rozwiń zwiń
Wojciech

Profil użytkownika: Wojciech

Wrocław Mężczyzna
Status Czytelnik
Aktywność 7 lata temu
82
Przeczytanych
książek
766
Książek
w biblioteczce
20
Opinii
105
Polubień
opinii
Wrocław Mężczyzna
Dominują u mnie motywacje poznawcze i etyczne tak więc zainteresowania przejawiam w różnych dziedzinach; są to m.in.: nauka porównawcza o cywilizacjach, psychologia, metacybernetyka, działalność wywiadowcza i kontrwywiadowcza, polska myśl narodowa, astronomia, informatyka, nowoczesne technologie ale również ogród czy ornitologia.

Opinie


Na półkach: ,

Książka ta jest indeksem wszystkich słów z Biblii Tysiąclecia. Nie jest więc do czytania, ale do pogłębiania wiedzy. Praca z tą pozycją niesamowicie pomaga znaleźć słowa w różnych fragmentach Biblii, dzięki czemu analizowane fragmenty nie są już tak mocno oderwane od reszty Pisma. Dodatkowo możemy odnaleźć ukryte znaczenie słów czy też ich szerszy aspekt, co pozwala znacznie głębiej wgryzać się w Słowo Boże. Polecam.

Książka ta jest indeksem wszystkich słów z Biblii Tysiąclecia. Nie jest więc do czytania, ale do pogłębiania wiedzy. Praca z tą pozycją niesamowicie pomaga znaleźć słowa w różnych fragmentach Biblii, dzięki czemu analizowane fragmenty nie są już tak mocno oderwane od reszty Pisma. Dodatkowo możemy odnaleźć ukryte znaczenie słów czy też ich szerszy aspekt, co pozwala...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

"Historia powszechna składa się z dziejów cywilizacji i ich wzajemnych stosunków".

Tym oto cytatem można rozpocząć krótki opis dzieła Feliksa Konecznego.
Jest to chyba najlepsza teza wyjściowa do przyszłych analiz historycznych. Polska walcząc z Mongołami, Imperium Osmańskim czy Niemcami hitlerowskimi, była po prostu walką cywilizacji. Za często na historii w szkołach uczy się dat i suchych faktów zamiast myślenia i analizy zdarzeń.

Nauka historii powinna skupiać się na analizie indukcyjnej (aposterioryzm), czyli krytycznej analizie przeszłości, natomiast błędem jest snucie różnych abstraktów metodą medytacyjną (aprioryzm), co wiąże się z błędami w analizie. Rzeczywistość jest wtedy naginana do postawionych teorii. Nowoczesna analiza historyczna powinna uwzględniać ścieranie się cywilizacji i wysnuwać z przeszłości pewne prawa, aby nie popełniać błędów w przyszłości. Tak jak to robił Koneczny. Wyciąganie wniosków z historii to najwyższy poziom opanowania czasu, czyli historyzm, który został osiągnięty jedynie przez cywilizację łacińską. Dobrym przykładem kontrastowym jest (albo przynajmniej była) cywilizacja bramińska i w większości turańska, gdzie opanowanie czasomiernictwa oparte jest na zjawiskach przyrody.

Koneczny stawia w książce nowatorskie jak na swój czas ale i czasem odważne tezy:
-nie da się być cywilizowanym na dwa sposoby;
-nie ma zasady, że cywilizacja po pewnym czasie musi upaść;
-komunizm jest najprymitywniejszym wnioskiem osiągniętym metodą medytacyjną (aprioryzm);
-w cywilizacji łacińskiej siła społeczna przemienia się w siłę polityczną;
-synteza może odbyć się między kulturami tej samej cywilizacji, natomiast nigdy między różnymi cywilizacjami;
-w Rosji umysłowość turańska znalazła się w filozofii niemieckiej;
-Niemcy były szczytem cywilizacyjnego "kołobłędu". Po wytworzeniu antysemickiej państwowości, przejmują całą ideologię żydowską;
-mieszanki cywilizacyjne w Europie, spowodowały wykluczanie etyki z życia publicznego;
-"w niższości żyje się wygodniej" (genialne spostrzeżenie pod koniec książki, związane z upadkiem wyższej cywilizacji na rzecz niższej).

Aposterioryczne podejście do historii oparte na cywilizacjach powinno zostać wprowadzone również na naukach ekonomii. Ekonomiści posiadający szersze spojrzenie na rzeczywistość, mogliby popełniać mniej błędów i wysnuwać pewne wnioski z przeszłości zamiast skupiać się na teoriach łamiących rzeczywistość.

Czytając książki Konecznego jestem dumny, że jestem Polakiem. Autor uświadamia czytelnikowi, że mieliśmy duży wpływ na kształtowanie historii świata. Polska wytworzyła jako pierwsza poczucie narodowe między XIII a XIV wiekiem (Niemcy dopiero w XIX w.) a także jako pierwsza sprzeciwiła się nawracaniu "niewiernych" mieczem (typowo bizantyński wymysł). Nie wspominając już o koncepcji unii polsko-litewskiej.

Do polemiki może dojść, w stwierdzeniu, że cywilizacja chińska posiadając niedołężne pismo i ułomny język nie zdoła już podnieść tej cywilizacji ponad osiągnięty już szczebel. Ktoś powie ale jak to, przecież Chiny bardzo szybko się rozwijają, mają wysoki wzrost gospodarczy, rosną w potęgę, coraz więcej chińczyków bogaci się. Jest to spojrzenie często spotykane na uczelniach ekonomicznych. Ekonomia jest jednostronną teorią rozwoju, gdyż skupia się tylko na jednej kategorii bytu. Wytłumaczenie tego zjawiska znajduje się u Józefa Kosseckiego w książce "Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach". Chiny rozwijają się, ale to jest rozwój tylko jednej z pięciu kategorii bytu społecznego - czyli kategorii dobrobytu. Kategoria dobrobytu "decyduje o szczeblu rozwoju danej cywilizacji, ale nie decyduje o jej rodzaju, bowiem rodzaj cywilizacji wiąże się z celem (do którego dąży społeczeństwo - przyp.) a nie z techniką gospodarowania". Ponadto kategoria dobrobytu jest łatwa do przenoszenia między cywilizacjami. Przenosząc kategorię dobra (etyka) i prawdy trzeba się liczyć, że albo społeczeństwo je odrzuci, albo nastąpi rozkład samej cywilizacji, ponieważ zmienia się jej cel. Gdyby nie osiągnięcia cywilizacji łacińskiej, Chiny dalej by były zacofanym krajem gospodarczo.

Jedna rzecz, która do mnie nie przemówiła, to stwierdzenie o pierwotnej monogamii. Jak dla mnie autor nie podał do końca wyczerpującego uzasadnienia.

Na koniec trzeba spytać jeszcze, czemu upada moralność w życiu publicznym? Koneczny w jednej z ostatnich dywagacji stwierdził:

"Zło pozostaje z zaniedbania dobra".

Pustka nie lubi próżni.

A historia spod genialnego pióra,
została wyparta przez historię dat i suchych faktów.

Więcej na: http://zasadyekonomii.blogspot.com

"Historia powszechna składa się z dziejów cywilizacji i ich wzajemnych stosunków".

Tym oto cytatem można rozpocząć krótki opis dzieła Feliksa Konecznego.
Jest to chyba najlepsza teza wyjściowa do przyszłych analiz historycznych. Polska walcząc z Mongołami, Imperium Osmańskim czy Niemcami hitlerowskimi, była po prostu walką cywilizacji. Za często na historii w szkołach uczy...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: , , ,

Skupię się na najważniejszym zagadnieniu przedstawionym w broszurce jakim jest wpływ kościoła na rozwój cywilizacji łacińskiej. Koneczny krótko opisuje zagadnienie "czterech postulatów misyj katolickich".

Koneczny opisuje cztery główne postulaty misji Kościoła Katolickiego, z czego dwa - jak pisał Józef Kossecki (jako kontynuator idei Konecznego) - kazał wprowadzić natychmiastowo a kolejne dwa również musiały być wprowadzone ale nie od razu, ponieważ mogłoby wiązać się to z niepotrzebnymi napięciami społecznymi (rozstrojem panującego ładu społecznego).
Przyjmując chrześcijaństwo naród musiał wprowadzić bezsprzecznie dożywotnią (pełną) monogamię oraz niezawisłość Kościoła od państwa (aby oddzielić czynnik duchowy związany z Bogiem oraz czynnik fizyczny czyli ziemski). Monogamia doprowadziła do przyznania praw kobietom. Z monogamią idzie w parze bardzo ważny aspekt społeczny, jest podstawą własności prywatnej. Koneczny daje równość między własnością prywatną a monogamią, co może świadczyć, że usunięcie któregoś z tych dwóch aspektów z życia społecznego, spowoduje z pewnym czasem zanik tej drugiej. Dodam, że Kossecki w swojej książce "Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach" oprócz powyższego stwierdzenia, wskazuje takie następstwa monogamii jak wyodrębnienie prawa spadkowego, emancypacja rodziny spod supremacji państwa oraz przypisuje również emancypację sił duchowych spod przewagi sił fizycznych (Koneczny w tej broszurce tej zależności nie uwzględnił). W cywilizacjach poligamicznych natomiast kobieta jest "uważana za istotę niższego rzędu (...). Cywilizacja taka jest jednostronnie męska, brutalna, brak w niej czynnika kobiecego (...). Wszystkie społeczeństwa wielożenne są materialnie słabe, praca tam bowiem hańbi". Wracając do treści książki, kolejnymi dwoma misjami, które musiały zostać spełnione w pewnym odstępie czasowym były zakaz niewolnictwa oraz likwidacja zemsty rodowej. Święty Paweł powiedział "Kto nie pracuje, niech nie je" i dzięki tej zasadzie w społeczeństwach w cywilizacji łacińskiej dokonał się ogromny przewrót. Doszło do rozwoju rzemiosła, a następnie techniki i przydatnych odkryć naukowych. Podczas gdy praca by hańbiła rozwój pozostałby na niskich szczeblach. Natomiast zemsta rodowa funkcjonowała kiedyś jako substytut sądownictwa. Gdyby od razu została zniesiona, nie byłoby nic co by odgrywało funkcji sądowej. Postulat zniesienia zemsty rodowej daje zaczyn pod sądownictwo publiczne - początkowo oddane w ręce władcy a następnie państwowość.

W kolejnych tematach Koneczny podejmuje się opisania czym charakteryzują się cywilizacje mechanistyczne (przede wszystkim turańska i bizantyńska) oraz organiczne (tutaj opisana łacińska).
Ponadto w cywilizacji łacińskiej państwo jest silne politycznie dzięki społeczeństwu, a w cywilizacji turańskiej pomimo społeczeństwa (państwo jest silne mimo słabych sił społecznych - dobrym przykładem jest byłe państwo mongolskie). Autor pokazuje również koncepcje uniwersalizmu i idei narodowej, z czego dobrym przykładem jest państwo polskie, w którym prawdopodobnie jako pierwszym zaczęło kształtować się poczucie narodu - przełom XIII - XIV wieku (trzeba tutaj dodać, że spowodowane to było najazdem społeczeństwa ze strony Prus), gdy podczas tego okresu Anglia i Francja toczyła między sobą walkę o dynastię, nie znając koncepcji narodu.

Skupię się na najważniejszym zagadnieniu przedstawionym w broszurce jakim jest wpływ kościoła na rozwój cywilizacji łacińskiej. Koneczny krótko opisuje zagadnienie "czterech postulatów misyj katolickich".

Koneczny opisuje cztery główne postulaty misji Kościoła Katolickiego, z czego dwa - jak pisał Józef Kossecki (jako kontynuator idei Konecznego) - kazał wprowadzić...

więcej Pokaż mimo to

Więcej opinii

Aktywność użytkownika Wojciech Skarbecki

z ostatnich 3 m-cy

Tu pojawią się powiadomienia związane z aktywnością użytkownika w serwisie


ulubieni autorzy [14]

Herbert A. Simon
Ocena książek:
3,0 / 10
2 książki
0 cykli
Pisze książki z:
2 fanów
Friedrich August von Hayek
Ocena książek:
8,1 / 10
11 książek
0 cykli
70 fanów
Alexis de Tocqueville
Ocena książek:
7,3 / 10
6 książek
0 cykli
32 fanów

Ulubione

Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Feliks Koneczny Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Marian Mazur Cybernetyka i charakter Zobacz więcej
Ludwig von Mises Liberalizm w tradycji klasycznej Zobacz więcej
Józef Kossecki Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach. Socjologia porównawcza cywilizacji Zobacz więcej
Józef Kossecki Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach. Socjologia porównawcza cywilizacji Zobacz więcej
Józef Kossecki Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach. Socjologia porównawcza cywilizacji Zobacz więcej

Dodane przez użytkownika

Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Ludwig von Mises Planowany chaos Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Ludwig von Mises Liberalizm w tradycji klasycznej Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej
Frédéric Bastiat Prawo Zobacz więcej

statystyki

W sumie
przeczytano
82
książki
Średnio w roku
przeczytane
6
książek
Opinie były
pomocne
105
razy
W sumie
wystawione
74
oceny ze średnią 8,2

Spędzone
na czytaniu
382
godziny
Dziennie poświęcane
na czytanie
5
minut
W sumie
dodane
36
cytatów
W sumie
dodane
71
książek [+ Dodaj]