Paradoks o autorze
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Seria:
- Linia Krytyczna
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Ha!art
- Data wydania:
- 2011-10-28
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-10-28
- Liczba stron:
- 316
- Czas czytania
- 5 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362574346
- Tagi:
- esej literaturoznawstwo szkice literackie
„Jeśli rzeczy widziane na jawie mogą się przyśnić, to rzeczy przyśnione mogą się zjawić” – twierdzi André Breton. Zastąpcie jawę i sen pisarstwem i lekturą – mówi Jan Gondowicz – a otrzymacie archeologię wyobraźni. Jest to postulat i program badawczy Paradoksu o autorze.
Obrazy, w polu wyobraźni wyłaniające się z lektur, kreują ponad nimi odrębną, fantazmatyczną realność. Pomiędzy wkładem w ową realność autora i wkładem czytelnika wytwarza się strefa paradoksu, na który wskazuje tytuł. Archeologia wyobraźni stara się rozpoznać zasięg i panujące w tej strefie zasady reprezentacji. W przyjętej tu optyce nie tylko więc pisanie, lecz i czytanie podlega regułom owej production désirante, jaką tropili niegdyś Gilles Deleuze i Félix Guattari. W intencji Gondowicza proceder ten przypomina – mówiąc przenośnie – obróbkę cyfrową starych fotografii, pozwalającą doszukać się przedmiotów i zdarzeń ukrytych w niedoświetlonych lub/i prześwietlonych partiach zdjęcia. Tyle, że tu poprzez swe projekcje odsłonić się musi także sam czytelnik. Nawet gdyby tylko odnowić to miało obraz tekstów uważanych za znane – sądzi Gondowicz – grę taką warto podejmować.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Pochwała wyobraźni
„Paradoks o autorze” to efekt przenikania się nieskrępowanej wyobraźni i budzącej zazdrość znajomości literatury Jana Gondowicza, autora książki. Efekt olśniewający swoją erudycją i zarazem onieśmielający czytelnika stawianym wobec niego wymaganiom. Znajomość literackiego kanonu będzie atutem; otwartość na to, co pozostało na jego marginesie - konieczna.
W swoim najnowszym zbiorze szkiców Gondowicz wierny jest poczynionemu uprzednio ( w zbiorze felietonów „Pan tu nie stał”) wyznaniu, iż dużo lepiej być całe życie prawdziwym czytelnikiem, niż prawdziwym pisarzem. I jak przystało na prawdziwego czytelnika, oddaje się lekturze bez reszty. Powraca do znanych książek, by wydobyć na światło dzienne nieznane wątki z życia ich autorów – wspomina o okrutnym szoku, jaki naznaczył młodość Flauberta i doprowadził do powstania nowej techniki literackiej zastosowanej w „Pani Bovary”. Zastanawia się czy do powstaniu Kafkowskiej „Kolonii karnej” przyczyniła się pewna nieukończona rosyjska powieść i z ilu innych książek ulepił swoją magiczną „Wyspę Skarbów” Stevenson. Jak duchy wywołuje anonimowych pisarzy - Zygmunta Krzyżanowskiego, którego twórczość w Polsce prawie nieznana, zdobywa obecnie popularność w Rosji.
Dobór prezentowanych postaci nie jest przypadkowy, bo Gondowicz drąży z pasją w życiorysach tych, którzy wyobraźnię umieli wcielić w swoją codzienność. Obracając się w kręgu literatury i życia, podąża tropem „autora”. Bada jego inspiracje i lektury, przyglądając się biografii, wyłuskuje z niej decydujące przyjaźnie, spotkania, podróże. Przywołuje twórczość Witkacego, Schulza, Kafki. Przypomina przedstawicieli rosyjskiej awangardy - literacki ruch oberiutów z Danielem Charmsem na czele, o których pisze, iż trudno o plejadę większych cudaków, zdrowo kopniętych, opóźnionych w rozwoju intelektualnym, rozzuchwalonych kompletną wolnością eksperymentu, zdemoralizowanych działaniem w próżni. Wspomina wyprzedzającego swoją epokę Kazimierza Malewicza, który „swoim Białym Kwadratem zamknął w ramie Absolut”. Wymieniani twórcy to przedstawiciele literackiej awangardy, negujący oficjalne reguły sztuki, zaburzający dotychczasowe sposoby jej odbioru i interpretacji. To artyści działający w odosobnieniu, na obrzeżach kanonu.
Przy okazji stosowanej przez siebie archeologii wyobraźni - metody bliskiej naukowym poczynaniom Gillesa Deleuze’a i Félixa Guattariego – Gondowicz roztacza przed oczami czytelnika własną wizję ulubionej literatury. To literatura genialna, w której przetworzona przez fantazję autora rzeczywistość odsłania nowe wymiary i nowe znaczenia. To literatura, która odkrywa tajniki geniuszu własnego twórcy i bezlitośnie potwierdza fakt, że jakkolwiek wyobraźnia dostępna jest każdemu, tylko niektórzy potrafią wykorzystać ją do tworzenia dział wykraczających poza swoją epokę i czas.
Pocieszeniem może być myśl, iż geniusz nie rodzi się w samotności. Z tego co pisze Gondowicz, źródłem twórczej inspiracji jest zarówno sztuka, jak i rozmaite aspekty społecznych interakcji i relacji międzyludzkich. Sztuką jest zaaranżować z użyciem bliźnich własną psychiczna implozję, która przeprowadzi, niczym przez zero, na drugą, upragniona stronę. Najlepiej oddają to rozdziały o Witkacym - opisana relacja pisarza z ojcem, wpływ jego malarstwa na twórczość syna, towarzyskie prowokacje Witkacego, przywodzące na myśl bohatera jego własnej książki – Bunga – Wielkiego Aranżera i Zdobywcy Życia. A także znajomość z Bronisławem Malinowskim, ich wspólna wyprawa do Australii i płynąca stamtąd inspiracja antropologicznym rytuałem, która w wydaniu Witkacego zaowocowała nową wizją teatru.
Ta skrupulatna analiza urzeka efektownymi odkryciami z zakresu historii literatury, przede wszystkim zaś otwartością badacza. Bo Gondowicz w swoich badaniach kieruje się ciekawością, korzysta z przypadku, śmiało podąża za własną intuicją, domniemywa - innymi słowy posługuje się tytułowym paradoksem. Publicysta ukazując twórcze zmagania wyobraźni pisarzy, sam uprawia ćwiczenia z wyobraźni własnej i czytelnika. Polecam wziąć w nich udział.
Magda Czopek
Cytat za: „Paradoks o autorze” Jan Gondowicz, Korporacja Ha!art, 2011.
Książka na półkach
- 27
- 11
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Szkoda, że już coraz mniej jest takich erudytów potrafiących pisać tak wspaniale…
Szkoda, że już coraz mniej jest takich erudytów potrafiących pisać tak wspaniale…
Pokaż mimo toCzęść tematów dla mnie nowa, nieznana ale ciekawie pisane.
Inspiruje, zachęca do szukania we własnym zakresie dalszych informacji o autorze lub przeczytania omawianej książki.
Część tematów dla mnie nowa, nieznana ale ciekawie pisane.
Pokaż mimo toInspiruje, zachęca do szukania we własnym zakresie dalszych informacji o autorze lub przeczytania omawianej książki.