-
ArtykułyTo do tych pisarek należał ostatni rok. Znamy finalistki Women’s Prize for Fiction 2024Konrad Wrzesiński6
-
ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 1LubimyCzytać7
-
Artykuły„Horror ma budzić koszmary, wciskać kolanem w błoto i pożerać światło dnia” – premiera „Grzechòta”LubimyCzytać1
-
Artykuły17. Nagroda Literacka Warszawy. Znamy 15 nominowanych tytułówLubimyCzytać2
Cytaty z tagiem "socjotechnika" [6]
[ + Dodaj cytat]
Jest w filmie znakomita kreacja sfrustrowanej życiowo, zdziwaczałej i ekscentrycznej idealistki, ofiary własnej megalomanii, uwodzącej młodzież mirażem „pełni życia”. Jakby z podtekstem, że wszelkie silne i magnetyczne osobowości, wywierające przemożny wpływ na innych, są trącone jakąś trudno wykrywalną chorobą. Jeśli jeszcze – a w tym sukces filmu – owo dziwactwo zostaje sprytnie zatopione w zwyczajności, to wtedy widząc jego złowrogie efekty, nie posiadamy się z osłupienia. Jakże łatwo wsączyć w dusze innych pokuśliwe, choć z gruntu fałszywe ideały, manipulując nimi w sposób socjotechnicznie doskonały.
W „Pełni życia panny Brodie” odnajdujemy więc przypowieść o tym, jak może przebiegać proces rozkwitu (i upadku) charyzmatycznych przywódców, prowadzących niezorientowanych i niedoświadczonych ludzi prosto do zguby. Długo mogą zdążać za takim przywódcą po drodze zagrożeń, w ogóle ich nie dostrzegając. Są ofiarami, nie wiedząc o tym.
Propaganda jest dla demokracji tym, czym przemoc dla dyktatury.
A kiedy strzyżesz owieczki,
Opowiadaj im bajeczki…
[„Rada dla dobrego pasterza”].
Podziwiam, jak łatwo przychodzi – w niektórych krajach - utrwalanie najbardziej niepopularnych spraw poprzez nadawanie im nowych nazw...
Współcześnie rozumie się przez pranie mózgu szereg różnych zabiegówi działań stosowanych przez ośrodki kierownicze państw, organizacje społeczne i wychowawcze, organizacje polityczne - w celu dokonania zmiany innych elementów struktury osobowości człowieka.
Rzadko dopuszczamy do głosu myśl, że cały rozmach gospodarczo-kulturalny dziewiętnastego i dwudziestego wieku zachodzi kosztem stosunków rodzinnych, przez rozbijanie których uzyskuje się odpowiednią energię, chyba tak jak podczas palenia drewnem. Ci, który są w tradycyjnych więzach zanurzeni, nie zrobią nic wyjątkowego, za to zrobią więcej rzeczy porządnie, zwłaszcza te, które wymagają tradycyjnego ładu. Nie na darmo cała nowoczesna literatura traktuje o oporze przed tradycyjnymi więziami.