rozwińzwiń

Chrześcijaństwo i przemoc

Okładka książki Chrześcijaństwo i przemoc Eugen Drewermann
Okładka książki Chrześcijaństwo i przemoc
Eugen Drewermann Wydawnictwo: Nomos Seria: Kontrowersje teologiczne religia
378 str. 6 godz. 18 min.
Kategoria:
religia
Seria:
Kontrowersje teologiczne
Tytuł oryginału:
Der Krieg und das Christentum
Wydawnictwo:
Nomos
Data wydania:
1996-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1996-01-01
Liczba stron:
378
Czas czytania
6 godz. 18 min.
Język:
polski
ISBN:
8385527303
Tłumacz:
Tadeusz Zatorski
Tagi:
chrzescijaństwo przemoc religia
Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
3 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
4055
404

Na półkach: ,

Drewermann jest teologiem wybitnym, w Polsce mało znanym, choć kilka jego pozycji ukazało się również i w naszym języku. Powodem jednak jego nieobecności w polskim dyskursie teologicznym jest fakt, że od momentu kiedy stał się uznanym przez Kongregację Nauki Wiary teologiem, którego poglądy odbiegają od oficjalnej nauki Kościoła, cała jego działalność naukowa i publicystyczna nie znalazła w Polsce wydawnictwa, które podjęło by się ich tłumaczenia i rozpowszechniania, mimo, że jego myśl jest godna uwagi, bo niesamowicie nowatorska i oryginalna, a nade wszystko pozwalająca spojrzeć na teologię z całkiem nowej perspektywy, a mianowicie psychologii głębi, którą Drewermann na co dzień się zajmuje. Jego najważniejsza pozycja, ogromne dzieło Struktura zła, mimo, że napisane też z tej pozycji i będące jego rozprawą doktorsko- habilitacyjną, było ostatnim zaakceptowanym przez Kościół, każda następna publikacja znalazła się na cenzurowanym. To pokazuje, że uprawianie teologii według Kościoła może się dokonywać tylko z jedynie słusznej linii, a każda osoba, która będzie czyniła to kontestatorsko będzie zamykana do szuflady, jak Drewermann, od tego momentu traktowany jako nie naukowiec tylko publicysta, bo nie stosuje narzędzi i metod wypracowanych przez struktury kościelne, choć wcześniej przyjmowane bez zastrzeżeń. Niezależnie od tego on sam pracuje w sposób niestrudzony nadal i jego myśl przeciera szlaki dla pogrążonego w kryzysie Kościoła i zdobywa przyczółki, co rokuje dobrze na przyszłość, bo będzie dawało nadzieję, że co światlejsi teologowie przestaną obawiać się owego narzuconego im kagańca i będą podejmować próby samodzielnych refleksji prowadzących do nowego odczytania i zrozumienia dogmatów Kościoła. Spojrzenie na problematykę wojny dokonuje się u Autora poprzez całościową analizę zjawiska przemocy i agresji zakorzenionego w naturze człowieka. Sięga do czasów prehistorycznych, prezentuje mit mężczyzny-myśliwego i początki budowania systemu patriarchalnego, wskazuje na źródła konfliktu: system ofiar, najpierw z ludzi (tu ludy Ameryki Południowej) a potem ze zwierząt (opowiada o mitach greckich i żydowskich – ofiara Abrahama). Zwraca uwagę na doświadczenie chrześcijaństwa, zaczynającego swoje funkcjonowanie od postawy pacyfizmu aż po akceptację wojny i wprowadzenia rozróżnienia na wojnę sprawiedliwą i niesprawiedliwą. Krytykuje zasadę, że wojny toczyć nie można, ale jeśli już się musi rozgrywać, to jest ona dopuszczalna, w tym kontekście pokazuje paradoks decyzji o zrzuceniu bomby atomowej na Hiroszimę i Nagasaki i kalkulacje strat dokonane jako argument, że było to konieczne, choć tak niszczycielskie. Mocno krytycznie ocenia też zakorzenioną w chrześcijaństwie rzekomą pochwałę i poszanowanie świata roślin i zwierząt, czego przykładem jest przywołany przez niego św. Franciszek. Pokazuje, że w chrześcijaństwie, o ile jest to konieczne, świat zwierząt ma służyć i być posłuszny człowiekowi. Inaczej niż w buddyzmie. Nie mniej jednak jest Drewermann prekursorem ekologicznego podejścia w refleksji teologicznej zmieniającej optykę spojrzenia na dotychczasowe widzenie tej problematyki. Lecz traktuje instytucjonalny Kościół jako jeden z głównych nośników przemocy, mimo, że ten ciągle odwołując się do Kazania na Górze, sugeruje, że dobrze rozumie naukę Chrystusa. Dla Autora przesłanie Jezusa idzie w kierunku wewnętrznego pokoju i ten jest najważniejszy. Przy tej okazji staje się krytykiem moralności chrześcijańskiej zwłaszcza w kwestiach małżeństwa i jego sakramentalności oraz roli kobiety i jej możliwości innego funkcjonowania w Kościele niż w rolach, w których do tej pory była obsadzana. Tworzy też nowe spojrzenie na Eucharystie jako właśnie ucieczkę od lęku i pełnego zaufania Bogu. Bardzo ciekawe i kontrowersyjne tezy, które warto poznać.

Drewermann jest teologiem wybitnym, w Polsce mało znanym, choć kilka jego pozycji ukazało się również i w naszym języku. Powodem jednak jego nieobecności w polskim dyskursie teologicznym jest fakt, że od momentu kiedy stał się uznanym przez Kongregację Nauki Wiary teologiem, którego poglądy odbiegają od oficjalnej nauki Kościoła, cała jego działalność naukowa i...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    28
  • Przeczytane
    4
  • Posiadam2
    1
  • Posiadam
    1
  • Lista priorytetowa
    1
  • Teologia, religia, wierzenia, mitologie, krytyczna analiza, religioznawstwo, świadectwa wiary, pisma mistyczne, ufolodzy, sekty, masoneria
    1
  • 💣 Antyreligia
    1
  • Popularnonaukowe/Opracowania
    1
  • Religioznawstwo
    1
  • Historia, polityka i okolice
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Chrześcijaństwo i przemoc


Podobne książki

Przeczytaj także