy:
Czytelnikowi należy się wyjaśnienie: książka ta nie przedstawia dziejów Żydów w Azji Mniejszej okresu rzymskiego w ujęciu chronologicznym, nie jest wykładem religii Żydów w diasporze, nie zawiera szczegółowych ustaleń na temat wpływów judaizmu na środowiska pogańskie czy gminy chrześcijan, choć każdego z tych problemów po trosze dotyka. Skupia się przede wszystkim na pytaniu o żydowską tożsamość i o odrębność tej grupy mieszkańców poleis Azji Mniejszej. W powszechnej opinii (w znacznej mierze podzielanej przez autorkę) zhellenizowani Żydzi okresu cesarstwa uczestniczyli w życiu miejskim, korzystali z tych samych instytucji co poganie, pełnili urzędy w administracji miejskiej i imperialnej, ich obyczaje epigraficzne nie różniły się zasadniczo od powszechnie przyjętych w greckim otoczeniu. Jak więc Żydzi zachowali swoją odrębność w środowisku greckim? Czy „żydowskość” ograniczała się jedynie do odmienności religijnej? Czy i w jaki sposób ewoluowała tożsamość Żydów w przeobrażającym się świecie? Jak przebiegał proces hebraizacji tych środowisk i dlaczego tak łatwo uległy one wpływom tzw. judaizmu rabinicznego w okresie, o którym wiemy niewiele, ponieważ ok. roku 6oo kończy się materiał epigraficzny i zaczynają „wieki ciemne” diaspory, a w IX i X stuleciu są to już środowiska całkowicie zhebraizowane?
O ile łatwo jest wskazać dolną granicę przyjętej chronologii – wyznacza ją bowiem materiał zawarty w Dawnych dziejach Izraela Józefa Flawiusza, który przytacza ustawodawstwo rzymskie z 2. połowy I w. p.n.e. – o tyle granica górna musi pozostać płynna, choć można by uznać, że jest nią początek V stulecia, kiedy niszczono synagogi i zamieniano je na kościoły, Żydzi zmuszani byli do konwersji, a cesarskie ustawy narzucały im wiele ograniczeń, m.in. zabraniając pełnienia urzędów w administracji imperialnej. Jednak nieprecyzyjne datowanie późno antycznego materiału epigraficznego, konieczność sięgnięcia do regulacji ustanowionej przez cesarza Justyniana, a wreszcie świadomość, że wielka synagoga w Sardes działała do perskiego najazdu w 616 r., czynią początek wieku V granicą umowną.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 3
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Tożsamość diaspory. Żydzi w Azji Mniejszej okresu cesarstwa
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
„Tożsamość diaspory” to naukowa monografia przedstawiająca zmieniającą się w okresie od I do V wieku n.e. kwestię identyfikacji ludności żydowskiej w Azji Mniejszej. W oparciu o teksty literackie, a także źródła archeologiczne i epigraficzne przedstawia Krystyna Stebnicka czynniki kluczowe dla tożsamości Żydów małoazjatyckich. Przemiany te ujmuje Autorka w szerokim kontekście politycznych, społecznych i religijnych procesów epoki Cesarstwa. Za kluczowe dla żydowskiej tożsamości wydarzenia uważa zniszczenie Świątyni w roku 70 i przesunięcie akcentu z przynależności etnicznej na religijną, a także tzw. przełom IV wieku, gdy to wraz z ożywioną działalnością palestyńskich kręgów rabinackich Żydzi w diasporze odzyskali swe poczucie przynależności etnicznej. Praca niniejsza w dużej mierze opiera się na epigrafice, która wyraźnie ukazuje przebieg procesu przemian tożsamości w diasporze, a więc najpierw związanie z lokalnymi instytucjami żydowskimi (po roku 70) oraz charakterystyczną dla późnego antyku hebraizację polegającą m.in. na częstszym występowaniu imion biblijnych oraz judaistycznej symboliki. Ciekawie też przedstawiona została kwestia dwóch grup znajdujących się w epoce rzymskiej „na granicy synagogi”, a więc chrześcijan (czy to wywodzących się z judaizmu, czy to tzw. judaizantes) oraz tzw. theosebeis, czyli pogan sympatyzujących z judaizmem. „Tożsamość diaspory” to kolejna bardzo udana publikacja z serii Parnassus, bez zarzutu tak pod względem merytorycznym, jak i redakcyjnym. Myślę, że to pozycja obowiązkowa dla czytelników nie tylko dla zainteresowanych starożytnymi dziejami Żydów, ale i dla tych, których interesuje całość kultury śródziemnomorskiej epoki Cesarstwa.
Tomasz Babnis
„Tożsamość diaspory” to naukowa monografia przedstawiająca zmieniającą się w okresie od I do V wieku n.e. kwestię identyfikacji ludności żydowskiej w Azji Mniejszej. W oparciu o teksty literackie, a także źródła archeologiczne i epigraficzne przedstawia Krystyna Stebnicka czynniki kluczowe dla tożsamości Żydów małoazjatyckich. Przemiany te ujmuje Autorka w szerokim...
więcej Pokaż mimo to