rozwińzwiń

Piękna choroba

Okładka książki Piękna choroba Mieczysław Jastrun
Okładka książki Piękna choroba
Mieczysław Jastrun Wydawnictwo: Czytelnik Seria: Głowy Wawelskie literatura piękna
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Głowy Wawelskie
Wydawnictwo:
Czytelnik
Data wydania:
1968-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1968-01-01
Język:
polski
Średnia ocen

8,0 8,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Budzi się Łódź… Obrazy miasta w literaturze do 1939 roku. Antologia Abramele, Antek z Bałut, Szalom Asz, Zygmunt Bartkiewicz, Fred Belin, Mojsze Berszling, Zofia Błaszczykówna, Helena Boguszewska, Zygmunt Ból, Mieczysław Braun, Władysław Broniewski, Tomasz Cieślak, Józef Czapski, Jan Czata, Czułek, Daktyl, Józef Długołęcki, Wiktor Dłużniewski, Alfred Döblin, Konstanty Dobrzyński, Tadeusz Fangrat, Oskar Flatt, Marian Gawalewicz, Mordechai Mendel Gelbart, Artur Glisczyński, Eugenia Hołyszewska, Gustawa Jarecka, Mieczysław Jastrun, Józef Jeremski, Icchok Kacenelson, Adolf Kargel, Antoni Kasprowicz, K. Kosaro, Lucjan Kościelecki, Wincenty Kosiakiewicz, Aleksander Kraśniański, Philipp Kreutz, Kuzmicz, Stanisław Łapiński, Kazimierz Laskowski, Richard Lawin, Fritz Löhner-Beda, Malkiel Lusternik, Waleria Marrene-Morzkowska, Stanisław Martynowski, Meteor, Hirsz Milawski, Wujek Mitia, Hanna Mortkowicz-Olczakowa, Jerzy Nałęcz, Perec Opoczyński, Hanna Ożogowska, Borys Pasternak, Władysław Pawlak, Tadeusz Peiper, Marian Piechal, Pierrot, Krystyna Pietrych, Józef Piłsudski, Maria Przedborska, Izrael Rabon, Stanisław Rachalewski, Bruno Raymond, Władysław Stanisław Reymont, Joseph Roth, Władysław Rowiński, Hanna Rudawcowa, Lucjan Rudnicki, Aleksy Rżewski, Izrael Jehoszua Singer, Skaz, Kazimierz Sowiński, Wilfried Spectator, Julian Starski, Halina Stawarska, Ludwik Stolarzewicz, Andrzej Strug, Anna Świrszczyńska, Lucjan Szenwald, Berta Teplitzka, Iwan Timkowskij-Kostin, Grzegorz Timofiejew, Adolf Toruńczyk, Władimir Trofimow, Irena Tuwim, Julian Tuwim, Witold Wandurski, Julian Will, Zofia Wojnarowska, Jan Wolny, Gabriela Zapolska, Stefan Żeromski, M.W. udnicki, E. von Ludwig
Ocena 0,0
Budzi się Łódź... Abramele, Antek z B...
Okładka książki Zawrót głowy. Antologia polskich wierszy filmowych Mateusz Andała, Marek Krystian Emanuel Baczewski, Tomasz Bąk, Edward Balcerzan, Marcin Baran, Stanisław Barańczak, Kacper Bartczak, Miron Białoszewski, Miłosz Biedrzycki, Dominik Bielicki, Zbigniew Bieńkowski, Jacek Bierut, Wojciech Bonowicz, Piotr Bratkowski, Władysław Broniewski, Jan Brzękowski, Wojciech Brzoska, Andrzej Bursa, Maria Cyranowicz, Michał Czaja, Józef Czechowicz, Stanisław Czycz, Tytus Czyżewski, Cezary Domarus, Julia Fiedorczuk, Darek Foks, Konstanty Ildefons Gałczyński, Rafał Gawin, Zuzanna Ginczanka, Stanisław Grochowiak, Mariusz Grzebalski, Jacek Gutorow, Marcin Hamkało, Zbigniew Herbert, Jarosław Iwaszkiewicz, Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, Kamila Janiak, Piotr Janicki, Jerzy Jankowski, Jerzy Jarniewicz, Bruno Jasieński, Mieczysław Jastrun, Radosław Jurczak, Adam Kaczanowski, Tymoteusz Karpowicz, Bożena Keff, Piotr Kępiński, Barbara Klicka, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Jakub Kornhauser, Julian Kornhauser, Ryszard Krynicki, Jalu Kurek, Ewa Lipska, Zbigniew Machej, Piotr Macierzyński, Tomasz Majeran, Natalia Malek, Jakobe Mansztajn, Paweł Marcinkiewicz, Maciej Melecki, Stanisław Młodożeniec, Andrzej Niewiadomski, Klara Nowakowska, Bronka Nowicka, Grzegorz Olszański, Antoni Pawlak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Tadeusz Pióro, Lech Piwowar, Adam Pluszka, Marta Podgórnik, Jacek Podsiadło, Halina Poświatowska, Michał Pranke, Julian Przyboś, Tomasz Pułka, Maciej Robert, Tadeusz Różewicz, Tomasz Różycki, Robert Rybicki, Bartosz Sadulski, Marcin Sendecki, Jerzy Skolimowski, Rafał Skonieczny, Krzysztof Śliwka, Szymon Słomczyński, Antoni Słonimski, Dariusz Sośnicki, Andrzej Sosnowski, Anatol Stern, Dariusz Suska, Marcin Świetlicki, Anna Świrszczyńska, Wisława Szymborska, Maciej Taranek, Julian Tuwim, Witold Wandurski, Aleksander Wat, Adam Ważyk, Adam Wiedemann, Kazimierz Wierzyński, Wojciech Wilczyk, Agnieszka Wolny-Hamkało, Wacław Wolski, Wiktor Woroszylski, Maciej Woźniak, Grzegorz Wróblewski, Bohdan Zadura, Urszula Zajączkowska, Filip Zawada
Ocena 6,2
Zawrót głowy. ... Mateusz Andała, Mar...
Okładka książki Rachunek pamięci Flora Bieńkowska, Helena Boguszewska, Ludwik Flaszen, Paweł Hertz, Paweł Jasienica, Mieczysław Jastrun, Andrzej Kijowski, Jerzy Kornacki, Anna Kowalska, Jalu Kurek, Hanna Malewska, Jan Nepomucen Miller, Artur Sandauer, Anatol Stern, Adam Ważyk, Jerzy Zawieyski
Ocena 6,8
Rachunek pamięci Flora Bieńkowska, H...
Okładka książki Złota księga wierszy polskich Adam Asnyk, Krzysztof Kamil Baczyński, Stanisław Barańczak, Miron Białoszewski, Zbigniew Bieńkowski, Tadeusz Borowski, Władysław Broniewski, Jan Brzękowski, Andrzej Bursa, Aleksander Chodźko, Bogdan Czaykowski, Józef Czechowicz, Stanisław Czycz, Tytus Czyżewski, Elżbieta Drużbacka, Felicjan Faleński, Alojzy Feliński, Aleksander Fredro, Tadeusz Gajcy, Konstanty Ildefons Gałczyński, Cyprian Godebski, Seweryn Goszczyński, Sebastian Grabowiecki, Stanisław Grochowiak, Jerzy Harasymowicz, Zbigniew Herbert, Kazimiera Iłłakowiczówna, Jarosław Iwaszkiewicz, Bruno Jasieński, Jakub Jasiński, Mieczysław Jastrun, Anna Kamieńska, Franciszek Karpiński, Tymoteusz Karpowicz, Jan Kasprowicz, Franciszek Dionizy Kniaźnin, Jan Kochanowski, Wespazjan Kochowski, Maria Komornicka, Szymon Konarski, Maria Konopnicka, Stanisław Korab-Brzozowski, Wincenty Korab-Brzozowski, Julian Kornhauser, Urszula Kozioł, Kajetan Koźmian, Krystyna Krahelska, Ignacy Krasicki, Zygmunt Krasiński, Ryszard Krynicki, Stanisław Jerzy Lec, Jan Lechoń, Teofil Lenartowicz, Bolesław Leśmian, Jerzy Liebert, Ewa Lipska, Stanisław Herakliusz Lubomirski, Antoni Malczewski, Kasper Miaskowski, Tadeusz Miciński, Adam Mickiewicz, Czesław Miłosz, Hieronim Morsztyn, Jan Andrzej Morsztyn, Zbigniew Morsztyn, Daniel Naborowski, Adam Naruszewicz, Julian Ursyn Niemcewicz, Cyprian Kamil Norwid, Tadeusz Nowak, Bronisława Ostrowska, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Tadeusz Peiper, Wacław Potocki, Józef Przerwa-Tetmajer, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Julian Przyboś, Samuel Przypkowski, Mikołaj Rej, Wacław Rolicz-Lieder, Mieczysław Romanowski, Tadeusz Różewicz, Jarosław Marek Rymkiewicz, Barbara Sadowska, Maciej Kazimierz Sarbiewski, Władysław Sebyła, Marcin Sendecki, Mikołaj Sęp Szarzyński, Lucjan Hipolit Siemieński, Antoni Słonimski, Edward Słoński, Juliusz Słowacki, Jan Śpiewak, Leopold Staff, Janusz Styczeń, Stanisław Swen-Czachorowski, Marcin Świetlicki, Anna Świrszczyńska, Władysław Syrokomla, Janusz Szuber, Wisława Szymborska, Szymon Szymonowic, Stanisław Trembecki, Julian Tuwim, Jan Twardowski, Samuel Twardowski, Kornel Ujejski, Aleksander Wat, Tomasz Kajetan Węgierski, Kazimierz Wierzyński, Witold Wirpsza, Józef Wittlin, Rafał Wojaczek, Maryla Wolska, Jan Paweł Woronicz, Józef Wybicki, Stanisław Wyspiański, Jan Żabczyc, Franciszek Zabłocki, Jan Zachariasiewicz, Adam Zagajewski, Józef Bohdan Zaleski, Kazimiera Zawistowska, Józef Bartłomiej Zimorowic, Roman Zmorski, praca zbiorowa
Ocena 7,3
Złota księga w... Adam Asnyk, Krzyszt...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,0 / 10
3 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
890
226

Na półkach:

Zbyt często i zbyt gwałtownie zarzekał się Mieczysław Jastrun, że „Piękna choroba” nie jest powieścią autobiograficzną, by można dać jego zapewnieniom wiarę. Ale nie tylko wścibskość powinna nas ku niej nęcić, bo Jastrun, jak to mają w zwyczaju poeci, daje prozę niezwykle plastyczną i bogatą w szczegóły, niekiedy wręcz przeładowaną, jak gdyby to nie pisarz wodził piórem, lecz pióro pisarzem.
I czymże jest tytułowa piękna choroba, jeśli nie powołaniem do sztuki? Snuje więc Jastrun opowieść o narodzinach i formowaniu się artysty, któremu wrodzona wrażliwość pozwala wyróżnić się z ogółu, dostrzec więcej, a nawet przekroczyć ludzką kondycję. Właśnie na transgresyjny wymiar sztuki kładzie poeta akcent; narrator zdaje się być momentami zdolny do zniesienia dyktatu czasu, czemu towarzyszą narracyjne harce z czasami, kiedy to bohater bytuje w wielu na raz albo – alternatywnie – poza nimi. Ten zabieg jest być może największą zdobyczą „Pięknej choroby”.
Bo życie artysty to istotnie wciąż od nowa powtarzające się zderzenie ducha z materią, poezji z fizyką. I właśnie sztuka jawi się jako jedyna dobra odpowiedź na trudne pytania, w tym filozoficzne, na ludzkie dylematy, nieuniknione rozdarcia. Pełni rolę filtra rzeczywistości, ale i umożliwia ucieczkę od niej. Jest narzędziem tak doniosłym, że zamiast dylematu, co było pierwsze – jajko czy kura, przychodzi rozstrzygać dylemat, czy to sztuka imituje życie, czy jednak na odwrót.
Z tymi zagadnieniami, nieistniejącymi dla przeciętnego zjadacza chleba, przychodzi się wybrańcowi Apollina mierzyć samotnie i stąd bierze się jego poczucie odrębności, osobności. Edward Ostrzeń, bohater powieści, to przewrażliwiony, skłonny do introspekcji młodzieniec, który na własną rękę i na nowo odkrywa to, co filozofia i psychologia dawno już ustaliły (na ile to w wypadku tych nauk w ogóle możliwe),po kolei zrywając z rzeczywistości polipy ustalonych, powierzchownych pojęć.
Oczywiście, tak głębokie myśli u tak młodego człowieka to pewien anachronizm (co nasuwa skojarzenie z „Eliaszem” Gilliamsa),który jest jednak komplementarny z osiągnięciami myśli bohatera; ustalił on bowiem, że jedynym sposobem przezwyciężenia immanentnego tragizmu ludzkiego żywota, skazanego na kres, jest zaprzeczenie linearnej naturze czasu. W ten sposób w każdym momencie jest martwy – ale też w każdym momencie jest żywy; decyduje perspektywa, choć jej władzy, wbrew późniejszym „zdobyczom” myśli postmodernistycznej, nie rozciąga Ostrzeń na inne obszary.
Kolejno odkrywa za to dychotomiczny rozdźwięk między językiem a przedmiotami, między ludzkimi wyobrażeniami a rzeczywistością, by w końcu stanąć oko w oko z wmontowanymi w człowieka mechanizmami autodestrukcji. Bo musi się zmierzyć z indywidualnym wymiarem zbiorowej traumy, pogodzić z gwałtownym unicestwieniem całych mas ludzkich, w tym osób bliskich, na skutek zbiorowego szaleństwa wojny.
I tu teoria o jednoczesności całego czasu okazuje się bezradna; narrator podejmuje wręcz próbę zapomnienia o życiu przed wojną, a środkiem do zapomnienia ma być opowiedzenie o nim. Zapomnienie przez nazwanie to oryginalna koncepcja, ale też wymazanie historii zdaje się jedynym sposobem ocalenia rozumu, zdrowia psychicznego, normalności. Bo inaczej jak żyć po tym, co się stało, co człowiek zrobił człowiekowi?
Ale to wszystko na nic, przynajmniej dla natur wrażliwych. Pod koniec, gdy fabuła, już wcześniej szczątkowa i pretekstowa, niemal całkowicie zanika, ustępując miejsca obsesyjnemu krążeniu wokół tych samych zagadnień, czyta się więc rzecz trudniej. Załamanie fabuły zbiega się, rzecz jasna, z rozpoczęciem wojny. I przepada wszelka jedność, celowość, ciągłość, stałość.

Piękną chorobą jest zatem i życie, i miłość, i sztuka; i tylko czas jest chorobą okrutną, nieuleczalną, i w końcu nieodwołalnie śmiertelną, zaś jego pachołkami samozwańczo okrzykują się bliźni, pragnąc ulżyć Ponuremu Żniwiarzowi w jego zbożnym trudzie. Ale choć śmierć często przychodzi zbyt szybko, mówi Jastrun, to zrozumienie, niestety, zawsze przychodzi za późno.

Zbyt często i zbyt gwałtownie zarzekał się Mieczysław Jastrun, że „Piękna choroba” nie jest powieścią autobiograficzną, by można dać jego zapewnieniom wiarę. Ale nie tylko wścibskość powinna nas ku niej nęcić, bo Jastrun, jak to mają w zwyczaju poeci, daje prozę niezwykle plastyczną i bogatą w szczegóły, niekiedy wręcz przeładowaną, jak gdyby to nie pisarz wodził piórem,...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    16
  • Posiadam
    6
  • Przeczytane
    6
  • Drukowana
    1
  • 2022
    1
  • Posiadam i Chcę przeczytać
    1
  • Literatura piękna
    1
  • Głowy Wawelskie
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Piękna choroba


Podobne książki

Przeczytaj także