Drive
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Cykl:
- Drive (tom 1)
- Tytuł oryginału:
- Drive
- Wydawnictwo:
- Albatros
- Data wydania:
- 2012-04-06
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-04-06
- Liczba stron:
- 208
- Czas czytania
- 3 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788376596228
- Tłumacz:
- Andrzej Szulc
- Ekranizacje:
- Drive (2011)
Powieść kryminalna noir, na podstawie której powstał kultowy już film pod tym samym tytułem z niezapomnianą rolą Ryana Goslinga, nagrodzony licznymi nagrodami, m.in. za najlepszą reżyserię na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2011.Siedzę za kółkiem. To wszystko co robię – mówi bezimienny Kierowca, bohater powieści DRIVE, którego nazwiska nigdy nie poznamy. Jest tym, kim jest – kierowcą. Nikim więcej. Nikim mniej. Prowadzi podwójne życie: w dzień jako kaskader w branży filmowej, nocami jako szofer gangsterów okradających kantory i lombardy w Kalifornii i Arizonie. Kiedy jeden ze skoków kończy się niezgodnie z planem, do motelu w Phoenix, gdzie Kierowca zaszył się ze wspólniczką i ćwierć milionem dolarów, wpadają płatni zabójcy nasłani przez ludzi, którzy zlecili napad. W starciu z Kierowcą nie mają jednak szans. Mężczyzna kontaktuje się z ich mocodawcą, proponując prosty układ: zwróci cały łup w zamian za pozostawienie go w spokoju. Niestety, nie będzie dane mu go zaznać...
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Czarny scenariusz
James Sallis jest pisarzem oszczędnym w słowach i w treści. Ten literacki minimalizm ze starannie dobranymi słowami i trafnymi dialogami to kwintesencja jego prozy. Nie ma on zamiaru ułatwiać zadania swoim czytelnikom – pozostawia nas z domysłami oraz pytaniami bez odpowiedzi. W przypadku „Drive” najważniejsze z tych pytań brzmi: kim jest ten gość za kółkiem? Nie jest nam dane wiele się o nim dowiedzieć. Jego zawód wytycza jego tożsamość. Jestem kierowcą. To jest to, czym się zajmuję. Wszystko czym się zajmuję.
Nasz tajemniczy bohater prowadzi podwójne życie – w dzień jest dublerem na planach filmowych, a pod odsłoną nocy staje się kierowcą dla typów spod ciemnej gwiazdy, okradających podrzędne lombardy czy sklepy. Wcześniej czy później coś będzie musiało pójść źle. I pójdzie. Kierowca ma za sobą nieudany napad oraz grubą walizkę z pieniędzmi, które bynajmniej nie należą do niego.
Wydarzenia przedstawione w noweli Sallisa pozbawione są chronologii – retrospekcje wymieszane z teraźniejszością tworzą skąpy życiorys Kierowcy. Oznacza to kolejne wyzwanie dla czytelnika. Następne związane są z osobą głównego bohatera. Kierowca nie angażuje się emocjonalnie w absolutnie nic. Dla mnie stało się do barierą prawie nie do przejścia – jego obojętność wobec otaczającego świata stała się moją obojętnością wobec niego.
Domeną Jamesa Sallisa nie jest wielowątkową akcja ani obszerne opisy czy dialogi. Jego domeną jest natomiast tworzenie wyjątkowego klimatu swoich powieści. Klimat ten mieści się w gatunku noir. W świecie Kierowcy nie ma miejsca na radosne chwile – są tylko te lepsze i gorsze. Przez ten mrok, który go otacza nie przebije się kalifornijskie słońce ani inne światło. Żyjąc w takim brutalnym i twardym świecie trzeba umieć odpowiedzieć mu tym samym. Oto próbka światopoglądu bohatera w chwili zburzenia i gniewu: Może powinien się odwrócić. Podejść do nich i powiedzieć, tym właśnie jest życie: długą serią rzeczy, które poszły nie tak.
Książkę Sallisa można czytać na dwa sposoby. Z nastawieniem na typowy kryminał oraz z wyczuleniem na wszelkie różnice pomiędzy książką a jej ekranizacją. Wtedy skwaszona mina gwarantowana. Jeżeli natomiast „Drive” potraktujemy jako noir, a oryginał i film jako uzupełniające się elementy wtedy książka zdecydowanie może się podobać. Trzeba to przyznać i umieć docenić, że ta tajemnicza i mroczna atmosfera gęsta od niedopowiedzeń tworzy noir w najlepszym wydaniu.
Anna Aniszczenko
Cytaty: „Drive”, James Sallis, Wyd. Albatros, 2012 r.
Oceny
Książka na półkach
- 503
- 293
- 194
- 16
- 9
- 9
- 8
- 8
- 5
- 4
OPINIE i DYSKUSJE
Jeździł jak SKUWRYSYN.
-Musisz być dobry?
- Eemm, jakoś sobie radzę.
Gdyby wszyscy prowadzili jak ON, nie byłoby wypadków drogowych, a pisk opon na rondzie stanowiłby nieodłączny element miejskiego krajobrazu.
Jeździł jak SKUWRYSYN.
Pokaż mimo to-Musisz być dobry?
- Eemm, jakoś sobie radzę.
Gdyby wszyscy prowadzili jak ON, nie byłoby wypadków drogowych, a pisk opon na rondzie stanowiłby nieodłączny element miejskiego krajobrazu.
Krótka książka, lektura na niecałe cztery i pół godziny. Zaczyna się i kończy. Nic szczególnego, ale też nie tragedia.
Krótka książka, lektura na niecałe cztery i pół godziny. Zaczyna się i kończy. Nic szczególnego, ale też nie tragedia.
Pokaż mimo toFilm lepszy.
Film lepszy.
Pokaż mimo toJeden z tych przypadków kiedy film jest lepszy. Brakuje tu jego klimatu.
Jeden z tych przypadków kiedy film jest lepszy. Brakuje tu jego klimatu.
Pokaż mimo toFilm lepszy, i tyle :)
Film lepszy, i tyle :)
Pokaż mimo toChciałabym ocenić, bo przesłuchałam, ale dalibóg o czym to było właściwie. Chyba muszę obejrzeć film.
Gosztyła czytał tak dobrze że nie mogłam się skupić na treści, która cóż, była tak czy owak chaotyczna.
Nie żałuję jednak poświęconego czasu, być może powinnam była po prostu bardziej się skupić.
Chciałabym ocenić, bo przesłuchałam, ale dalibóg o czym to było właściwie. Chyba muszę obejrzeć film.
Pokaż mimo toGosztyła czytał tak dobrze że nie mogłam się skupić na treści, która cóż, była tak czy owak chaotyczna.
Nie żałuję jednak poświęconego czasu, być może powinnam była po prostu bardziej się skupić.
Gdyby nie wspaniały głos lektora Krzysztofa Gosztyły, przeszedłbym obok tej powieści zupełnie bez emocji. Specyficzny, ascetyczny, nieliniowy sposób narracji jest pewnie dobry przy tworzeniu scenariuszy filmowych, przy sensacyjnej historii, która ma wciągnąć czytelnika już niekoniecznie. Może dlatego, film stworzony na podstawie tej powieści ma o wiele wyższe oceny niż jego literacki pierwowzór?
Gdyby nie wspaniały głos lektora Krzysztofa Gosztyły, przeszedłbym obok tej powieści zupełnie bez emocji. Specyficzny, ascetyczny, nieliniowy sposób narracji jest pewnie dobry przy tworzeniu scenariuszy filmowych, przy sensacyjnej historii, która ma wciągnąć czytelnika już niekoniecznie. Może dlatego, film stworzony na podstawie tej powieści ma o wiele wyższe oceny niż jego...
więcej Pokaż mimo toCzyta się szybko choć beznamiętnie. Historia ma swoisty, mroczny klimat (co jest chyba głównym i jedynym powodem dość wysokiej oceny) charakterystyczny dla literatury noir ale pełna jest też chaosu (nie tylko chronologicznego) i ubóstwa faktów (dowiadujemy się tylko tego co niezbędne by we wspomnianym chaosie nie zagubić się totalnie). Bohater (o twarzy Goslinga, bo nie sposób uciec od filmu i ... okładki) jest dla czytelnika niczym otaczający świat dla ... tytułowego Kierowcy, dość obojętny i mało ciekawy (choć obserwowany uważnie) a postacie w tle też zbytnio nie przyciągają uwagi (głównie za sprawą nieustannych "skoków w czasie").
Całość nie zachwyciła ale też nie zdegustowała do tego stopnie by w przyszłości (dalekiej przyszłości) nie sięgnąć po kontynuacje.
* * *
Wiem,wiem, film to jedno a książka to drugie ale i tak dopisuje do krótkiej listy zatytułowanej "Ekranizacja lepsza niż książka" (przed "Dzikością serca" Grifforda a tuż za "Wieżowcem" J.G. Ballarda)
Czyta się szybko choć beznamiętnie. Historia ma swoisty, mroczny klimat (co jest chyba głównym i jedynym powodem dość wysokiej oceny) charakterystyczny dla literatury noir ale pełna jest też chaosu (nie tylko chronologicznego) i ubóstwa faktów (dowiadujemy się tylko tego co niezbędne by we wspomnianym chaosie nie zagubić się totalnie). Bohater (o twarzy Goslinga, bo nie...
więcej Pokaż mimo toHistoria Kierowcy ma potencjał, przecież dzięki niej powstał jeden z moich ulubionych filmów, ale sama lektura mnie zmęczyła.
Historia Kierowcy ma potencjał, przecież dzięki niej powstał jeden z moich ulubionych filmów, ale sama lektura mnie zmęczyła.
Pokaż mimo toWysłuchałem audiobooka w interpretacji Pana Gosztyły.
Głos lektora i sposób czytania pasuje do tej mrocznej książki, której zaletą jest dla mnie oryginalna narracja. Jest ona dla mnie ciekawa w fakturze czysto literackiej. Trzeba oddać szacunek reżyserom filmu, który powstał na podstawie tej książki. Został w nim utrzymany ów mroczny klimat, bardzo specyficzny.
Czy ta książka jest obiektywnie dobra? W sumie - nie wiem.
W interpretacji wspomnianego lektora przebrnąłem przez nią bez wstrętu i zabiorę się za drugą część.
Czy polecam? Sam nie wiem. Niech każda osoba sama zdecyduje. Uważam, że zobaczenie filmu jest korzystne przed przeczytaniem książki, co samo w sobie uważam za ewenement.
Wysłuchałem audiobooka w interpretacji Pana Gosztyły.
więcej Pokaż mimo toGłos lektora i sposób czytania pasuje do tej mrocznej książki, której zaletą jest dla mnie oryginalna narracja. Jest ona dla mnie ciekawa w fakturze czysto literackiej. Trzeba oddać szacunek reżyserom filmu, który powstał na podstawie tej książki. Został w nim utrzymany ów mroczny klimat, bardzo specyficzny.
Czy ta...