Nagrody RITA dla romansów odwołane przez bojkot pisarzy i oskarżenia o rasizm

Ewa Cieślik
09.01.2020

Zarzuty wspierania rasizmu i stereotypów w promowanych publikacjach stawiane są członkom organizacji Romance Writers of America. Oburzeni pisarze masowo wycofują swoje książki z udziału w organizowanym przez to stowarzyszenie plebiscycie z nagrodami RITA. Organizacja została tym samym zmuszona do odwołania tegorocznej edycji najważniejszych w Stanach Zjednoczonych wyróżnień dla książek z gatunku romans i erotyka.

Nagrody RITA dla romansów odwołane przez bojkot pisarzy i oskarżenia o rasizm

Już ponad 320 książek wycofano z tegorocznej edycji Nagród RITA, a wszystko w geście sprzeciwu przeciwko ich organizatorowi, stowarzyszeniu Romance Writers of America (RWA), zrzeszającemu tysiące pisarzy i pisarek romansów. To nie pierwsze problemy tego typu – podobne oskarżenia o rasizm padały już w 2018 roku. Obecnie problem eskalował jednak do tego stopnia, że nagrody zostały odwołane.

Kłótnia pisarek

Wszystko zaczęło się od Courtney Milan, autorki wydawanych także w Polsce romansów (np. „Gra w uwodzenie” czy „Małżeńska próba”). Wyraziła ona swoje oburzenie po tym, jak w książce „Somewhere Lies the Moon” dopatrzyła się rasizmu w sposobie przedstawienia bohaterki pochodzącej z Chin.

Reklama

Kathryn Lynn Davis, autorka krytykowanej powieści, nie pozostała jej dłużna. Wraz z pisarką romansów Suzan Tisdale złożyła formalną skargę do stowarzyszenia Romance Writers of America. Kobiety zarzuciły w niej Courtney Milan zastraszanie i wielokrotne szkodzenie ich karierom zawodowym.

Członkowie Romance Writers of America najwyraźniej nie dopatrzyli się niczego nieodpowiedniego w książkach K.L. Davis, ponieważ w odpowiedzi na pismo zawiesili członkostwo Courtney Milan w stowarzyszeniu i dożywotnio odebrali jej możliwość kierowniczych funkcji. Nie przeprowadzili przy tym żadnych rozmów z Milan ani nie poinformowali o swojej decyzji komisji etyki, która działa w stowarzyszeniu. Co więcej, kierujący stowarzyszeniem Damon Suede w tajemnicy przed innymi członkami stworzył drugą komisję etyki. To rozsierdziło członków organizacji.

Stowarzyszenie autorów romansów w ogniu krytyki

W dyskusję włączyli się inni pisarze i pisarki, nie zostawiając na Romance Writers of America suchej nitki. Od Damona Suede zażądano natychmiastowej rezygnacji i jednocześnie wytknięto mu stereotypy na temat płci i rasy w jego własnych książkach (jeden z bohaterów został określony jako „wielki Arab-goryl”). Ośmioro członków zarządu podjęło decyzję o rezygnacji. Twórcy zaczęli wskazywać na to, że stowarzyszenie od lat przymykało oczy na praktyki marginalizujące osoby o innym niż biały kolorze skóry czy piętnujące społeczność LGBTQ.

Głos zabrała m.in. autorka bestsellerów Nora Roberts, która na swoim blogu ostro skrytykowała RWA. Przypomniała, że w okolicach roku 2005 stowarzyszenie wydało oświadczenie, w którym definiowało relację miłosną jako związek o wyłącznie heteroseksualnym charakterze.

Kto zdecydował o przyjęciu tego oświadczenia? Na pewno nie byłam to ja (…). Wielu członków było oburzonych, zresztą zupełnie słusznie. Ja również byłam i dałam temu wyraz w liście zaadresowanym do redaktora RWA. My NIE dyskryminujemy. Nie miałam zamiaru być częścią dyskryminacji społeczności LGBTQ. Boże, to OK napisać książkę z bohaterką zakochującą się w cholernym wampirze, ale nie OK, gdy zakocha się w kimś tej samej płci? Bzdura. Po prostu bzdura.

 

Reklama

Nagrody RITA odwołane

W odpowiedzi na grad oskarżeń RWA zaczęło się wycofywać. Cofnęło swoją decyzję o zawieszeniu Courtney Milan. Zapowiedziało także, że zatrudni zewnętrznych prawników, by przeprowadzili audyt, który miałby wyjaśnić niejasności w zarządzaniu stowarzyszeniem i ewentualne nadużycia, do których mogło dojść przez lata działalności. Nie uspokoiło to jednak nastrojów. Petycję o odwołaniu szefa zarządu Damona Suede podpisało ponad tysiąc pisarzy i pisarek. Twórcy wycofali setki książek z organizowanych przez RWA nagród RITA, przez co uniemożliwili ich tegoroczne przyznanie. Jak czytamy na stronie internetowej stowarzyszenia:

Z powodu niedawnych wydarzeń, jakie wpłynęły na RWA, wielu członków społeczności pisarzy romansów straciło wiarę w możliwość sprawiedliwego przeprowadzenia konkursu RITA, a liczni sędziowie i uczestnicy wycofali się z brania w nim udziału. Konkurs nie będzie w stanie spełnić swojego zadania i odzwierciedlić różnorodności gatunku. Z tego powodu zarząd przegłosował decyzję o odwołaniu tegorocznej edycji. Przyjęty plan zakłada, że w kolejnym roku zostaną przedstawione najlepsze romanse zarówno 2020, jak i 2019 roku.

Zamknięty krąg i wykluczanie mniejszości?

Obecne problemy przypominają te z 2018 roku, kiedy wśród finalistów nagród RITA pominięto Afroamerykankę Alyssę Cole, choć jej książka zdobyła wiele innych ważnych wyróżnień. „An Extraordinary Union”, rozgrywająca się w czasie wojny secesyjnej, opowiadała historię miłości między osobami o innym kolorze skóry. Szeroko dyskutowano o tym, że wszystkie bohaterki nominowanych książek były białymi kobietami zakochującymi się w brytyjskich arystokratach. Rok później zarząd wystosował przeprosiny za to, że wśród laureatów znów nie znalazł się nikt o innym niż biały kolorze skóry. Z jednej strony można to postrzegać jako wyraz amerykańskiej poprawności politycznej, z drugiej – jako przyznanie się do błędu, jakim jest celowe umniejszanie praw różnego rodzaju mniejszości. Jedno jest pewne – największe amerykańskie stowarzyszenie twórców romansów czeka sporo zmian. Czy wpłyną one na literaturę, to już pytanie otwarte.

Reklama

komentarze [156]

Sortuj:
Dodaj wypowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

173
13
09.01.2020 12:41

Zapraszam do dyskusji.


288
66
09.01.2020 14:45

Jeśli ktoś ma jeszcze złudzenie, że jakiekolwiek konkursy są sprawiedliwie to jego problem. Dzisiaj wszystko jest poprawne politycznie. I tak są przyznawane wszelkie nagrody.


857
234
09.01.2020 15:36

Przeczytałaś artykuł??? :>


288
66
09.01.2020 15:55

Przeczytałam


857
234
09.01.2020 16:10

To skąd wzięły się Twoje stwierdzenia skoro ewidentnie mamy do czynienia z konkursem, który poprawnie politycznie na pewno nie jest...


288
66
09.01.2020 16:14

Mam takie zdanie o wszelakich konkursach. Zawsze są wypaczane ich wyniki. A awantura jest o poprawność polityczną. Jeśli tego nie widzisz to nic na to nie poradzę


857
234
09.01.2020 17:39

To ja już wolę poprawność polityczną niż rasizm i homofobię :)


288
66
09.01.2020 18:13

A ja nie lubię i jednego i drugiego. Ważny jest człowiek i jego dzieło, a nie kolor skóry, płeć lub orientacja seksualna.


857
234
09.01.2020 23:04

Jasne, ale my jednak dyskutujemy pod artykułem o konkursie, którym ewidentnie sterowali rasiści i homofoby. Dla nich nie było ważne dzieło tylko to czy w książce romansuje biały z białą. Tyle. Jeśli osoby które to kwestionowały i ich awanturę uważasz za poprawną politycznie... no cóż, może przydałoby się czasem spojrzeć szerzej.


1857
1231
10.01.2020 08:26

Tak mi się skojarzyło z tą ocenzurowana przemową na Globach...


288
66
10.01.2020 09:14

Spoglądam szerzej i dalej twierdzę, że konkursy są do bani. Nie ważne kto ocenia. A wypowiedzieć się ogólnie o konkursach jeszcze mi wolno. Nawet jeśi artykuł jest o jednym konkretnym.


857
234
10.01.2020 11:49

Oczywiście, że konkursy są do bani, chyba już mało kto ufa wynikom - zawsze w grę wchodzą znajomości, polityka, pieniądze, układy czy właśnie poprawność polityczna. To jest jasne jak słońce.
Ale jeśli pod tego typu artykułem trwa dyskusja o poprawności politycznej a nie o jawnej dyskryminacji i o tym, że ktoś jednak podjął walkę... trochę smutne.


288
66
10.01.2020 12:07

Takie jest teraz społeczeństwo. Niestety. Czasem lepiej się nie odzywać


857
234
10.01.2020 12:11

Uważam inaczej.
W każdym razie życzę miłego dnia i przyjemnego weekendu :)


288
66
10.01.2020 12:15

Gdybym nic nie pisała nie byłoby tej dyskusji. Również życzę miłego dnia


154
97
14.01.2020 10:05

Jagna:
"Jasne, ale my jednak dyskutujemy pod artykułem o konkursie, którym ewidentnie sterowali rasiści i homofoby. Dla nich nie było ważne dzieło tylko to czy w książce romansuje biały z białą."

A jesteś pewna, że rzeczywiście tak było? Przeczytałaś te romansidła? Oceniłaś je obiektywnie? Jest oczywiste, że w ocenie kierowano się motywami pozaliterackimi?
Ja nie wiem bo...

więcej

Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

558
0
09.01.2020 15:33

Jeszcze nigdy w historii ludzie nie byli tak pizdowaci. Wystarczy żeby ktoś otworzył usta, a już ktoś inny czuje się urażony. Standardowy zestaw to kolorowi i LGBTQWERTY - wieczni męczennicy cierpiący za miliony. Niby są w mniejszości, a rabanu robią za większość.


39
6
09.01.2020 17:25

Jest jeszcze taki rodzaj: biały i hetero - po nim można jechać bez ograniczeń i nikogo to nie bulwersuje.


1037
29
09.01.2020 20:38

Bo cierpią. Są krzywdzeni, dyskryminowani, ignorowani w najlepszym razie, a w najgorszym - mordowani za to, że mają inną orientację albo płeć. Powtórzę - umierają tylko dlatego. Ignorancja to błogosławieństwo. A komentarze, jak to można obrażać białych mężczyzn... czy wy zdajecie sobie sprawę, która grupa jest najbardziej uprzywilejowaną na świecie? :) Klapki z oczu i...

więcej

145
31
09.01.2020 21:28

Zgadzam się. W dzisiejszych czasach niektórzy ludzie,szybko przypisują łatki innym. Nazywając ich rasistami, seksistami i homofobami. Smutne to,ale czasami wydaje mi się (takie jest moje zdanie, nie każdy musi się z nim zgadzać),że w mediach,dyskusjach na forach internetowych,jest duża nagonka na osoby o bardziej konserwatywnych poglądach. Kiedyś brałam udział w takiej...

więcej

558
0
09.01.2020 21:39

"Hurrr, biali faceci maja łatwiej, durrr". Pewnie dlatego wśród nich jest największa liczba samobójstw, wypadków śmiertelnych w pracy, najpóźniej przechodzą na emeryturę, praktycznie nigdy po rozwodzie nie dostają wyłącznej opieki nad dziećmi etc. Odstawcie feminotekę, bo lepsze bajki to tylko Andersen pisał.


2701
568
10.01.2020 10:23

Zgadzam się z @Agunia, kochamy przypinać łatki i poprawiać swoje samopoczucie wykazująć jacy inni są żli. Czy ktoś czytał „Somewhere Lies the Moon” aby samemu stwierdzić, że mamy obraz rasistowski, czy tylko jest to walka o rynek i czytelników. Zaczyna być ważniejsze od dzieła jego twórca, kolor skóry, poglądy.


1129
228
10.01.2020 10:54

Częściej popełniają samobójstwa, bo rzadziej sięgają po pomoc psychiatryczną, albo jej odmawiają. W tym temacie akurat jestem na bieżąco z badaniami.

Wypadki przy pracy to w większości wina nieostrożności samego pracownika, a nie pracodawcy wystawiającego akurat mężczyznę na ryzykowne warunki.

Kwestia równości wieku emerytalnego wiąże się, jak sądzę, z większą...

więcej

857
234
10.01.2020 11:52

Serio: "pizdowaci"? Kultura wypowiedzi przede wszystkim.


1405
274
10.01.2020 13:19

@Jagna niektórzy, jak widać, bardzo emocjonują się branżą "harlequinów".


558
0
10.01.2020 15:05

Kulturyści się znaleźli.


1370
139
10.01.2020 20:45

Narzekaj na p...watość, pożal się, jaki jesteś biedny.


558
0
10.01.2020 21:35

Nie żalę się, ponownie zwracam uwagę na pizdowatość ludzi, których razi słowo pizdowatość. ;)


1370
139
10.01.2020 23:49

Chodziło mi o ten fragment, w którym opisywałeś ciężki los białego mężczyzny. Zdaje się, że w ten sposób podpadłeś pod własną definicję p...watości.


107
70
11.01.2020 02:13

@ali99 co masz na myśli pisząc (sugerując), że biali mężczyzni są grupą najbardziej na świecie uprzywilejowaną?


1129
228
11.01.2020 13:36

Myślę, że wyniki setek badań socjologicznych, między innymi tych dotyczących dyskryminacji. I tak, sami biali mężczyźni to przyznają.

Ja np. długo nie wierzyłam w różnicę między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w Polsce. Wydawało mi się, że to zmanipulowane badania, że pewnie mężczyźni byli bardziej wykształceni, mieli więcej doświadczenia... Akurat. Praca w korporacji...

więcej

107
70
11.01.2020 14:48

Ale co przyznają? Że są wyjątkowo uprzywilejowani? Kwestia zarobków - owszem, średnia zarobków mężczyzn jest ponoć wyższa, choć z własnego doświadczenia potwierdzić tego jednak nie mogę (w sensie nie dostrzegam różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn na podobnych stanowiskach). Ale ta różnica w średniej wynika , o ile mi wiadomo, z prostego faktu, że na stanowiskach...

więcej

130
0
11.01.2020 15:07

Gdyby korporacja mogła płacić mniej kobietom niż mężczyznom, to zatrudniałaby same kobiety. Tyle w temacie. A to czy biali mężczyźni coś przyznają jest bez znaczenia. Większość ludzi jest po prostu głupia.


1129
228
12.01.2020 11:56

Nie zatrudniałaby - płaci mniej kobietom, bo uważa je za mniej zdolne. A korporacja jest akurat w stanie płacić grube hajsy, by wyprzedzić konkurencję. To nie polski Janusz Biznesu.

Poza tym, chyba się nie zrozumieliśmy - biali mężczyźni nie deklarowali swojej opinii, tylko brali udział w badaniu, gdzie ostatecznie okazywało się, że ich warunki pracy są po prostu lepsze.


1129
228
12.01.2020 12:03

Baldwin - właśnie nie do końca.

Znam sytuacje (w sensie - widziałam je na żywo), gdzie w zespołach sześcioosobowych (wszyscy wykonują te samą pracę) było pięć dziewczyn i jeden chłopak. Dziewczyny dostawały minimalną, a chłopak - niemal dwa razy tyle. Od razu podkreślam, że bez doświadczenia i wykształcenia - podczas gdy dziewczyny je miały! Oczywiście pracodawcy za...

więcej

130
0
12.01.2020 13:38

Mężczyźni z natury są bardziej agresywni i nastawieni na rywalizację niż kobiety. Były badania w Wielkiej Brytanii, które wykazały, że mężczyźni po prostu więcej pracują, w Polsce pewnie jest podobnie.
Nawet jeśli była Pani w takiej sytuacji, to w skali całego kraju nic to nie znaczy. O ile pamiętam w Polsce ten tzw. Wage Gap (swoją drogą, wierutna bzdura) jest jednym z...

więcej

107
70
12.01.2020 19:07

neuromance - no skoro znasz takie przypadki z własnego doświadczenia to okej, pozostaje przyjąć mi to do wiadomości. Ja takich nie zaobserwowałem. Moja żona, pracująca w korporacyjnych HRach, też nie zauważa takiego trendu. Powiem Ci, że dla mnie równość płacowa ( i każda inna) między płciami jest czymś oczywistym. Natomiast, wiesz, rzeczywistość każe jednak w pewnych...

więcej

1370
139
12.01.2020 20:15

@Baldwin
To może ja też dorzucę dwie historie od siebie.
W jednym z warszawskich gimnazjów pan dyrektor regularnie przyznawał nagrody panom, którzy nie robili nic poza prowadzeniem swoich zajęć - żadnych konkursów, zawodów sportowych, apeli itp. - kończy się lekcja i do domu. W pewnym momencie nauczycielki zaprotestowały, na co pan dyrektor odparł rozbrajająco - mężczyzna...

więcej

107
70
12.01.2020 21:01

@oliwia

No to przyznam, że mnie zaskoczyłaś.
No bo pierwszy przykład to jakieś ekstremum i coś zadziwiającego zarazem. Za takie stwierdzenie dyrektora, jak wspominasz, grozi w Polsce odpowiedzialność z tytułu kodeksu pracy, a nawet karnego. Zaskakujące, że coś takiego wydarzyło się w Warszawie, w przytomności wielu osób i nie było dalszych tego konsekwencji. Nauczycielki...

więcej

1370
139
12.01.2020 21:32

Widocznie żyjemy w innych środowiskach, bo w moim nikt nie opowiada, ile zarabia. Nie mam pojęcia, ile zarabiają moi dobrzy znajomi, przyjaciele, bo ich o to nie pytam. Ani oni mnie. Też mi się kiedyś zdarzyło dostawać mniej za tę samą pracę, niż inni, dopóki ktoś życzliwy mnie o tym nie poinformował. Więc wiem, o czym mówię, kiedy piszę, że człowiek czuje się w takich...

więcej

1129
228
12.01.2020 23:26

Nauczycielki prawdopodobnie nie mogły donieść - jeśli to szkoła publiczna, to odwołanie dyrektora byłoby wątpliwe. A pracownice miałyby przewalone od zwierzchnika.

Zgadzam się z Oliwą - skrzywdzone się nie skarżą, bo im wstyd, że muszą iść pod bat przez kredyt i dzieci. I ja też żyję w świecie, w którym o zarobkach - zwłaszcza od pewnego stopnia stanowiska - mówić wręcz...

więcej

1129
228
12.01.2020 23:32

Jamtex - wg ostatniego wage gap jest to 18,5 proc. Wage gap zmienia się co roku, a 1/5 to dużo, zwłaszcza na wysokich stanowiskach. Badania pokazują też, że to kobiety pracują więcej i to już od czasów szkolnych, ponieważ są bardziej zagrożone utratą pracy ze względu na potencjał rozrodczy - muszą się bardziej starać.

Nie ma wiarygodnych badań na temat tego, że mężczyźni...

więcej

130
0
13.01.2020 19:58

neuromance

Ja nie napisałem, że mężczyźni są bardziej przedsiębiorczy, proszę nie przekręcać moich słów.
Napisałem, że mężczyźni są bardziej agresywni i bardziej skłonni do rywalizacji.

"Men also have a specific hormonal status. Testosterone, for example, is directly responsible for inducing competitive and even criminal behavior. According to Evolutionary Neuroandrogetic...

więcej

1129
228
14.01.2020 11:06

No dobrze, ale co ma agresja i skłonność do rywalizacji - i to te mocno ewolucyjne, niewyuczone, intuicyjne - do jakości pracy w dzisiejszych czasach?

W dobie pracy fizycznej czy początków kształtowania się kapitalizmu, może to i miało sens. Ale kiedy mówimy o wspomnianych korporacjach, gdzie nie da się w sumie pracować w pojedynkę (chyba że jesteś informatykiem), to to...

więcej

130
0
14.01.2020 11:47

Tu nie chodzi o jakość pracy. Jednostka agresywna, ambitna i konfliktowa po prostu osiągnie więcej niż jednostka łagodna. Kobiety są łagodniejsze, mniejsze, fizycznie słabsze.
Oczywiście, że są profesje, w których ludzie, jak opisani wyżej, nie sprawdzą się. Ale co z tego?
Cały postęp ludzkości dokonuje się poprzez rywalizację jednostek, narodów i cywilizacji.
Odeszliśmy...

więcej

1129
228
14.01.2020 14:27

Przecież wedle przytaczanego przez Ciebie Eysencka osobowość jest genetyczna zaledwie w 1/3. To samo wg Strelaua i kilku innych uznawanych metaanaliz. Chłopcy są tacy, bo tak się ich wychowuje. Notabene, fizjologia organizmu też potrafi dostosować się do organizmu poprzez ekspresję genów; osoba stanie się agresywna i konkurencyjna np. po doświadczeniach, które będą tego od...

więcej

130
0
14.01.2020 16:00

1/3 to bardzo dużo IMO.

"W zasadzie, nie widzę żadnych różnic międzypłciowych w swoim pokoleniu trzydziestolatków"

Ha, no tak. To znaczy że różnic nie ma oczywiście. Nie powinna Pani używać własnych doświadczeń jako argumentu. Anglosasi nazywają to 'hearsay'.

"A wolą zatrudniać kobiety i płacą im mniej, bo za hajs dla jednego faceta mają dwie pracownice - to chyba...

więcej

Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

3771
3533
09.01.2020 17:17

Poprawność polityczna jest straszna,ja się z tym nie zgadzam.Chociaz nie przeszkadza mi czarni ani kolorowi.Choc cieszę,się że jestem biały


816
226
09.01.2020 19:46

dlaczego się cieszysz? to jest klasyczny objaw rasizmu, Twój kolor skóry w niczym nie definiuje Ciebie jako lepszej od innych osoby, zaś Twoje wypowiedz wręcz pokazują coś zgoła innego.


1200
4
09.01.2020 20:11

aniaski co jest złego w byciu białym? Ja się cieszę że jestem podobna do swoich przodków którzy byli biali i nie widzę problemu że ktoś inny również jest zadowolony ze swojego wyglądu. Wydaję mi się że gdybym miała z tym problem to w jakimś stopniu miałabym problem z innymi ze względu na ich skórę.


816
226
09.01.2020 21:18

Przykro mi, że nie rozumiesz, bo w byciu białym nie ma nic złego, ale nie ma też nic dobrego. Kolor skóry nie definiuje tego jakim jesteś człowiekiem, bycie białym nie czyni Cie lepszym, takie poczucie czyni cię jedynie rasistą. Proponuję poczytać  Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o...

więcej

512
47
09.01.2020 21:35

A gdyby ktoś napisał 'cieszę się, że jestem czarny'/'cieszę się, że jestem gejem' to też byłby objaw rasizmu?


558
0
09.01.2020 21:41

Albo czarnym gejem mojżeszowego wyznania. Rasizm, homofobia i antysemityzm w jednym. Combo breaker ;D


816
226
09.01.2020 22:15

Bycie gejem nie ma nic wspólnego z rasizmem to raz, a dwa jeśli ktoś kto jest czarny podkreśla to z dumą czując się przez to lepszym - to tak, też jest rasistą. Tak jak już próbowałam podkreślić, problem leży w tym z czego wynika to poczucie samozadowolenia? Następnym razem proponuję tylko zastanowić się czemu odczuwasz takie samozadowolenie ze zdefiniowania siebie przez...

więcej

558
0
09.01.2020 22:43

Jest i kolonializm, ostateczny argument. A nie, czekaj. Ostateczny to Holokaust. Zapomniałaś przeprosić za kolonializm i niewolnictwo, mimo że twoi przodkowie nie mieli z nim nic wspólnego. Pedagogika wstydu robi swoje.

Nie odczuwam dumy z bycia białym, ale jestem w stanie zrozumieć tych którzy tak mają. Z czego wynika owo samozadowolenie, pytasz? Może z faktu, ze to...

więcej

3771
3533
10.01.2020 07:10

Ja nie wiem,po co Francja czy Hiszpania.Caly czas przeprasza za kolonializm.Bylo , minęło.Czasy były jakie były


512
47
10.01.2020 08:24

Anialski, rasizm, homofobia, chodzi o nietolerancję ogólnie. Bez łapania się za słówka.

I o to cały czas mi chodzi - o łapanie za słowa.
Jest różnica między podkreślaniem z dumą, chełpieniem się, a zwyczajnym przyznaniem - cieszę się, że jestem kim jestem. Zarzucając filozofowi rasizm zakładasz, że jego pozytywne stwierdzenie 'cieszę się, że jestem tym a tym' zawiera...

więcej

2701
568
10.01.2020 10:35

"cieszę się, że jestem tym a tym" wynika z samoakceptacji, a nie z samozadowolenia i poczucia, że jestem przez to lepszy.


1129
228
10.01.2020 10:46

Być może OP chodziło o to, że cieszy się, że jest biały, bo będąc czarnym, doświadczałby dyskryminacji - ja to tak zrozumiałam.

Ogólnie natomiast zgadzam się z aniaski. Śmieszą mnie porównania osiągnięć rasy białej i czarnej. Biorąc pod uwagę, że większość stosowanych w życiu umiejętności jest wyuczalna, nie jest sztuką zrobić geniusza z kogoś urodzonego w na tyle zamożnej...

więcej

816
226
10.01.2020 20:51

wychodzi na to że to ja jestem przewrażliwiona, ale wybaczcie, bo jak widzę zdanie po zdaniu: "Chociaz nie przeszkadza mi czarni ani kolorowi.Choc cieszę,się że jestem biały" to dla mnie to nie jest fajne. Bo cieszyć się że jest się białym to wypadałoby właśnie ze świadomością co Ci biali zrobili (i wtedy już tak do śmiechu nie jest), bo ten rozwój to wziął się właśnie też...

więcej

3771
3533
10.01.2020 20:54

Wielu współczuje biednych mieszkańcom.Afryki uścisku kolonialnego.A może tak porozmawiamy co te biedne murzynki.Robiły potem między sobą w Sierra Leone czy Rwandzie.Czy tu też wina Europy ?


816
226
10.01.2020 21:11

Serio piszesz o Rwandzie i nie wiesz czego NIE zrobiło tam ONZ?!?!


2701
568
10.01.2020 21:41

Kolonie jako takie już nie istnieją, co nie znaczy, że nie ma wyzysku ekonomicznego teraz głównie wielkich międzynarodowych koncernów. Gdzieś czytałam wywiad z właścicielem szwalni w Indiach, szyjącym dla wielkiego koncernu. Na pytanie dlaczego są tak niskie pensje odpowiedź była prosta, ale im to wystarczy do przeżycia.
W Rwandzie przez dziesięciolecia kolonializmu...

więcej

3771
3533
10.01.2020 22:26

Kiedyś oglądałem reportaż o taniej odzieży z Kambodża.Wyzysk totalny,a ludzie i tak kupowali tanie bluzki.
Spotykam ludzi, którzy twierdzą że.Czarni nie umieją rządzić.I dla dobra , nie powini mieć niepodległości


2701
568
10.01.2020 23:16

I to jest właśnie rasizm.


1857
1231
11.01.2020 07:13

Czytałam gdzieś, że do obecnych problemów z rządzeniem w krajach afrykańskich dużą rolę odgrywa fakt, że kolonizatorzy zburzyli więzi klanowe i robili to przez stulecia, że granice krajów ustalali linijka na mapie.


3771
3533
11.01.2020 08:26

Pierwsi chyba byli Rzymianie


130
0
11.01.2020 15:17

Czyli między ludźmi różnych ras nie ma tak naprawdę różnic? A badania IQ?


3771
3533
11.01.2020 15:20

Ostatnio widziałem w wiki.Taką mapkę,poziom inteligencji.Najwyżej Japonia. Chiny.Korea,Europa.
A Afryka ? Cóż najniższa inteligencja .
To nie mój wymysł.To fakt.


130
0
11.01.2020 15:23

Psycholog Hans Eysenck prowadził takie badania. Nie wspominam nawet o statystykach przestępstw z USA.


2701
568
11.01.2020 17:03

Fakt jest taki, że poziom inteligencji bada się za pomocą różnych testów, opierających się na logice i spostrzegawczości. Z tych danych, które podajesz wynika, że najlepiej mają opanowane rozwiązywanie testów Japończycy, a najmniej obeznani z testami są mieszkańcy Afryki.


130
0
11.01.2020 18:26

Być może tak właśnie jest. Jednak jeśli w ogóle można mówić o ludzkich "rasach" to znaczy, że występują między nimi jakieś różnice. Równie dobrze mogą to być różnice intelektualne, nie tylko fizyczne. Nie wiem jak dokładnie przeprowadzano badania, na jakich grupach testowych, itp. Ale wiem , że "rasy" ze swej natury nie mogą być monolitem, lecz muszą być...

więcej

3771
3533
11.01.2020 18:42

Kiedy Nagroda Nobla dla naukowca z Togo lub Beninu ? Pamiętajmy,że w Afryce.Wyksztalcenie zwłaszcza u kobiet.To rzecz drugorzędną.Tam kobieta, jest wtedy wartosciowa kiedy urodzi sporo dzieci.


2701
568
11.01.2020 18:52

Myślę, że bardziej chodzi o różnice kulturowe, korzenie, ale głównie o pieniądze, a raczej o biedę. Co innego wymaga się od dziecka japońskiego, a co innego od dziecka z Afryki, zupełnie inne mają możliwości. To różnice ekonomiczne mają największy wpływ i kulturowe.


3771
3533
11.01.2020 20:35

Szukamy w Afryce.A przecież jeszcze do nie dawna.W Polsce ,na wsi.Nie wymagano. Wykształcenia.Byle umieć dać krowie jeść,.


2701
568
11.01.2020 23:43

Nie tylko na wsi. Z mojego podwórka, kiedyś na uczelniach śląskich nie było prawie Ślązaków. Dlaczego? To często kwestia wyborów.


1857
1231
12.01.2020 07:53

@Czytamcałyczas:
Tak nie można myśleć, że jakaś rasa jest gorsza albo zasłużyła na zło. Nikt nie rodzi się z maczetą w rączce, a nawet w obrębie jednego kraju (ba, nawet w jednej miejscowości) dzieci mają różny start w życie. Porównujesz Japończyków i Afrykanów jeśli chodzi o iloraz inteligencji. Ale przecież szkolnictwo azjatyckie stymuluje mózgi już od najwcześniejszych...

więcej

3771
3533
12.01.2020 08:03

Ja znam wiele rodziców,którzy robią tak .Dają dziecku tablet,włączają bajki i mająspokoj.Nie mówi się o religii.Bo to też bardzo ważne .W Japonii czy Estonii.Gdzie religia ma nie duże znaczenie.Rozwoj społeczeństwa jest inny.A teraz weźmy.Czad czy Niger.Dla nich najważniejsza nie jest edukacja.Tylko Koran.


2701
568
12.01.2020 12:25

@czytamcałyczas Powiem wprost: "Co ma piernik do wiatraka." Dzięki Maurom (muzułmanom), którzy opanowali Półwysep Iberyjski masz arabskie cyfry, a nie rzymskie. Wkład muzułmanów w kulturę i naukę jest olbrzymi.Dzieci Żydowskie od 4 roku życia uczą się Tory na pamięć, co wyrabia ich pamięć i ułatwia naukę. A może brak religii powoduje tylko wzrost kompsucjonizmu, co jest na...

więcej

3771
3533
12.01.2020 13:32

Rządy państw 4 świata , skutecznie niszczą tamte społeczeństwa.Przyklad Erytrea czy Sudan.Nasze społeczeństwo nie jest zbyt wykształcone.Dla wielu islam.To religia , gdzie tylko się bomby podkłada.Nalezy podziękować,dla radykałów .Którzy wypaczyli te religie


2701
568
12.01.2020 14:26

".Nasze społeczeństwo nie jest zbyt wykształcone." Jeżeli mówimy o poziomie wykształcenia, to mieścimy się w średniej europejskiej.


3771
3533
12.01.2020 15:23

Znam ludzi,których można powiedzieć.Interesuję tylko miska i garnek.To ci,którzy zawsze narzekali na swoje życie.
A znam,też .W co wieku nie uwierzy.Osoby dorosłe którzy nie umieją pisać i czytać.


2701
568
12.01.2020 20:04

Jednak to nie jest problem tylko Polski. Można takich ludzi spotkać w całej Europie. Tam jeszcze dochodzi problem z ludźmi, którzy mieszkając od wielu lat nie znają języka danego kraju.


1857
1231
13.01.2020 06:25

Jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa w zwiazku z Afryką. Chyba pan  Andrzej Śliwa Andrzej Śliwa w swoich książkach pisał o Afrykanach w pozytywnym świetle, że tam ludzie znają po kilka języków: plemienia, kraju i angielski. Czy my możemy tak powiedzieć o nas?


3771
3533
13.01.2020 08:00

My za bardzo podzieleni


2701
568
13.01.2020 21:25

Znajomość języków nie ma nic wspólnego z podziałami. Tam angielski jest jedyną szansą.


1129
228
14.01.2020 11:15

Gwoli ścisłości, Eysenck nie robił tego typu badań, a przynajmniej nie z tak postawionymi hipotezami. On porównywał odziedziczalność inteligencji w różnych grupach, tak samo osobowości i temperamentu. Z pewnością nie zajmował się natomiast rozbudowanymi porównaniami IQ, bazował tu na wcześniejszych badaniach.

Jeśli chodzi o te wspomniane wcześniejsze badania, to były one...

więcej

130
0
14.01.2020 11:53

Debata o różnicach intelektualnych między rasami wciąż chyba trwa - aż tak bardzo mnie to nie interesuje. Ale między rasami muszą występować różnice, bo inaczej nie byłyby rasami. Różne rasy nie są równe z natury.


1129
228
14.01.2020 14:16

"Nie są takie same" nie oznacza "nierówne". To też APA tłumaczyła w specjalnym dokumencie.


130
0
14.01.2020 15:48

Jeśli ludzie czymś się różnią, to muszą być lepsi lub gorsi, w określonych kategoriach oczywiście. Żeby było jasne, jestem przeciwny dyskryminacji.


3771
3533
14.01.2020 18:11

Mój kolega 28 lat,nie odróżnia liczby 3 od 444


1857
1231
15.01.2020 06:54

https://www.youtube.com/watch?v=wo8XWhj4m9s


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

2701
568
09.01.2020 19:45

Jak dobrze, że nie czytam romansów i powieści erotycznych i ten świat mi jest obcy. Grunt to poprawność polityczna, zły i brzydki może być tylko biały, hetero i najlepiej katolik, ostatecznie może być to kobieta, ale tylko ostatecznie.


3771
3533
09.01.2020 20:27

Ja czasem czytam romanse


1370
139
09.01.2020 21:03

Naprawdę masz tak często do czynienia z literaturą/filmami, w których złym jest biały hetero katolik? Ja chyba z jednym takim utworem się zetknęłam (chociaż w sumie nie wiem, czy ta postać była hetero).


2701
568
09.01.2020 21:27

Wystarczy pooglądać parę amerykańskich kryminałów.


1370
139
09.01.2020 21:30

O, a konkretnie? Lubię kryminały, chętnie obejrzę.


39
6
09.01.2020 21:47

Tak się zastanawiam... Czy ktoś mógłby podać mi tytuł jakiegoś europejskiego lub amerykańskiego współczesnego kryminału, w którym mordercą lub czarnym charakterem jest czarnoskóry, ewentualnie islamista? Naprawdę się zastanawiam... U takiego Nesbo w Oslo jest jeden Ali, ale prowadzi sklepik. Nigdy żaden Ali nawet nie przyjaźnił się z mordercą. U Rowling w Londynie też sami...

więcej

1370
139
09.01.2020 23:15

W „Homeland” znalazłoby się paru złych islamistów; podobnie w serialu „Uczciwa kobieta” (palestyńscy terroryści, wśród nich gwałciciel). „Prorok” i „Policja” (francuskie filmy z arabską przestępczością). The Wire pierwszy sezon („czarne” gangi narkotykowe).


39
6
09.01.2020 23:38

Dzięki za te tytuły, ale chodziło mi o książki. Wiadomo, że jeśli akcja filmu dzieje się na Bliskim Wschodzie to musi być i islamista, a jak rzecz dotyczy np. Detroit i narkotyków to mamy czarny gang. Ale taka pojedyncza historia z seryjnym mordercą w Europie na przykład? Biały detektyw albo policjant kontra czarny zabójca?
P. S. Francuskie filmy kryminalne lubię, są w...

więcej

1370
139
10.01.2020 00:31

W sumie, czemu nie - chociaż i w rzeczywistości trudno takich znaleźć. Więc trudno też powiedzieć, że brak ich reprezentacji w literaturze wynika z poprawności politycznej.
W czasie naszej dyskusji zajrzałam za to na stronę z niemieckimi seryjnymi mordercami (60 stron w wiki) i wygląda na to, że ci to są naprawdę niedoreprezentowani.
PS Jeden z sezonów Homeland, którego...

więcej

3771
3533
10.01.2020 07:02

Mi też to powiedzcie,i dlaczego każdy . Prawie morderca zabija głównie młode dziewczyny.A nie czarnych mężczyzn pracujących na budowie


1857
1231
10.01.2020 08:25

Nie znam się na budowaniu kryminałów, ale gdybym konstruowała kryminał z takim wątkiem jak Twój osadzenie w roli ofiary w ciemnym kącie kruchej kobiety (zakładamy, że nie trenowała MMA)jest prawdopodobniejsze niż osiłka (niezależnie od koloru skóry) w typie postaci z 'Zielonej mili' Kinga'.
A na poważnie, to owszem dobrze, żeby utwory ewoluowały od konstrukcji w typie...

więcej

3771
3533
10.01.2020 22:27

Ja też się nie znam.Biore czytam i tyle


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

3771
3533
09.01.2020 20:32

Katolik nie ma tak źle.Najgorzej jest być ateistą.


39
6
09.01.2020 21:28

Zależy w jakim kraju...


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

1037
29
09.01.2020 20:34

Do ludzi, którzy naiwnie sądzą, że "poprawność polityczna" jest domeną jednej strony. Zawsze jest i będzie tak, że komuś się coś nie podoba. Prawicowa strona z kolei wiecznie jest oburzona "szkalowaniem" i tak samo bojkotuje, wzywa do przeprosin i nakładania kar. I co? I to też często działa tam, gdzie ich wartości są traktowane nadrzędnie. Niestety (albo i stety) kultura...

więcej

816
226
09.01.2020 21:25

Dziękuje Ci za tą informację, właśnie wyszukałam ją na wikipedii, co za potwór...


857
234
09.01.2020 23:14

O rany, szczęka mi opadła! Ja jednak nie potrafię oddzielić twórcy od dzieła dlatego nie oglądam i w życiu nie pójdę do kina na filmy np. Polańskiego czy Allena.


154
97
14.01.2020 09:51

Oskarżenie trzeba udowodnić, a tutaj chyba tego nie ma. Jest jedynie słowo córki, wypowiedziane grubo po śmierci matki. Być może prawdziwe, być może fałszywe. Tego nie rozstrzygniemy. Zachowajmy jednak ostrożność z osądem. Łatwo pomówić, oskarżyć, oszkalować. Słowa wypowiada się łatwo i mają wielką moc rażenia. I często trudno się przed nimi obronić. Tak kobieta...

więcej

250
160
15.01.2020 21:41

Jednakże brak tu symetrii. To ideologia poprawności politycznej (nb. część większej całości) tłamsi i dławi wolne słowo i zdrowy rozsądek przy okazji. Jeżeli ktoś ma wątpliwości, może przeczytać lub przypomnieć sobie LTI V. Klemperera i wystrzonym wzrokiem spojrzeć, co dzieje się dzisiaj z językiem w tzw. krajach rozwiniętych.


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

1319
37
09.01.2020 23:26

Romans - jak i wiele innych gatunków literackich - schematami stoi, więc jeśli przyzwyczai się czytelników do białych, zamożnych heteroseksualnych arystokratów, to nic dziwnego, że takie książki sprzedają się najlepiej. Jeśli to stowarzyszenie utrudniało wydawanie i promocję książek wystających poza schemat, to jest to jak najbardziej godne potępienia. Tak samo jak...

więcej

3771
3533
10.01.2020 06:59

W Polsce ateiści nie mają lekko


857
234
10.01.2020 11:53

Bzdura.


3911
668
10.01.2020 19:30

Większość ateistów, których spotkałam, bez żadnego problemu opowiada o swoim braku wiary, nawet gdy rozmowa w żadnym stopniu tego nie dotyczy ;)


3771
3533
10.01.2020 19:54

Ja rzadko mówię o ideologii


Dodaj odpowiedź

Aby napisać wypowiedź musisz być zalogowany.

1857
1231
10.01.2020 07:50

DObrze, że rzadko czytam romanse. Tak czytając ten artykuł mnie się piosenka przedwojenna przypomniała:
'Serce to nie sługa i nie da namówić się
na kompromis, zapomnienie, lecz na łzy'.


zgłoś błąd