cytaty z książki "Muzeum niewinności"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Miłość: jest to dające szczęście pragnienie uprawiania seksu wyłącznie z jedną osobą, mimo nadarzających się okazji do uprawiania go z innymi.
Jeśli ktoś był przez długi czas zakochany w wyjątkowo destrukcyjny sposób, będzie nadal posługiwał się logiką, o której dobrze wie, że jest fałszywa, będzie dokonywał posunięć, co do których ma świadomość, że przyniosą mu wyłącznie rozczarowanie. I z upływem czasu coraz wyraźniej będzie dostrzegał, że wszystko co zrobił, było niewłaściwe. Najdziwniejszą rzeczą, nad którą człowiek wcale się nie zastanawia, jest to, że nasza zdolność do logicznego myślenia nawet w najgorszych momentach nie przestaje działać i choć nie potrafi przeciwstawić się sile uczuć, z bezlitosną szczerością wciąż nam podszeptuje, że większość naszych poczynań nie przyniesie żadnego rezultatu oprócz spotęgowania miłości i zwiększenia bólu.
A woman who doesn't love cats is never going to make a man happy.
Siłę i piękno miłości mierzy się tym, na jak długo pozostaną w naszej pamięci.
-Czym jest miłość?
-Czym?
-Miłością nazywa się uczucie, jakim Kemal darzy Füsun, gdy patrzy na nią na drogach lądowych i na chodnikach, w domach i parkach, a także w restauracjach oraz przy stole podczas kolacji.
-Hm, efektowna odpowiedź...- mówiła Füsun- Czy gdy mnie nie widzisz, miłość przestaje istnieć?
-Staje się wtedy chorobą, okropną obsesją.
Zresztą kobieta, która nie lubi kotów, nie jest w stanie uszczęśliwić mężczyzny.
If you have patience, and put yourself in God's hands, there is no heart you cannot win, no fortress you cannot capture.
In Europe the rich are refined enough to act as if they're not wealthy. That is how civilized people behave. If you ask me, being cultured and civilized is not about everyone being free and equal; it's about everyone being refined enough to act as if they were. Then no one has to feel guilty.
If we love someone very much, we know that even if we give him the most valuable thing we have, we know not to expect harm from him. That is what a sacrifice is.
We make the sacrifice to show we're as loyal to God as the prophet Abraham was... By this sacrifice we say that we are willing to lose even the thing that is most precious to us. We love God so much, (...), that for Him we gave up even the thing we love most. And we do that without expecting anything in return.
Some fill their dwellings with objects and, by the time their lives are coming to the end, turn their houses into museums. But I, having turned another family's house into a museum, was now - by the presence of my bed, my room, my very self - trying to turn it back into a house. What could be more beautiful than to spend one's nights surrounded by objects connecting one to his deepest sentimental attachments and memories!
(...) people only tell lies when there is something they are terribly frightened of losing.
When we lose people we love, we should never disturb their souls, whether living or dead. Instead, we should find consolation in an object that reminds you of them.
Museums are (1) not to be strolled around in but to be experienced, (2) made up of collections expressive of the soul of that 'experience', (3) not in fact museums but merely galleries when emptied of their collections.
The art of love is in finding a balance of equals.
Widzicie jak ojciec mnie potraktował?! (Matka do synów, oburzona śmiercią męża.)
For me it's not in the least important whether something is or isn't European product. And it's not in the least important to me either if a thing is genuine or fake. If you ask me, people's dislike of imitations has nothing to do with fake or real, but the fear that others might think they'd "bought it cheap". For me the worst thing is when people care about the brand and not the thing itself.
Jeśli rzeczy, których się wstydzimy, wystawić w muzeum, natychmiast zmienią się w rzeczy w będące powodem do domu.
This is the greatest consolation in life. In poetically well built museums, formed from the heart's compulsions, we are consoled not by finding in them old objects that we love, but by losing all sense of Time.