-
ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 2LubimyCzytać1
-
ArtykułyTo do tych pisarek należał ostatni rok. Znamy finalistki Women’s Prize for Fiction 2024Konrad Wrzesiński7
-
ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 1LubimyCzytać12
-
Artykuły„Horror ma budzić koszmary, wciskać kolanem w błoto i pożerać światło dnia” – premiera „Grzechòta”LubimyCzytać1
Cytaty z tagiem "feminizm" [334]
[ + Dodaj cytat]Bo czymże jest reputacja, jeśli nie opowieścią snutą na czyjś temat?
To kobiety, zawsze kobiety płaciły najwyższą cenę, niezależnie od tego, czy chodziło o księżniczki, czy o bezradne służki.
Zdawałoby się, że każda kobieta, która zabierała zbyt głośno głos lub zaszła zbyt wysoko, musiała być uciszona.
Chcesz być dobrym starszym bratem?[...] To przestań ograniczać jej garderobę i zacznij wykorzystywać swoją energię, by żaden ze zboczeńców, o których mówisz, jej nie skrzywdził. Masz do niej pretensje o to, co sobie pomyślą inni? Serio, Dylan?
Kobieta musi być czujna i silna, ale powinna mieć też otwarte serce i umysł.
Dlatego też katolicy (...) powinni interesować się tematyką gender, gdyż dzisiejsza kultura nadal nader często zbudowana jest na męskich wzorcach, a ani ideologiczny feminizm dążący do pełnego zrównania kobiet i mężczyzn na "męskich" warunkach, ani genderyzm unieważniający różnice płciowe, nie odkryją "geniuszu kobiety", o którym pisał Jan Paweł II w "Liście do kobiet". I dlatego wyznawcy Chrystusa, otwarcie przeciwstawiając się ideologii genderyzmu, powinni przede wszystkim dążyć do głębokiej transformacji kultury, a stąd też do wyeliminowania wszelkich prawnych, społecznych, politycznych i ekonomicznych form nierówności między mężczyznami i kobietami.
[...] nie ma feminizmu bez hałasu...
Z czego wynika fenomen Marii Jaremy? Chyba nie sposób pojąć tej postaci, nie rozpatrując jej w kontekście tego, co było dla niej najważniejsze: sztuki, działalności teatralnej, życia rodzinnego, zaangażowania społecznego i aktywności towarzyskiej.
Przesądy, o których mówi Picasso, wynikają stąd, że nie potrafiliśmy dotychczas odnaleźć w sztuce tego najbardziej teraźniejszego współczynnika naszej rzeczywistości. Estetykę czasu stwarza w sztuce sama jej realizacja. Teoria ją tylko rozszyfrowuje, zwiększając komunikatywność. Jesteśmy fanatykami terminologii, jej fałszywej często interpretacji, a przecież wiemy, że ona też zmienia swoje znaczenie w różnych czasach. Sztuka nie jest zwierciadłem odbijającym rzeczywistość, jest raczej maszyną rozszyfrowującą, wiemy, że maszyny bywają bardzo skomplikowane i podlegają ciągłym zmianom.
Wojenne migracje autorki „Głodu życia” z jednej strony i jej osobiste umiejscowienie jako wielonarodowej i wielokulturowej poetki z drugiej, w zderzeniu z kataklizmem Wielkiej Wojny zaowocowały najsłynniejszą książką poetycką pisarki, czyli wydanym w 1916 roku przez oficynę Eugena Diederichsa w Jenie tomem „Der Rauch des Opfers”. (…) Tom, który Kalkowska dedykowała »na własność zatrwożonym i pogrążonym w żałobie kobietom«, można uznać za feministyczny manifest pacyfizmy. W swoich wierszach poetka występowała przeciwko bezsensownemu przelewowi krwi, wskazywała na pozorność i złudność podziałów na »swoich« i »wrogów«. Sprzeciwiała się tej tradycyjnemu modelowi biernej kobiecości. Sednem jej manifestu było wezwanie kobiet do aktywnego sprzeciwu, gdyż tylko on (zdaniem Kalkowskiej) byłby w stanie zatrzymać rozgrywające się na frontach Wielkiej Wojny okrucieństwo. Pisarka występowała również przeciwko nakazowi »cichej żałoby«, której w czasie wojny domagano się od kobiet. (…) Pomimo radykalnego wydźwięku „Der Rauch des Opfers” zdobył wielki rozgłos wśród czytelników i krytyków, stając się tym samym punktem zwrotnym literackiej kariery Kalkowskiej. »Wczoraj nikt nie znał jej nazwiska. Jutro będzie na ustach wszystkich« – miała podawać niemiecka prasa.