Najnowsze artykuły
- ArtykułyTo do tych pisarek należał ostatni rok. Znamy finalistki Women’s Prize for Fiction 2024Konrad Wrzesiński7
- ArtykułyMaj 2024: zapowiedzi książkowe. Gorące premiery książek – część 1LubimyCzytać9
- Artykuły„Horror ma budzić koszmary, wciskać kolanem w błoto i pożerać światło dnia” – premiera „Grzechòta”LubimyCzytać1
- Artykuły17. Nagroda Literacka Warszawy. Znamy 15 nominowanych tytułówLubimyCzytać2
Popularne wyszukiwania
Polecamy
Maria Szaniawska-Czarnocka
3
5,5/10
Pisze książki: poezja
Urodzona: 03.02.1927
Urodzona w Łodzi. Lata wojny spędziła na Kielecczyźnie. Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim. Debiutowała w "Płomyku".
Jest autorką tomików poezji, m.in.: "Weryfikacje", "W rytmie serca", "Przekroczyć siedem rzek", "Okolice dobrych wiatrów".
Jest autorką tomików poezji, m.in.: "Weryfikacje", "W rytmie serca", "Przekroczyć siedem rzek", "Okolice dobrych wiatrów".
5,5/10średnia ocena książek autora
2 przeczytało książki autora
6 chce przeczytać książki autora
0fanów autora
Zostań fanem autoraKsiążki i czasopisma
- Wszystkie
- Książki
- Czasopisma
Najnowsze opinie o książkach autora
Ocalenie chwili Maria Szaniawska-Czarnocka
4,0
"Ocalenie chwili" to moje kolejne znalezisko w świecie poezji autorów mało znanych.
Tomik ten jest bardzo cienki, zaledwie 17 niedużych lub małych wierszy, często o tematyce patriotycznej, osobistej czy impresyjnej. Wielokrotnie przewijają się w nich motywy przyrody.
Większość wierszy jest biała, wszystkie cechują się prostotą środków i stylu. Będąc zwolennikiem bogactwa i ozdobności, nie potrafiłem się nimi wielce zachwycić przede wszystkim z tych dwóch powodów. Choć odnalazłem tu kilka, trzy do czterech, nowatorskich dla mnie sformułowań, przeszedłem przez ten tomik z niedosytem wrażeń estetycznych, których może zbyt często szukam w poezji (zresztą każdy z nas szuka w niej czegoś innego). To z kolei przeszkodziło mi pewnie w smakowaniu ducha i myśli zawartych w wierszach Pani Marii. Wszelako miło wspominam następujące wiersze, te które najbardziej mi się spodobały: "Monte Cassino", "Odchodzenie", "Operacja", "Już raz", "Powrót do Tatr" oraz "Sosny świętokrzyskie" i "Droga do marzeń".
Tomik zdecydowanie dla lubiących prostotę.