Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Tradycyjne malarstwo koreańskie. Symbole i wierzenia

Tłumaczenie: Kinga Dygulska-Jamro
Książka jest przypisana do serii/cyklu "Sztuka Orientu". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Akademickie Dialog
8,2 (5 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
1
9
2
8
0
7
1
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-61203-36-0
liczba stron
76
słowa kluczowe
korea, malarswo, sztuka, orient
kategoria
sztuka
język
polski

Tradycyjne malarstwo koreańskie, jako pierwszy album o Korei poświęcony jest sztuce, zwanej w Korei minhwa. W sposób nietypowy tłumaczy koreańskie wierzenia i obyczaje poprzez malarstwo. Pokazane tu tradycyjne malarstwo - minhwa - pochodzi głównie ze złotego okresu malarstwa koreańskiego, przypadającego na środek i koniec epoki Choson, czyli okres od początku XVII do przełomu XIX/XX w. W...

Tradycyjne malarstwo koreańskie, jako pierwszy album o Korei poświęcony jest sztuce, zwanej w Korei minhwa. W sposób nietypowy tłumaczy koreańskie wierzenia i obyczaje poprzez malarstwo.

Pokazane tu tradycyjne malarstwo - minhwa - pochodzi głównie ze złotego okresu malarstwa koreańskiego, przypadającego na środek i koniec epoki Choson, czyli okres od początku XVII do przełomu XIX/XX w. W połowie XVII w., po upadku chińskiej dynastii Ming, sztuka koreańska zaczęła uniezależniać się od Chin, a koreańscy artyści zaczęli poszukiwać inspiracji w swojej kulturze, zwracając się ku malarstwu symbolicznemu. Neokonfucjanizm, rozwijający się z nakazu nowych władców od ponad dwóch stuleci, zdominował życie społeczno-polityczne kraju i zaczął pozytywnie wpływać na rozwój nauki i sztuki. Nie tylko artyści, ale przede wszystkim uczeni, którzy najczęściej sami zajmowali się malarstwem i kaligrafią, wskutek prestiżu, jakim się cieszyli, wyznaczali klasyczną koreańską estetykę. Do najbardziej znanych twórców tej epoki należą Kim Hong Do, Shin Yun Bok i Chong Son. Niestety, większość artystów pozostała anonimowa.
Choć często Koreańczycy określali tradycyjne malarstwo sokhwa, minjunghwa lub paeksonghwa - ”prymitywnym malarstwem”, „malarstwem ludowym” lub „malarstwem prostych ludzi”, była to sztuka kierowana zarówno na szlacheckie dwory jak i do prostych ludzi, i wyróżniała się dość skomplikowaną formą.

Subtelna harmonia, którą stara się pokazać album, polegała również na łączeniu trzech dziedzin sztuki, uznawanych za doskonałe: malarstwa, kaligrafii i poezji. Ślady pędzla na obrazie zdradzały stan ducha artysty: radość lub smutek, szlachetność jego charakteru czy miłość do natury. Kaligrafia zaś miała oddawać stan jego umysłu. Najlepsi twórcy utrwalali swoje najskrytsze myśli na jedwabiu i papierze. Zwrot ku symbolizmowi rozpowszechnił w Korei obrazy z lotosami, smokami, parami ptaków, ryb, tygrysów i srok czy obrazów z dziesięcioma symbolami długiego życia, zwanych sipjangsaengdo.

Warto zauważyć, że zarówno autor, jak i koreański wydawca odrzucili akademicki sposób przekazu, wprowadzając czytelnika w świat koreańskich tradycji poprzez malarstwo oraz przenikające się z nim kaligrafie i poetyckie rozważania na temat zagadnień piękna w najważniejszych momentach życia, od narodzin do śmierci. Nie oznaczało to bynajmniej rezygnacji z rzetelności naukowej: wręcz przeciwnie, otworzyło drzwi do nowego „ogrodu nauk koreanistycznych”, zajmujących się sztuką i społeczeństwem Korei.

 

źródło opisu: http://www.dialog.edu.com.pl/index.php?route=produ...(?)

źródło okładki: http://www.dialog.edu.com.pl/index.php?route=produ...»

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (36)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1358
Aniela_Rose | 2015-04-17

Moja ulubiona książka malarstwa :) Niby zwięźle, lecz zawiera rodzaje malarstwa azjatyckiego oraz symbolikę. Reprodukcje przykuwające uwagę, pobudzające wyobraźnię o świecie Półwyspu.

książek: 247
Man1ex | 2015-11-25
Na półkach: Przeczytane
książek: 45
rilantro | 2013-11-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 166
izabe | 2012-12-28
Na półkach: Przeczytane
książek: 319
Nathalie Ankh | 2016-11-23
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 248
ArtZ72 | 2016-11-19
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1132
Iheartzombies | 2016-11-19
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 684
Kikaxfob | 2016-08-25
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 26
Patrycja1994 | 2016-07-31
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 26 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd