Śnienie i życie

Okładka książki Śnienie i życie Gérard de Nerval
Okładka książki Śnienie i życie
Gérard de Nerval Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria klasyka
404 str. 6 godz. 44 min.
Kategoria:
klasyka
Wydawnictwo:
słowo/obraz terytoria
Data wydania:
2012-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2012-01-01
Liczba stron:
404
Czas czytania
6 godz. 44 min.
Język:
polski
ISBN:
9788374531061
Tłumacz:
Tomasz Swoboda, Ryszard Engelking
Tagi:
romantyzm
Inne
Średnia ocen

7,7 7,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Literatura na Świecie nr 9-10/2022 (614-615) John Ashbery, Awian, Marek Bieńczyk, Michał Anioł Buonarroti, George Gordon Byron, Remco Campert, Jakub Deml, Günter Eich, Rigoberto González, Michał Herer, Wolfgang Hilbig, John James, Kenneth Koch, Claudiu Komartin, Michaił Lermontow, Christopher Logue, Robert Lowell, Andrew Marvell, Petr Motýl, Heiner Müller, Łukasz Najder, Owidiusz, Piotr Paziński, Edgar Allan Poe, Redakcja pisma Literatura na Świecie, Arthur Rimbaud, Piotr Sadzik, Māris Salējs, Henriikka Tavi, Miroljub Todorović, Krzysztof Umiński, István Vörös, Gérard de Nerval
Ocena 0,0
Literatura na ... John Ashbery, Awian...
Okładka książki Opowieści niesamowite. Literatura francuska Guillaume Apollinaire, Honoré de Balzac, Jacques Cazotte, Anatole France, Théophile Gautier, Prosper Mérimée, Charles Nodier, Jules Barbey d'Aurevilly, Guy de Maupassant, Gérard de Nerval, Auguste de Villiers de L'Isle-Adam
Ocena 6,9
Opowieści nies... Guillaume Apollinai...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,7 / 10
32 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
404
282

Na półkach: , ,

NERVAL – MARZYCIEL PROZĄ

Gérard de Nerval (prawdziwe nazwisko Labrunie, 1808-1855) – poeta, eseista, krytyk literacki, a nade wszystko szlifibruk i schizofrenik. Przez długi czas zaliczany był do grona tak zwanych „pomniejszych romantyków”, na nowo zyskał uznanie dopiero wskutek literaturoznawczego zwrotu we współczesnej filozofii, głównie za sprawą myśli Michela Foucaulta. „Śnienie i życie” jest zbiorem autobiograficznej prozy Nervala z lat 1850-1855, czyli jak twierdzą krytycy, najbogatszego okresu w twórczości pisarza. Na najwyższym poziomie ogólności przypatrując się tekstom zawartym w tym tomie, można zarysować jedną zasadniczą linię podziału – z jednej strony to pełne szaleństwa i przepojone duchem romantyzmu portrety kobiet, z drugiej zaś o wiele bardziej ponadczasowe i konkretne utwory, będące zapisem podróży autora i opisem realiów tamtych czasów . Wszystkie te teksty łączy ich jawny autobiografizm, wynikająca stąd pierwszoosobowa narracja, nieustanne przenikanie i powtarzanie się niektórych wątków.

Utwory takie jak „Sylwia”, „Aurelia” i „Pandora” to klasyczne zapisy obłędu (czy, jak się wtedy mawiało – gorączki),będące jednocześnie specyficznymi portretami kobiecymi. Nerval stawia kobietę na piedestale, czyniąc z niej emanację siły, „stop mitu i naturalności”, co zresztą bywa źródłem jego wielu frustracji: „zwykłą kobietę naszych czasów wziąłem za Laurę czy Beatrycze”. Ma to zapewne związek z niepowodzeniami erotycznymi, jakich pisarz doznawał, jak i z przedwczesną stratą matki, która zmarła w 1810 roku na dzisiejszych ziemiach polskich, w Głogowie, towarzysząc na polu bitwy swojemu mężowi, lekarzowi wojskowemu. Jako, że jedną z tożsamości prozy Nervala jest, jako się rzekło, przenikanie się wątków i motywów, z łatwością można dostrzec, że wszystkie te szkice są de facto portretem jednej kobiety.

Drugim, wielkim motywem występującym w „Śnieniu i życiu” jest podróż. Szlifibruk Nerval co chwila wyrusza w jakąś podróż, dalszą lub bliższą. Co chwila rujnowany przez ataki szaleństwa, pisarz wierzy w terapeutyczną moc spaceru, często podejmuje on „długie marsze polami, mając nadzieję, że zwalczy chorobę fizycznym zmęczeniem; jak twierdził nieraz mu się to udało”. Nerval, jak prawdziwy „flâneur” z epoki wyrusza w podróże nie tylko w przestrzeni, ale również w czasie – do krainy wspomnień, dzieciństwa, rodzinnych stron (między innymi często odwiedzał pusty grób Jana Jakuba Rousseau w pobliskim Ermenonville, po tym jak prochy filozofa zostały przeniesione do paryskiego Panteonu). Zapisem tych eskapad są bardziej konkretne i ponadczasowe teksty zbioru – „(„Noce październikowe”, „Zamki Bohemy”, „Przechadzki i wspomnienia”, „Przemytnicy”). Tkwi w tych tekstach specyficzna wartość dokumentalna – opisy najciemniejszych zakamarków Paryża połowy dziewiętnastego wieku, czy zmagania z cenzurą, jak w najdłuższym utworze tego zbioru – „Przemytnikach” – przewrotnej opowieści w odcinkach, inspirowanej między innymi twórczością Denisa Diderota.

Żyjący pomiędzy systematycznie następującymi atakami choroby, Nerval zdecydował się powiedzieć o sobie wszystko, za cenę najwyższą. Taki specyficzny rodzaj „życiopisania”, który później zainspirował wielu – jak choćby Michela Leirisa i jego najsłynniejsze dzieło „Wiek męski”. Spośród licznych podróży pisarza, najważniejsza była chyba podróż w głąb samego siebie. Opisując swój stan ducha, nie stroni Nerval od elementów turpistycznych, jak w moim ulubionym zdaniu całego tomu: „W roztargnieniu łykałem pestki granatu. Poczułem ból w gardle. Udusiłem się na śmierć. Ucięto mi głowę i wystawiono u bram seraju; umarłbym na dobre, gdyby nie papuga – przelatywała właśnie obok i połknęła część pestek zmieszanych z krwią”.

Nerval, precyzyjny „badacz własnej egzystencji” jako jeden z pierwszych w historii literatury zdecydował się upublicznić swoje szaleństwo, „pour épater le bourgeois”, po to, by „prowokatorsko rzucić wyzwanie mieszczańskiemu światu”. Uczyniło to z jego pisarstwa inspirację dla wielu późniejszych twórców surrealistycznych, takich jak choćby wspominany Michel Leiris, który do Nervala nieustannie w swojej twórczości nawiązywał, a w czasie wojny, w partyzantce przyjął na cześć pisarza, pseudonim Gérard. Jedną z najważniejszych cech charakterystycznych prozy Nervala jest fakt, że zamazuje się w niej granica między śnieniem i życiem, zdrowiem i chorobą – jest to przywilej tych, o których Raymond Roussel – inny z wielkich Francuzów – pisał, że chodzą „z gwiazdą na czole”. Tymczasem w 1924 roku, André Breton – „papież surrealizmu” tak pisał w słynnym manifeście: „Wierzę w to, że te dwa na pozór tak przeciwstawne sobie stany, jak sen i jawa, w przyszłości stopią się w pewnego rodzaju rzeczywistość absolutną, w nadrealność, jeśli to można tak nazwać”. Co więcej, pogardzane przez Arystotelesa w „Poetyce”, elementy oniryczne, były jednym z trzech czynników sprzyjających tworzeniu świata surrealistycznego. Drugim z tych czynników było zaś szaleństwo – które również jest u Nervala, aż w nadmiarze. Pokazuje to aż nadto dobitnie, że nie bezpodstawne jest nazywanie prozy autora „Śnienia i życia” presurrealistyczną. Trwają dyskusje, któremu autorowi jako pierwszemu udało się zrealizować owo postulowane przez Bretona „spojenie snu i jawy” (wielu wymienia w tym kontekście Franza Kafkę),ale ponad wszelką wątpliwość to Gérard de Nerval był jednym z pierwszych, którzy byli bliscy osiągnięcia ideału. Rzeczywiście, teksty zawarte w omawianym tomie, sytuują się niejako na pograniczu snu i rzeczywistości, granica między nimi jest bardzo płynna, pisarz z upodobaniem ją przekracza, nierzadko konfundując czytelnika. Nerval uważał sen za drugie, alternatywne życie: „Sen zajmuje trzecią część życia. Jest pociechą po dziennych trudach lub karą za dzienne rozkosze; dla mnie sen nigdy nie był odpoczynkiem. Po paru minutach otępienia zaczyna się nowe życie, wyzwolone z pęt czasu i przestrzeni i zapewne podobne do tego, które nas czeka po śmierci. Kto wie, czy nie ma jakiejś więzi między obu formami istnienia i czy nasza dusza nie zdołałaby powiązać ich już dzisiaj?”. I tu znowu pojawia się Michel Leiris, który z tego cytatu uczynił motto swojej książki – zbioru snów, pt. „Noce bez nocy i kilka dni bez dnia”.

„Śnienie i życie” to proza erudycyjna, aż iskrząca od znaczeń, symbolów i intertekstualnych nawiązań. „Było z czego zrobić poetę, a jestem tylko marzycielem prozą” – pisze o sobie Nerval w „Przechadzkach i wspomnieniach”. A zatem prozą można nie tylko mówić, jak to czyniła jedna z postaci Moliera, ale również marzyć… To jednak nie wszechobecna erudycyjność pism Nervala najskuteczniej utrudniała mi lekturę, ale fakt, że tekst został niemiłosiernie pocięty żyletkami przypisów – w liczbie dwustu sześćdziesięciu – z których nie wszystkie w moim mniemaniu były niezbędne. Sporo krwi w ten sposób upłynęło, jednakże nie okazało się to dla tekstu samobójcze. Przyznaję – nie wszystko z Nervalowskiego świata zrozumiałem, przyznaję – zdarzyło mi się kilkakrotnie przysnąć nad tą typową egzemplifikacją „prozy poety” (nie mylić z prozą poetycką),z całą jej egzaltacją, egocentryzmem i monotematycznością. Autobiograficzne pisma Nervala zachowały swoją przyswajalność w dużym stopniu dzięki znakomitemu przekładowi Ryszarda Engelkinga i Tomasza Swobody, który został należycie doceniony przez krytykę nominacją do Literackiej Nagrody Gdynia w 2014 roku. Naprawdę chciałbym skrytykować „Śnienie i życie”, ale zastanawiam się, czy w ogóle mam do tego prawo. Krytykować dzieło dawnej epoki, poprzez rozmaite reminiscencje opowiadające o czasach jeszcze dawniejszych. Dzieło, które z jednej strony jest swojego rodzaju zapisem ducha epoki, ze wszystkimi jej neurozami i dziwactwami, z drugiej zaś podróżą do wnętrza samego siebie – relacją z, wciąż jakże nośnego literacko, obłędu. Z pewnością pisma Gérarda de Nervala są przykładem znakomitego dzieła, opisującego obłęd, a pośrednio podnoszących problematykę tożsamości jednostki. Warto się w tej prozie przejrzeć, z drżeniem serca i umysłu poszukać podobieństw, warto nawet nad nią zasnąć – być może właśnie taki był zamysł Nervala. A ponieważ w myśl teorii intertekstualności droga od jednego dzieła prowadzi do następnego, po przeczytaniu „Śnienia i życia” nabrałem ochoty na sięgnięcie do biografii Nervala autorstwa Julii Hartwig, aby jeszcze dokładniej poznać losy tej nietuzinkowej postaci – tego wariata, włóczykija, który chodził po Paryżu z homarem na smyczy, tego który, zawieszony pomiędzy jawą a snem, pisał całym sobą i zapłacił za to tak wielką cenę.

NERVAL – MARZYCIEL PROZĄ

Gérard de Nerval (prawdziwe nazwisko Labrunie, 1808-1855) – poeta, eseista, krytyk literacki, a nade wszystko szlifibruk i schizofrenik. Przez długi czas zaliczany był do grona tak zwanych „pomniejszych romantyków”, na nowo zyskał uznanie dopiero wskutek literaturoznawczego zwrotu we współczesnej filozofii, głównie za sprawą myśli Michela...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    167
  • Przeczytane
    39
  • Posiadam
    25
  • Literatura francuska
    3
  • Literatura francuska
    2
  • 2. Posiadam - ebook
    2
  • Teraz czytam
    2
  • Ulubione
    2
  • Allez les Bleus!
    1
  • Zaczęte i nieskończone
    1

Cytaty

Więcej
Gérard de Nerval Śnienie i życie Zobacz więcej
Gérard de Nerval Śnienie i życie Zobacz więcej
Gérard de Nerval Śnienie i życie Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także