cytaty z książki "Outsiderzy, mistyfikatorzy, eskapiści w sztuce XX wieku. Studium postaw twórczych"
katalog cytatów
[+ dodaj cytat]
Praski Josefov – złoty próg (cz. práh) Niesamowitego, fascynujący Wiedeń Freuda i Ranka, ostre chiaroscuro filmowego Berlina lat 20., wysnuta z paryskiego snu Niepodległa Monarchia Metawery, przedwojenny sztetl odtworzony pod palącym słońcem Kalifornii, kosmos haitańskich bóstw wirujących w ekstatycznym tańcu, betonowy Eden wyrosły w sercu meksykańskiej dżungli, okolonej błękitną wstęgą rzeki Huichihuayán ... Książka, którą składam dziś w ręce Czytelnika jest zaproszeniem do mentalnej podróży, do wędrówki tropami niezwykłych artystów: outsiderów wymykających się łatwym klasyfikacjom, eskapistów w domenę onirycznych marzeń, w alternatywne czasoprzestrzenie symulacji, wreszcie – nierzadko też mistyfikatorów zręcznie tnących gęstą szatę mitu i zszywających ją na powrót w woal ułudy. (ze Wstępu).
Praski Josefov – złoty próg (cz. práh) Niesamowitego, fascynujący Wiedeń Freuda i Ranka, ostre chiaroscuro filmowego Berlina lat 20., wysnuta z paryskiego snu Niepodległa Monarchia Metawery, przedwojenny sztetl odtworzony pod palącym słońcem Kalifornii, kosmos haitańskich bóstw wirujących w ekstatycznym tańcu, betonowy Eden wyrosły w sercu meksykańskiej dżungli, okolonej błękitną wstęgą rzeki Huichihuayán ... Książka, którą składam dziś w ręce Czytelnika jest zaproszeniem do mentalnej podróży, do wędrówki tropami niezwykłych artystów: outsiderów wymykających się łatwym klasyfikacjom, eskapistów w domenę onirycznych marzeń, w alternatywne czasoprzestrzenie symulacji, wreszcie – nierzadko też mistyfikatorów zręcznie tnących gęstą szatę mitu i zszywających ją na powrót w woal ułudy.
(ze Wstępu).