kirlan

Profil użytkownika: kirlan

Nie podano miasta Nie podano
Status Czytelnik
Aktywność 9 lata temu
23
Przeczytanych
książek
27
Książek
w biblioteczce
24
Opinii
93
Polubień
opinii
Nie podano
miasta
Nie podano
Dodane| 2 książki
Nie samymi grami kirlan żyje. Czytaniem książek także!

Opinie


Na półkach:

Znakomita książka. Długo ukrywane fakty, skrywane realia i rzeczywistość której przeczono wychodzą na jaw. Historia lotnictwa ZSRR od czasów rewolucji październikowej po początki wojny ojczyźnianej (Barbarossa) napisana w 80% pod kątem prac projektowych, konstrukcyjnych i rozwoju przemysłu lotniczego oraz organizacji i ogólnej kondycji armii powietrznej. Wszystko nakreślone na tle "zawirowań" politycznych i ustrojowych. Krótka analiza wzajemnego wpływu wspomnianych fragmentów socjalistycznej rzeczywistości i analizy ich wpływu na walkę powietrzną radzieckich lotników.

Pozostałe 20% to niewielkie fragmenty poświęcone ewolucji taktyki lotniczej, doktryny "obronnej"; pokrótce omówiona kampania w Hiszpanii, Wojna Zimowa, pierwsze starcia z Luftwaffe. Agresja na Polskę 39 nazwana po imieniu, ale nie opisana. W książce nie ma relacji z ANI JEDNEJ konkretnej walki powietrznej. Charakterystyka pojedynków powietrznych jest wskazana syntetycznie, na zasadzie wytknięcia częstych problemów / potencjałów.

Nie jest to wada tej książki, a raczej przyjęte ujęcie (syntetyczne i skrótowe wobec samego przebiegu walk w powietrzu, analityczne i szczegółowe wobec organizacji, konstrukcji i produkcji lotniczej). Dzięki temu nieistotne szczególiki nie zaciemniają obrazu przemysłu lotniczego i armii powietrznej jako całości.
Kolejną zaletą jest narracja: niezwykle prosta, oszczędna w środkach. Autor pozwala mówić faktom, nie zasłania ich demonstracjami swej osobowości, ani popisami elokwencji. Terminów fachowych używa gdy jest to uzasadnione (brawa za przypisy w polskim wydaniu). W samej treści nie epatuje źródłami (spis na końcu), choć w wielu miejscach wskazuje wyraźnie z imienia podstawę, cytuje ważne zdania lub fragmenty dokumentów. Czyli Bieszanow robi to co najcenniejsze w książkach historycznych: OPIERA SIĘ GŁÓWNIE NA ŹRÓDŁACH PIERWOTNYCH. (a nie na "opracowaniach" wcześniejszych historyków które są po prostu "propaganda-fiction". Być może to sprawia, że książka jest uznawana (zwłaszcza w odradzającym się ZSRR) za kontrowersyjną. A może to że burzy mit silnego, cudownego i sprawiedliwego mocarstwa jakim rzekomo było pierwsze ZSRR? Moim zdaniem w publikacji Bieszanowa nie ma ani jednej kontrowersyjnej linijki. Jest za to brzydka ale szczera prawda.

Realnymi choć bardzo drobnymi mankamentami książki mogą być (dyskusyjne) braki w oprawie graficznej. Niedostatek map tu właściwie jest bez znaczenia. Za to zdecydowanie zabrakło mi jednej (słownie: jedenej) strony z diagramem / osią czasu na którym oznaczono by najważniejsze wydarzenia polityczne , a pod spodem najważniejsze wydarzenia z historii konstrukcji radzieckich samolotów, a jeszcze niżej wydarzenia z konstrukcji samolotów na świecie (poza ZSRR). Wszystko to jest w treści książki ale diagram graficzny pomógłby ogarnąć całość. Rysunki i fotografie są dośc liczne ale dla mnie mogło by być ich dwa razy więcej. Chwilami miałem też kłopot z przebrnięciem przez niektóre strony nasycone do bólu szeregiem nazwisk i funkcji osób których los pisuje Bieszanow. Takie potoki nazwisk zawsze były uzasadnione merytorycznie, trzymają się konwencji, przynoszą nową wiedzę o losach konstruktorów i dowódców ... Wszystko to świetnie rozumiałem od pierwszej strony lektury, ale i tak czytało się ciężko te fragmenty. Na szczęście w całej książce jest tylko 4 może 6 takich stron. No ale przez powyższe drobiazgi ująłem dwie gwiazdki tej potencjalnie wybitnej książce. (ująłem wydawcy, autor tekstu otarł się o doskonałość).

Nie chcę zdradzać żadnych faktów podanych w książce - sami je poznajcie! Podpowiem tylko że znajdziecie tu odpowiedzi na takie pytania jak np: Jak wyglądała współpraca sowiecko - hitlerowska w dziedzinie lotnictwa; z jakimi problemami borykał się lotnik radziecki latający radzieckimi samolotami, jaka była kondycja mentalna i kwalifikacje dowódców lotniczych na różnych poziomach i w rożnych okresach. A przede wszystkim z jakimi konkretnymi problemami borykał się przemysł lotniczy, konstruktorzy. Jak wyglądała taktyka walk, z czego wynikała, jak decyzje polityczne wpływały na produkcję, na szkolenie lotników. Dla zaczynających przygodę z historią lotnictwa będzie to wspaniała lekcja dlaczego i jak należy traktować dane w encyklopediach samolotów. O dziwo w TEJ książce jest też ukazana organizacja Niemieckiego przemysłu lotniczego i biur konstrukcyjnych (jako porównanie).

Gorąco polecam!

Znakomita książka. Długo ukrywane fakty, skrywane realia i rzeczywistość której przeczono wychodzą na jaw. Historia lotnictwa ZSRR od czasów rewolucji październikowej po początki wojny ojczyźnianej (Barbarossa) napisana w 80% pod kątem prac projektowych, konstrukcyjnych i rozwoju przemysłu lotniczego oraz organizacji i ogólnej kondycji armii powietrznej. Wszystko nakreślone...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Historia konstruowania, budowy i wojennego wykorzystania samolotu Mosquito de Havilland (II wojna światowa). Jak zwykle krótki (60 stron) tekst wzbogacony garścią historycznych fotografii. Bibliografia, kalendarium, 1 (słownie JEDNA!!) i to niezbyt wartościowa / niezbyt potrzebna mapka. Jak zwykle w tej serii okładka przednia zawiera ciekawą poetycką grafikę wyobrażającą temat książki, zaś na okładce tylnej sylwetkę "pojazdu" / "sprzętu" będącego "bohaterem" książki.

Książka opisuje trudny proces twórczy konstruktorów, produkcję samolotu, udoskonalenia, wykorzystanie bojowe. Wybrane ważniejsze akcje opisano szerzej. Z książki wyłania się obraz użycia rożnych wersji samolotu.

Jak zwykle śledząc losy jednego typu broni poznajemy losy ludzi, ale i dowiadujemy się czegoś o całej wojnie. Przy okazji pojawiają się rozmaite kwestie poboczne (a może "drugie dno książki?) jak na przykład moralne aspekty niektórych taktyk wojennych. Fakty, relacje świadków, fragmenty fabularyzowane.

Czemu zabrałem 4 gwiazdki?? Poczytajcie moje opinie o innych częściach serii - zarzuty te same!

Historia konstruowania, budowy i wojennego wykorzystania samolotu Mosquito de Havilland (II wojna światowa). Jak zwykle krótki (60 stron) tekst wzbogacony garścią historycznych fotografii. Bibliografia, kalendarium, 1 (słownie JEDNA!!) i to niezbyt wartościowa / niezbyt potrzebna mapka. Jak zwykle w tej serii okładka przednia zawiera ciekawą poetycką grafikę wyobrażającą...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

"Pod niebem Flandrii. Kroniki wojenne nr 11"

Bezapelacyjnie najlepsza cześć serii!!!
Autorem jest ten Bodensschatz - adiutant TEGO Richthofena!! Tematem książki są powietrzne zmagania nad Flandrią między czerwcem 1917 a listopadem 1918 r. opisane z punktu widzenia jednego niemieckiego pułku myśliwskiego.

Znakomity, wybitny tekst. Znacząco dłuższy niż zwykle w tej serii, mimo to wart przeczytania od deski do deski - nawet kilkukrotnie. Relacja naocznego świadka, wzbogacona trafnie dobranymi tekstowymi cytatami z raportów i relacji innych naocznych światków wydarzeń. Relacja szczególnie cenna bo pochodząca od adiutanta "czerwonego barona" - czyli od osoby znającej fakty niemal tak dobrze jak sam "baron", a w wielu kwestiach nawet lepiej poinformowanej.

Tekst sam w sobie, wyrwany z kontekstu i pozbawiony oprawy jest wart co najmniej 7 gwiazdek. A oprawa jest i kontekst także!!

Co do oprawy: jak zwykle garść ciekawych historycznych fotografii. Wydawca (WRESZCIE!!) nie zapomniał o dodaniu mapki poglądowej - nie jest jakaś wybitna ale bardzo pomocna i potrzebna. W książce brak "tabelek" i "zestawień", za to jest "drobny druczek" . To właśnie wspomniane wcześniej cytaty z innych źródeł i relacje innych świadków/uczestników zdarzeń które sam Bodenschatz wybrał i przytoczył. Warto je uważnie przeczytać!!

Wreszcie najważniejsze: kontekst. W tym przypadku 90% kontekstu stanowi jedna ksiązka 7 cześć tej samej serii: "Dywizjon straceńców". Odpowiednio oprawiony pakiet tych dwu książek (mapki, tabele, mapki, szkice sytuacyjne pojedynków powietrznych i jeszcze raz mapki) stanowiłyby arcydzieło. Byłby to wybitny pod każdym względem stereoskopowy (czyli dający widzenie "przestrzenne" ) obraz zmagań powietrznych w czasie Wojny Światowej (pierwszej). Przy czym "Pod niebem Flandrii" zdecydowanie byłby "okiem wiodącym". (patrz: moja opinia o 7 części serii).

Dla czego zatem nie dałem kompletu gwiazdek?? Zabrakło mi nieco kilku dodatków które w XXI wieku mógłby bez trudu dodać wydawca:
1) rysunki sytuacyjne / schematy typowych wówczas manewrów powietrznych
2) rysunki najciekawszych potyczek / pojedynków powietrznych
3) szczegółowe mapy terenu zmagań
4) rysunki pól ostrzału samolotów, pionowy schemat zasięgu flaku, poziomy schemat linii frontu z uwzględnieniem charakterystyki dla lotnictwa (balony zwiadowcze, lotniska swoje i wroga, schematy systemów obronnych i logistyki)
Dużo?? W XXI wieku to raczej niewiele - to nawet nie połowa tego co dokonał tekstem i cytatami Bodenschatz w 1925 roku!!

Podsumowując: lubisz historię?? Przeczytaj tę książkę! Nie lubisz historii?? Przeczytaj TĘ książkę - właśnie tę: 11 część koronki wojennych "Pod niebem Flandrii".

Lubisz tylko romanse, a polityka i wojna cię brzydzi? Stos innych wartościowych ale ciężkich tomiszczy odpuść sobie a tę cienką książeczkę przeczytaj!! Nie odczujesz nudy ani "toporności". Czytanie tej książki sprawi Ci przyjemność - nawet gdy jesteś eteryczną romantyczką lub zakręconym fantastą!

"Pod niebem Flandrii. Kroniki wojenne nr 11"

Bezapelacyjnie najlepsza cześć serii!!!
Autorem jest ten Bodensschatz - adiutant TEGO Richthofena!! Tematem książki są powietrzne zmagania nad Flandrią między czerwcem 1917 a listopadem 1918 r. opisane z punktu widzenia jednego niemieckiego pułku myśliwskiego.

Znakomity, wybitny tekst. Znacząco dłuższy niż zwykle w tej serii,...

więcej Pokaż mimo to

Więcej opinii

Aktywność użytkownika kirlan

z ostatnich 3 m-cy

Tu pojawią się powiadomienia związane z aktywnością użytkownika w serwisie


ulubieni autorzy [1]

Zofia Fijałkowska
Ocena książek:
0,0 / 10
0 książek
0 cykli
Pisze książki z:
1 fan

statystyki

W sumie
przeczytano
23
książki
Średnio w roku
przeczytane
2
książki
Opinie były
pomocne
93
razy
W sumie
wystawione
25
ocen ze średnią 7,6

Spędzone
na czytaniu
85
godzin
Dziennie poświęcane
na czytanie
1
minuta
W sumie
dodane
0
cytatów
W sumie
dodane
2
książek [+ Dodaj]