Bollywood. Pragnienie prawdy i tęsknota za mitem

Okładka książki Bollywood. Pragnienie prawdy i tęsknota za mitem Urszula Woźniakowska
Okładka książki Bollywood. Pragnienie prawdy i tęsknota za mitem
Urszula Woźniakowska Wydawnictwo: Universitas popularnonaukowa
208 str. 3 godz. 28 min.
Kategoria:
popularnonaukowa
Wydawnictwo:
Universitas
Data wydania:
2010-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2010-01-01
Liczba stron:
208
Czas czytania
3 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
978-83-242-1266-8
Tagi:
Bollywood Indie film indyjski kulturoznawstwo
Średnia ocen

6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Nie tylko Bollywood Joanna Aleksandrowicz, Dagmara Bożałek, Adriana Celińska, Piotr Kletowski, Andrzej Kołodyński, Karolina Kosińska, Agnieszka Lewandowska, Jadwiga Majdanik, Artur Majer, Joanna Nadolna, Martyna Olszowska, Przemysław Piekarski, Jarosław Pietrzak, Marta Raczek, Paulina Śmigiel, Grażyna Stachówna, Małgorzata Straszewska, Tatiana Szurlej, Deimantas Valančiūnas, Elżbieta Wiącek, Patrycja Włodek, Urszula Woźniakowska
Ocena 6,9
Nie tylko Boll... Joanna Aleksandrowi...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
19 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1197
1060

Na półkach:

Jako posiadaczka tej książki postanowiłam po kilku latach sięgnąć po nią kolejny raz. Niestety, tym razem lektura trochę mnie rozczarowała. Tym razem książka ta wydała mi się nierówna i trochę przegadana. „Bollywood …” powstał jako wyraz szczerej fascynacji Urszuli Woźniakowskiej kinem z Indii i to zamiłowanie czuć w wielu rozdziałach publikacji. Często jednak zamiast naukowego opracowania otrzymujemy wrażenia i impresje autorki na przykład z pobytu w Indiach, co mnie osobiście przeszkadzało, bo jednak podeszłam do tej książki jak do opracowania naukowego o kinie Bollywood.

Woźniakowska skupia się na kulturowej specyfice kina indyjskiego, przywołuje tradycje, z których wyrasta to kino oraz funkcję, jaką pełni w kulturze Indusów (także z uwzględnieniem indyjskiej diaspory). Autorka u źródeł dzisiejszej formy kina Bollywood widzi dawny indyjski teatr, którego reguły znaleźć można w „Natjaśastrze” – dawnym tekście opisującym jak ma wyglądać tradycyjny hinduski dramat. Jak pisze autorka: „Antyczny teatr Indii (…) wywodzi się prawdopodobnie z rytualnych tańców plemiennych ku czci bóstw”. Taniec, gesty, mimika były i są ważne w indyjskim teatrze do dziś, jako nośnik emocji, uczuć. W tej samej funkcji taniec został przeniesiony na ekran, dlatego do dziś sceny muzyczno-taneczne są takie ważne w filmach z Indii. Poza tym na ekranie taniec i śpiew stały się dodatkowo formą „ezopowego języka” – sposobem na oszukanie cenzury i przemycenie treści na przykład związanych z pożądaniem seksualnym. Z antycznego teatru wywodzi się też skłonność kina Bollywood do dużej różnorodności w obrębie jednego filmu, do mieszania w jednym wszystkich gatunków, w celu wywołania u widza jak najróżnorodniejszych nastrojów emocjonalnych (smutku, radości, gniewu, melancholii itd.). Ponadto funkcją dzisiejszego kina, podobnie jak kiedyś teatru, jest bycie poradnikiem, moralitetem. Filmy mają prezentować określone postawy i zachowania, którymi powinni się kierować widzowie.

Woźniakowska jeden z rozdziałów poświęca teatrowi Parsów, którego bezpośrednim przedłużeniem jest według niej kino Bollywood. Dla mnie był to najciekawszy rozdział książki. Teatr Parsów, powstały w XIX wieku, był przykładem komercyjnego indyjskiego teatru, który łączył elementy z różnych lokalnych kultur, często też wystawiał swoje przedstawienia w formie objazdowej.

Sporo miejsca poświęca autorka również indyjskiej piosence filmowej, jej źródłom, przemianom na przestrzeni lat oraz funkcjom (na przykład współcześnie muzyka filmowa pełni ważną rolę promocyjną w kinie Bollywood, ścieżka dźwiękowa filmu bywa rozpowszechniana na pół roku przed premierą i zarobić tyle, by pokryć sporą część kosztów produkcji filmu). Ważne miejsce w kinematografii indyjskiej zajmują playback singers, czyli osoby które faktycznie wykonują śpiewane na ekranie przez bohaterów piosenki, które w Indiach cieszą się takim samym statusem gwiazd jak aktorzy, co różni się od pozycji jaką zajmują tacy wykonawcy w kinie zachodnim.

Kino Bollywood wyrastając z bogatej tradycji Indii pełni ważne funkcje społecznie, nie jest tylko formą rozrywki. Filmy zdają się być współczesnymi mitami, które kształtują postawy ludności bezpośrednio w kraju oraz na emigracji. Kinematografia oprócz wymiaru moralizatorskiego, wychowawczego ma również funkcję integracyjną, wspólne oglądanie filmów jest społecznym rytuałem, który jednoczy ludzi.

Książka Woźniakowskiej zwraca uwagę na bogatą kulturę, z której wywodzą się filmy Bollywood. Po jej lekturze można łatwiej zrozumieć i zaakceptować specyfikę tej kinematografii. Ostatnie dwa rozdziały książki są już moim zdaniem mniej konkretną analizą filmów, trochę bardziej impresyjno-reportażowym spojrzeniem na ich społeczne funkcjonowanie. Ta część obniża moją ogólną ocenę tej publikacji. Myślę jednak, że osoby zainteresowane kinem z Indii powinny sięgnąć po tę książkę, bo można w niej odnaleźć coś interesującego dla siebie.

Jako posiadaczka tej książki postanowiłam po kilku latach sięgnąć po nią kolejny raz. Niestety, tym razem lektura trochę mnie rozczarowała. Tym razem książka ta wydała mi się nierówna i trochę przegadana. „Bollywood …” powstał jako wyraz szczerej fascynacji Urszuli Woźniakowskiej kinem z Indii i to zamiłowanie czuć w wielu rozdziałach publikacji. Często jednak zamiast...

więcej Pokaż mimo to

avatar
498
38

Na półkach: ,

Wspaniała książka dla tych, którzy zawsze się zastanawiali, dlaczego kino Bollywood wygląda tak, jak wygląda. Skąd wywodzi się zwyczaj obowiązkowych wstawek muzycznych i tanecznych? Co kryje się za teatralnymi gestami i żywym przedstawieniem emocji, które dla nas mogą wydawać się zbyt pretensjonalne, a nawet kiczowate? I dlaczego typowy film Bollywood to mieszanka melodramatu, akcji i komedii? Nic nie będę zdradzać! Po prostu przeczytajcie, a dowiecie się, jaka jest geneza tych wszystkich, charakterystycznych elementów kina indyjskiego - które dla nas, Europejczyków, często bywa niezrozumiałe. Zapewniam, że po tej lekturze inaczej spojrzycie na kino Bollywood. Gorące brawa należą się autorce, która w sposób lekki i przyjemny przedstawia fascynujący ją temat. Elementem zdecydowanie uatrakcyjniającym treść jest zapis jej rozmów z przyjaciółmi z Indii i Pakistanu, którzy przedstawiają swój punkt widzenia. Gorąco polecam!

Wspaniała książka dla tych, którzy zawsze się zastanawiali, dlaczego kino Bollywood wygląda tak, jak wygląda. Skąd wywodzi się zwyczaj obowiązkowych wstawek muzycznych i tanecznych? Co kryje się za teatralnymi gestami i żywym przedstawieniem emocji, które dla nas mogą wydawać się zbyt pretensjonalne, a nawet kiczowate? I dlaczego typowy film Bollywood to mieszanka...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    46
  • Przeczytane
    27
  • Posiadam
    16
  • Indie
    7
  • Bollywood
    3
  • Teraz czytam
    2
  • Poszukuję w bibliotekach
    1
  • Kino
    1
  • Świat
    1
  • 2021 (136)
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Bollywood. Pragnienie prawdy i tęsknota za mitem


Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne