rozwiń zwiń
Asia

Profil użytkownika: Asia

Nie podano miasta Kobieta
Status Czytelniczka
Aktywność 1 tydzień temu
316
Przeczytanych
książek
347
Książek
w biblioteczce
155
Opinii
563
Polubień
opinii
Nie podano
miasta
Kobieta
"Wrona dała ci trzecie, ale nie chcesz go otworzyć. (...) Dwojgiem oczu możesz zobaczyć moją twarz. Trojgiem ujrzałbyś moje serce. Dwojgiem widzisz ten dąb. Trojgiem dostrzegłbyś żołądź, z którego wyrósł i pniak, którym kiedyś się stanie. Dwojgiem nie sięgniesz za swe mury. Troje pokazałoby ci Morze Letnie i ziemie położone na północ od Muru."

Opinie


Na półkach:

Blake Snyder to nieżyjący już scenarzysta, który swojego czasu odnosił gigantyczne sukcesy w Hollywood. Jego scenariusze sprzedawały się za miliony a wśród klientów był m.in. Steven Spielberg. Ale chyba największym jego osiągnięciem, było zainicjowanie multiwersum publikacji o tym, jak pisać scenariusze do filmów, powieści i inne teksty. Okładka twierdzi wręcz, że „Uratuj kotka!” to ostatni poradnik scenopisarski jaki przeczytam w życiu.

I coś w tym szczerze mówiąc jest, bo żaden z do tej pory przeczytanych przeze mnie poradników, nie był dla mnie tak jasny jak książka Snydera. W dosłownie kilku rozdziałach zarysował on standardową (i sprzedającą się) strukturę dramaturgiczną niemal każdego popularnego filmu. Jakby tego było mało, podzielił całą twórczość filmową na kilkanaście archetypów o określonych cechach, które sprawdzą się w kolejnych historiach i na czynniki anatomiczne rozłożyć konstrukcję bohatera. Rzeczywiście, jak tak na to spojrzeć, schemat Snydera ma prawo zadziałać i to nie tylko w filmie, ale też przede wszystkim w scenariuszach do gier.

Mnie natomiast najbardziej zachwyciły tricki w stylu tytułowego „uratuj kotka”, które - ze względu na to że wynikają z długoletniego doświadczenia autora - byłyby niezwykle trudne do wyekstrahowania we własnym zakresie. Dla mnie te life-hacki i tips&tricks, rozbijają bank, uczą mnie bowiem jak prostymi jak konstrukcja cepa, niezbyt wyszukanymi metodami, manipulować odbiorcą i jego stosunkiem emocjonalnym do utworu. W dobrym tego słowa znaczeniu, oczywiście, chodzi bowiem o wykorzystanie naturalnych mechanizmów psychologicznych, które odbiorcy sami lubią w działaniu. Można rzec, że w ten sposób zwyczajnie chcemy być manipulowani przez dzieła kultury.

Co do jednego się książka myli - otóż na pewno nie będzie to ostatni poradnik scenopisarski jaki czytam, bo zaraz po zakończeniu „Uratuj kotka!” zamówiłam sobie „Save the cat! Write a novel” i „Save the cat! Writer a young adult novel” Jessicki Brody, choć nie mam przekonania, że ich potrzebuję, skoro w przeważającej części duplikują one zawartość snyderowską. Ale co mi tam, tak świetnie się to czyta, że z przyjemnością przeżyję to jeszcze raz. I tylko mała wątpliwość kiełkuje we mnie, czy przypadkiem schemat nie sprawi, że wszyscy scenarzyści wszystko pisać będą trochę na jedną modłę.

Blake Snyder to nieżyjący już scenarzysta, który swojego czasu odnosił gigantyczne sukcesy w Hollywood. Jego scenariusze sprzedawały się za miliony a wśród klientów był m.in. Steven Spielberg. Ale chyba największym jego osiągnięciem, było zainicjowanie multiwersum publikacji o tym, jak pisać scenariusze do filmów, powieści i inne teksty. Okładka twierdzi wręcz, że „Uratuj...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Raz na kilka lat, kiedy czuję że zdrewniałam, a muszę popracować nad scenariuszem, LARPem albo innym tekstem, sięgam na rozbudzenie po książkę z gatunku „poradników pisarskich”. Poprzednim razem była to książka Stephena Kinga, autora dziesiątek ultrapopularnych i ekranizowanych powieści, ale nie jest tajemnicą, że jego poradnik nie przypadł mi do gustu. Tym razem sięgnęłam po opracowanie nieznanej mi autorki zaledwie kilku książeczek dla dzieci, filologa i doktora nauk humanistycznych. W podejmowanym przez „Magię słów” zakresie, Stephen King może się schować.

To jest po prostu wspaniale napisana i pełna przekonujących przykładów opowieść o tym, jak używać języka nie tylko po to, żeby wydobyć z niego artyzm, ale też komunikować się tak jasno jak nigdy wcześniej. Kogoś, kto szuka kompleksowego opracowania o tym, jak budować szkielet dramatyczny opowieści, konstruować bohaterów, sceny czy suspens, książka z pewnością rozczaruje, ale jeśli w języku szukamy najlepszych i najbardziej efektownych środków wyrazu, nie znam lepszego poradnika.

Trzeba też uczciwie przyznać, że autorka korzysta nie tylko ze swoich własnych spostrzeżeń, lecz sięga po lekcje jakie w swojej literaturze serwują nam Ian Fleming, Ernest Hemingway, bracia Grimm czy Agatha Christie, w imię tego, że nie trzeba być poczytnym pisarzem, żeby napisać skuteczny poradnik pisarski. Wystarczy dogłębnie przeanalizować najlepsze przykłady i et voilà, mamy to!

Najwięcej nieznanych mi wcześniej porad i sugestii, znalazłam w rozdziałach poświęconych cliffhangerom, strzelbie Czechowa i plot-twistom, ale zagadnienia te są chyba jedynymi, dotyczącymi zagadnień konstrukcyjnych, jakie w „Magii słów” znajdziemy. Pozostałe rozdziały dotykają tematyki pierwszych zdań, słów-śmieci, tempa narracji, czy dialogów, czyli wszystkiego tego, co można ze szczegółami wynieść ze studiów językoznawczych, ale niekoniecznie nauczyć się gdziekolwiek indziej. I dlatego właśnie książka ta jest początkującym pisarzom zwyczajnie potrzebna.

Raz na kilka lat, kiedy czuję że zdrewniałam, a muszę popracować nad scenariuszem, LARPem albo innym tekstem, sięgam na rozbudzenie po książkę z gatunku „poradników pisarskich”. Poprzednim razem była to książka Stephena Kinga, autora dziesiątek ultrapopularnych i ekranizowanych powieści, ale nie jest tajemnicą, że jego poradnik nie przypadł mi do gustu. Tym razem sięgnęłam...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Na „Bogobójczynię” skusiłam się głównie przez piękną okładkę, w której pobrzmiewały echa dzikich, leśnych mitów. Wprawdzie z fantasy mam coraz bardziej pod górkę, gdyż przeważnie nie mogę w nim odnaleźć tego, co mnie w tym gatunku niegdyś najbardziej fascynowało, z dużą ciekawością sięgam po nowe opowieści, z nadzieją, że prędzej czy później ktoś przecież musi napisać coś co różni się od papki, która tak mnie zniechęca.

I chyba się udało, bo debiutancka powieść Hannah Kaner ma w sobie tak wiele uroku, że w głębi duszy przez chwilę poczułam ten blast-from-the-past, który towarzyszył mi, gdy jako dziewczynka odkrywałam na przykład serię „Dragonlance”. Przytaczam tę serię z resztą nie przez przypadek, ma bowiem z „Bogobójczynią” pewien punkt styku. Obie opowiadają historię, która kręci się dookoła bogów, a ja uwielbiam ten wątek w literaturze, że tylko o „Amerykańskich bogach” Gaimana, czy „Mieście, którym się staliśmy” Jemsin, wspomnę.

Powieść Kaner sprawia wrażenie bardzo lekkiej, nieco naiwnej i raczej przytulnej fantastyki, takiej w której bohaterowie są dobrzy, przeciwnicy źli i wszystko wydaje się czarno-białe. A jednak, pomimo iż fabuła pierwszego tomu (książka ma mieć kontynuację) nie ciągnie w tym kierunku, mam wrażenie, że gdzieś pod skórą tej książki pulsuje dużo potencjalnego mroku, który w przyszłości powinien być wykorzystany. Obłąkani, zdziczali bogowie, klątwy siłą nakładane niczym tatuaż na ludzkie ciało i śmiertelnie niebezpieczne stworzenia, których intencji nie sposób przewidzieć - choć w „Bogobójczyni” wątki te jeszcze nie są na pierwszym planie, świat stworzony przez Kaner jest na swój sposób fascynujący. I może, choć nie musi, w przyszłości pogrążyć się w gęstych ciemnościach.

Z zaskoczeniem więc odkrywam, że bawiłam się doskonale i czekam na kolejny tom. Choć rozwiązanie zastosowanego na końcu cliffhangera jest łatwe do przewidzenia, nie mam żadnych problemów z tym, że opowieść jest przewidywalna a plot-twisty niewystarczająco zaskakujące. Nie mam wobec niej wygórowanych oczekiwań, wystarczy mi to, że nie ma zastojów, protagoniści są bardzo ładnie i czytelnie zbudowani a relacje między nimi ekscytujące. Największym atutem jest tu jednak uniwersum, intrygująca i pozostająca póki co bez odpowiedzi, historia kilkudziesięciu ostatnich lat, kiedy to wydarzyła się tajemnicza wojna. Stopniowe odtwarzanie tych sekretów daje bardzo wiele przyjemności!

Na „Bogobójczynię” skusiłam się głównie przez piękną okładkę, w której pobrzmiewały echa dzikich, leśnych mitów. Wprawdzie z fantasy mam coraz bardziej pod górkę, gdyż przeważnie nie mogę w nim odnaleźć tego, co mnie w tym gatunku niegdyś najbardziej fascynowało, z dużą ciekawością sięgam po nowe opowieści, z nadzieją, że prędzej czy później ktoś przecież musi napisać coś...

więcej Pokaż mimo to

Więcej opinii

Aktywność użytkownika Asia Wiewiórska

z ostatnich 3 m-cy
Asia Wiewiórska
2024-03-09 10:22:38
Asia Wiewiórska dodała książkę Grzech śmiertelny na półkę Przeczytane
2024-03-09 10:22:38
Asia Wiewiórska dodała książkę Grzech śmiertelny na półkę Przeczytane
Grzech śmiertelny Margit Sandemo
Średnia ocena:
7.3 / 10
353 ocen
Asia Wiewiórska
2024-03-05 22:31:17
Asia Wiewiórska dodała książkę Tęsknota na półkę Przeczytane
2024-03-05 22:31:17
Asia Wiewiórska dodała książkę Tęsknota na półkę Przeczytane
Tęsknota Margit Sandemo
Średnia ocena:
7.1 / 10
402 ocen
Asia Wiewiórska
2024-03-04 14:11:51
Asia Wiewiórska dodała książkę Otchłań na półkę Przeczytane
2024-03-04 14:11:51
Asia Wiewiórska dodała książkę Otchłań na półkę Przeczytane
Otchłań Margit Sandemo
Średnia ocena:
7.5 / 10
428 ocen
Asia Wiewiórska
2024-03-04 07:07:06
Asia Wiewiórska dodała książkę Polowanie na czarownice na półkę Przeczytane
2024-03-04 07:07:06
Asia Wiewiórska dodała książkę Polowanie na czarownice na półkę Przeczytane
Polowanie na czarownice Margit Sandemo
Średnia ocena:
7.2 / 10
575 ocen
Asia Wiewiórska
2024-03-01 14:18:59
Asia Wiewiórska dodała książkę Zauroczenie na półkę Przeczytane
2024-03-01 14:18:59
Asia Wiewiórska dodała książkę Zauroczenie na półkę Przeczytane
Zauroczenie Margit Sandemo
Średnia ocena:
7.3 / 10
691 ocen
Asia Wiewiórska
2024-02-13 21:45:32
Asia Wiewiórska oceniła książkę Uratuj kotka! Ostatnia książka o pisaniu, jaką przeczytasz na
7 / 10
i dodała opinię:
2024-02-13 21:45:32
Asia Wiewiórska oceniła książkę Uratuj kotka! Ostatnia książka o pisaniu, jaką przeczytasz na
7 / 10
i dodała opinię:

Blake Snyder to nieżyjący już scenarzysta, który swojego czasu odnosił gigantyczne sukcesy w Hollywood. Jego scenariusze sprzedawały się za miliony a wśród klientów był m.in. Steven Spielberg. Ale chyba największym jego osiągnięciem, było zainicjowanie multiwersum publikacji o tym, jak pis...

Rozwiń Rozwiń
Asia Wiewiórska
2024-02-06 14:10:31
Asia Wiewiórska oceniła książkę Gęsiego. Z miasta na wieś na
7 / 10
2024-02-06 14:10:31
Asia Wiewiórska oceniła książkę Gęsiego. Z miasta na wieś na
7 / 10
Gęsiego. Z miasta na wieś Marcin Wójcik
Średnia ocena:
8 / 10
80 ocen
Asia Wiewiórska
2024-02-05 21:58:44
Asia Wiewiórska oceniła książkę Magia słów. Jak pisać teksty które porwą tłumy na
7 / 10
i dodała opinię:
2024-02-05 21:58:44
Asia Wiewiórska oceniła książkę Magia słów. Jak pisać teksty które porwą tłumy na
7 / 10
i dodała opinię:

Raz na kilka lat, kiedy czuję że zdrewniałam, a muszę popracować nad scenariuszem, LARPem albo innym tekstem, sięgam na rozbudzenie po książkę z gatunku „poradników pisarskich”. Poprzednim razem była to książka Stephena Kinga, autora dziesiątek ultrapopularnych i ekranizowanych powieści, a...

Rozwiń Rozwiń
2024-02-05 12:53:53
Asia Wiewiórska Zagłosowała w plebiscycie "Książka Roku 2023"
2024-02-05 12:53:53
Asia Wiewiórska Zagłosowała w plebiscycie "Książka Roku 2023"
Asia Wiewiórska
2024-01-24 07:09:53
Asia Wiewiórska oceniła książkę Bogobójczyni na
7 / 10
i dodała opinię:
2024-01-24 07:09:53
Asia Wiewiórska oceniła książkę Bogobójczyni na
7 / 10
i dodała opinię:

Na „Bogobójczynię” skusiłam się głównie przez piękną okładkę, w której pobrzmiewały echa dzikich, leśnych mitów. Wprawdzie z fantasy mam coraz bardziej pod górkę, gdyż przeważnie nie mogę w nim odnaleźć tego, co mnie w tym gatunku niegdyś najbardziej fascynowało, z dużą ciekawością sięgam ...

Rozwiń Rozwiń
Bogobójczyni Hannah Kaner
Cykl: Upadli bogowie (tom 1)
Średnia ocena:
7.1 / 10
322 ocen

ulubieni autorzy [21]

Silvia Moreno-Garcia
Ocena książek:
6,0 / 10
10 książek
0 cykli
Pisze książki z:
7 fanów
Dan Simmons
Ocena książek:
7,0 / 10
44 książki
5 cykli
Pisze książki z:
906 fanów
Neil Gaiman
Ocena książek:
6,7 / 10
175 książek
21 cykli
Pisze książki z:
3005 fanów

Ulubione

Daniel Keyes Kwiaty dla Algernona Zobacz więcej
Diane Setterfield Trzynasta opowieść Zobacz więcej
Alan Dean Foster Obcy Zobacz więcej
Carlos Ruiz Zafón Marina Zobacz więcej

Dodane przez użytkownika

Daniel Keyes Kwiaty dla Algernona Zobacz więcej
Catriona Ward Ostatni dom na zapomnianej ulicy Zobacz więcej
Paul McAuley Kroki w nieznane. Almanach fantastyki 2005 Zobacz więcej
Diane Setterfield Trzynasta opowieść Zobacz więcej
Clive Barker Księgi krwi 1-3 Zobacz więcej
Clive Barker Księgi krwi 1-3 Zobacz więcej
Catriona Ward Ostatni dom na zapomnianej ulicy Zobacz więcej
Alan Dean Foster Obcy Zobacz więcej
Carlos Ruiz Zafón Marina Zobacz więcej

statystyki

W sumie
przeczytano
316
książek
Średnio w roku
przeczytane
21
książek
Opinie były
pomocne
563
razy
W sumie
wystawione
237
ocen ze średnią 6,8

Spędzone
na czytaniu
2 076
godzin
Dziennie poświęcane
na czytanie
24
minuty
W sumie
dodane
14
cytatów
W sumie
dodane
25
książek [+ Dodaj]