O wolności - o niewoli

Okładka książki O wolności - o niewoli Tadeusz Gadacz
Okładka książki O wolności - o niewoli
Tadeusz Gadacz Wydawnictwo: Znak filozofia, etyka
164 str. 2 godz. 44 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Wydawnictwo:
Znak
Data wydania:
1996-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1996-01-01
Liczba stron:
164
Czas czytania
2 godz. 44 min.
Język:
polski
ISBN:
8370064280
Średnia ocen

5,0 5,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
5,0 / 10
1 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
644
573

Na półkach: ,

Jedne myśli trafne i piękne, inne mogą dziwić, że się załapały do tej książeczki.

-------------------------------

„Wolność bez wysiłku, ćwiczenia i wyrzeczeń „obumiera pod naciskiem popędów, przyzwyczajeń i zwykłej ludzkiej tępoty”. Romano Guardini

„Tego, czemu później zaprzeczasz odnośnie niezdecydowania woli, choć jest to samo przez się oczywiste, nie chcę jednak podjąć się udowodnić ci. Jest to bowiem takie, że każdy powinien raczej doświadczyć tego sam w sobie, niż przekonać się o tym na podstawie dowodów. (…) Nie bądź więc wolny, jeśli ci się to nie podoba: ja z pewnością będę się radował moją wolnością, gdy i sam jej w sobie doświadczam, i ty nie przeciwstawisz się jej żadnym dowodem, lecz tylko gołosłownymi zaprzeczeniami. A ponieważ stwierdzam to, czego doświadczyłem, i co każdy może doświadczyć sam w sobie, dlatego może zasłużę bardziej na wiarę u innych niż ty, który temu samemu przeczysz z tego tylko powodu, że tego może nie doświadczyłeś”. Kartezjusz

„Wolny podmiot – osoba – znajduje się jako taki w zupełnej pustce. Posiada siebie i może się poruszać we wszystkich kierunkach, a jednak właśnie wskutek tej absolutnej wolności trwa wyłącznie w sobie samym i jest skazany na bezruch. Albowiem »ja osobowe«, które posiada, jest zupełnie puste i całą pełnię otrzymuje od królestwa, któremu się podda mocą swojej wolności.
O królestwie wolności trudno mówić, gdyż jest niewymierne i skierowane na jeden punkt. Osoba wzięta tylko jako wolny podmiot nie jest zdolna do ruchów duszy: całe zaś życie duszy rozgrywa się w regionie o pewnych wymiarach, w których dusza musi się dopiero włączyć, aby móc się w nim rozwinąć. A zatem wolny podmiot, aby zrobić użytek ze swej wolności, musi jej częściowo zaniechać. Dla zdobycia duszy i życia podmiot powinien się przyłączyć do któregoś królestwa: to wszakże, co ze swej wolności ofiaruje i co z niej zachowa, w jakim celu ofiaruje i zachowuje, rozstrzyga o losie osoby”. Edith Stein

„Często wydaje się, że wolność polega na przeprowadzeniu swojej własnej woli. Robić to, co nam się podoba i co jest dla nas korzystne, wydaje się nam jakąś należnością, a co za tym idzie, wolnością. Doświadczenie moralne wykazuje jednak, że prowadzi to w prostej drodze do uzależnienia się od własnego ja, do poddania się w niewolę rzeczy, niewolę zasadniczą i najistotniejszą. Wszystko, co opaczne, nieprawdziwe, niesłuszne i złe jest niewolą, niewolą osoby, która może oddychać tylko w atmosferze tego, co dobre i słuszne. Te konsekwencje są bardziej nieubłagane niż konsekwencje natury”. Romano Guardini

„Choćby człowiek nie wiedzieć jak wykręcał się od wolności, starał się ją unicestwić teoretycznie, postępował w praktyce tak, jak gdyby ona w ogóle nie istniała, zawsze będzie go drążyć poczucie jej obecności. Nie można od niej uciec, nie można jej zdradzić, wszystko bowiem nosi na sobie jej piętno, określa ona człowieka nawet wtedy, gdy on sam sobie tego nie życzy”. Romano Guardini

„Ostatecznie wolność polega na zawładnięciu sobą, lecz może się ono dokonać tylko przez Boga, gdyż człowiek jest bytem skończonym w stosunku do bytu Boga. Gdy człowiek nie wykazuje gotowości istnienia przed Bogiem, wówczas grozi mu albo połączone z zatratą osobowości i anonimowym rozpłynięciem się w życiu świata i własnego gatunku popadnięcie w niewolę natury, albo też zabsolutyzowanie swojej wolności i postawienie jej na równi z wolnością Boga. Wyrazem pierwszej z wymienionych tendencji są wszelkie teorie naturalistyczne, drugiej zaś – sięgający jeszcze średniowiecza panteizm oraz wszelkie teorie nowożytne z idealizmem na czele.
Tak jedne, jak i drugie prowadzą wszakże do zatraty prawdziwej wolności, charakteryzującej się z jednej strony koniecznością podejmowania samodzielnego ryzyka, z drugiej zaś koniecznością ograniczenia się do wyznaczonych przez Boga ram doczesności”. Romano Guardini

„Dzielnym jest nie tylko ten, co odnosi zwycięstwa nad swymi nieprzyjaciółmi, lecz także ten, co triumfuje nad pożądaniami. Są tacy, co rządzą miastami, a są niewolnikami kobiet”. Demokryt

„Nadmierna wolność, zdaje się, że w nic innego się nie przemienia, tylko w nadmierną niewolę – i dla człowieka prywatnego, i dla państwa”. Platon

„Zatem naprawdę, choć może ktoś tak nie myśli, kto jest istotnie dyktatorem, ten jest istotnie niewolnikiem, to jest największa niewola i poniżanie się, i schlebianie typom najgorszym. Taki człowiek nie zaspokaja zgoła swoich pożądań, tylko cierpi niezliczone niedostatki i okazuje się w świetle prawdy biedakiem”. Platon

„Niewykształcony więc ogół objawia naturę zgoła niewolniczą, wybierając tryb życia odpowiedni dla bydła, może go jednak poniekąd usprawiedliwić fakt, że wielu możnych tego świata podziela upodobania Sardanapala”. Arystoteles

„Tych, którzy łaszczą się na rzeczy małe, nazywaj niewolnikami małymi, tych, którzy się łaszczą na rzeczy wielkie, nazywaj, jak zasługują na to – niewolnikami wielkimi”. Epiktet

Jedne myśli trafne i piękne, inne mogą dziwić, że się załapały do tej książeczki.

-------------------------------

„Wolność bez wysiłku, ćwiczenia i wyrzeczeń „obumiera pod naciskiem popędów, przyzwyczajeń i zwykłej ludzkiej tępoty”. Romano Guardini

„Tego, czemu później zaprzeczasz odnośnie niezdecydowania woli, choć jest to samo przez się oczywiste, nie chcę jednak...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    4
  • Przeczytane
    3
  • Posiadam
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki O wolności - o niewoli


Podobne książki

Przeczytaj także