Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Impuls
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 342
- Czas czytania
- 5 godz. 42 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375879506
- Tagi:
- socjologia społeczeństwo kultura popularna popkultura
Niewątpliwie popkultura stanowi bardzo istotny element współczesnej rzeczywistości, jest dla członków społeczeństw państw zachodnich podstawowym źródłem obowiązującej wersji wiedzy, wzorów myślenia i schematów postępowania. Można ją odmiennie wartościować, nie sposób jednak ignorować olbrzymiej roli, jaką odgrywa w konstruowaniu ponowoczesnej rzeczywistości. W ujęciu funkcjonalnym kultura popularna pełni ważną funkcję w transmisji kulturowego dziedzictwa, kształtuje systemy wartości, nadaje statusy społeczne, kreuje rytuały, a nawet stanowi siłę napędową do wprowadzania zmian społecznych czy tworzenia innowacji. Istotnym obszarem jej transmisji i transgresji jest jej urzeczywistnienie na różnych polach twórczej aktywności.
W celu zobrazowania szerokiego spektrum osobliwości kultury popularnej, wywołującej „efekt kolażu” (A. Giddens) oddajemy niniejszą książkę w ręce otwartych na dyskurs czytelników. Autorzy zawartych w książce artykułów podejmują próby diagnozy otaczającej nas rzeczywistości w kontekście zwiększającego się wpływu kultury popularnej na społeczeństwo, analizują szanse i zagrożenia wiążące się z tym zjawiskiem oraz kierunek, w którym możliwe są jakościowe zmiany współczesnego świata. Większość twórców poszukuje w przeprowadzanych analizach dotyczących kultury popularnej nie tylko niebezpieczeństw, z jakimi wiąże się rozpowszechnienie jej wpływów, lecz przede wszystkim tkwiącego w niej pozytywnego potencjału i sposobów jego wykorzystania. Wyrażamy nadzieję, że podjęte przez autorów artykułów narracje, obrazujące spektakularność kultury popularnej, stanowią zaproszenie do dalszych analiz i interpretacji (pop)”kultury uwodzenia” (Z. Bauman).
Agnieszka Cybal-Michalska i Paulina Wierzba
„Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym” - mamy tu m.in. tekst o Banksy’m, tekst który wykracza poza schematyczne wypunktowanie dokonań, ale stara się określić najistotniejsze punkty ówczesnego brytyjskiego życia społecznego i przyczyny, zarówno działalności artysty, jak i odbioru z jakim się spotkał. W tym samym tomie mamy również analizy innych popkulturowych zjawisk, m.in: trampków Converse, kultury remiksów, elementów prozy Świetlickiego, czy roli kobiety we współczesnym społeczeństwie japońskim. Myślą przewodnią, spoiwem tego tomu jest refleksja prof. Misztala nad „historycznie wytworzonym i aktualnie istniejącym, ale obiektywizującym się w swoich działaniach społeczeństwie”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 13
- 4
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Książka wydawnictwa Impuls ''Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym''zawartością przypomina zeszyty naukowe wydawane przez uczelnie i ośrodki naukowe. Zawartością, bo niewątpliwie wyróżnia się od typowych zeszytów ładną, twardą oprawą i doborem papieru, czyniącym tę publikację lekką, pomimo 342 stron. Nie można natomiast mówić o ''lekkości'' tekstów – są to bowiem opracowania naukowe.
Dyskursy zawierają 21 artykułów, których autorami są osoby związane z polskimi uczelniami, w większości z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jedna czwarta autorów reprezentuje Dolnośląską Szkołę Wyższą we Wrocławiu. Pozostali autorzy pochodzą z uczelni w Łodzi, Krakowie i Bielsku-Białej. Jeden z artykułów powstał na podstawie rozprawy doktorskiej, kilka omawia wyniki badań naukowych. Redakcji naukowej dokonały Agnieszka Cybal-Michalska i Paulina Wierzba z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Zgodnie z tym, co napisały Panie Redaktorki we wprowadzeniu ''Autorzy zwartych w książce artykułów podejmują próby diagnozy otaczającej nas rzeczywistości w kontekście zwiększającego się wpływu kultury popularnej na społeczeństwo, analizują szanse i zagrożenia wiążące się z tym zjawiskiem oraz kierunek, w którym możliwe są jakościowe zmiany współczesnego świata''.
Książka jest zbiorem różnych tekstów – nie należy zatem od tej publikacji oczekiwać kompleksowego opracowania zagadnienia kultury popularnej we współczesnym świecie. To ''dyskursy'', a zatem także nie należy spodziewać się gotowych odpowiedzi, a raczej zaproszeń do dyskusji.
Autor artykułu ''Przyszłość radia w cyfrowej przestrzeni''kończy go np. pytaniem ''Może więc opinie o rychłej ''śmierci'' radia kolejny raz okażą się fałszywe?'' i cytatem M. McLuhana „Jeśli chcesz zostać dobrym prorokiem, nie przepowiadaj nigdy niczego, co się jeszcze nie wydarzyło''.
Autorki artykułu ''Konstruowanie tożsamości dziennikarza muzycznego'', zawierającego wyniki własnych badań stwierdzają ''Podsumowując niniejsze rozważania, wypada podkreślić niedosyt poznawczy […]''.
Artykuły podzielone zostały na dwie części – ''Cześć I. Spektakle kultury popularnej'' i ''Część II. Twórczość i aktywność artystyczna w obszarze kultury popularnej''. Uzasadnienie dla tego podziału Panie Redaktorki zawarły w stwierdzeniu ''Społeczeństwo zorientowane na kulturę popularną inspiruje do rozpoznania spektakli (wymiarów),które towarzyszą intensyfikacji przemian w rzeczywistości (pop) kulturowej, oraz przyjrzenia się wybranym aspektom twórczości i aktywności artystycznej w obszarze kultury popularnej''. O konsumpcji, która jest, spektaklem nabywania towarów pisze Magdalena Grenda i kończy maksymą Szekspira ''Świat jest teatrem, aktorami ludzie''.
Wielu autorów porusza, w kontekście kultury popularnej i jej różnorakich aspektów, sprawę społeczeństwa konsumpcyjnego – częściowo zagubionego, podatnego na manipulacje sprzedających, ale i świadomie poruszającego się po rynku jak pisze Magdalena Smolarek w artykule o ''reinkarnacji'' odzieży.
''Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym'' to niewątpliwie lektura dla tej grupy czytelników, chcących świadomie uczestniczyć w (pop) kulturze.
Książka wydawnictwa Impuls ''Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym''zawartością przypomina zeszyty naukowe wydawane przez uczelnie i ośrodki naukowe. Zawartością, bo niewątpliwie wyróżnia się od typowych zeszytów ładną, twardą oprawą i doborem papieru, czyniącym tę publikację lekką, pomimo 342 stron. Nie można natomiast mówić o ''lekkości'' tekstów – są...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toPopkultura często utożsamiana jest jako kultura masowa, produkt globalnych środków przekazu, przeciwieństwo kultury elitarnej. Popkultura jest wytworem przyjaznym ludziom, łatwo przyswajalnym, bezrefleksyjnym elementem rzeczywistości konsumpcyjnej. Autorzy opracowania "Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym" zdając sobie sprawę z tych i innych atrybutów kultury popularnej podejmują próby diagnozy otaczającej nas rzeczywistości w kontekście zwiększającego się wpływu kultury popularnej na społeczeństwo, analizując szansę i zagrożenia wiążące się z tym zjawiskiem oraz kierunek, w którym możliwe są jakościowe zmiany współczesnego świata. Autorzy analizują nie tylko niebezpieczeństwa płynące z kultury popularnej, ale również jej pozytywny potencjał i możliwości jego wykorzystania.
Na publikacje składa się ponad dwadzieścia różnorodnych artykułów poświęconych np. fenomenowi marki trampków Converse, grafitti Banksyego, MTV, ciuchlandów, prozy Świetlickiego i innych. Poruszane zagadnienia są aktualne, charakterystyczne dla współczesnego świata przesyconego kalkami, logami koncernów, deprecjacją elementów kulturowych i kontestacją będącą zakamuflowanym konsumpcjonizmem. Stąd wielokrotne odniesienia do Baumana i jemu podobnych obserwatorów współczesności.
Gdzie i jak odnaleźć punkty wspólne z tym rzeczywistym, czy też nie konsumpcjonizmem a kulturą popularną? Gdzie kończą się wartości, a zaczynają towary? Jak z tych smutnych trendów wyeksponować pozytywne elementy? Książka "Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym" to publikacja pełna ważnych i sensownych pytań, zwłaszcza w kontekście zadań współczesnej socjologii.
Popkultura często utożsamiana jest jako kultura masowa, produkt globalnych środków przekazu, przeciwieństwo kultury elitarnej. Popkultura jest wytworem przyjaznym ludziom, łatwo przyswajalnym, bezrefleksyjnym elementem rzeczywistości konsumpcyjnej. Autorzy opracowania "Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym" zdając sobie sprawę z tych i innych atrybutów...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to