Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zgłosuj na książki roku 2017

Ekran demoniczny

Tłumaczenie: Konrad Eberhardt
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
7,32 (25 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
11
7
8
6
5
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Die dämonische Leinwand
data wydania
ISBN
9788374530248
liczba stron
259
język
polski
dodała
Ag2S

Książka ukazuje związki niemieckiego kina z ekspresjonizmem. Autorka przybliża najważniejsze prądy myśli krytycznej tamtego okresu i przygląda się dziełom największych reżyserów, takich jak Fritz Lang i Friedrich Wilhelm Murnau, ale również dorobkowi scenarzystów, operatorów filmowych i scenografów. „Ekran demoniczny” wzbogaca naszą wiedzę o filmowym ekspresjonizmie, ale pozwala także...

Książka ukazuje związki niemieckiego kina z ekspresjonizmem. Autorka przybliża najważniejsze prądy myśli krytycznej tamtego okresu i przygląda się dziełom największych reżyserów, takich jak Fritz Lang i Friedrich Wilhelm Murnau, ale również dorobkowi scenarzystów, operatorów filmowych i scenografów. „Ekran demoniczny” wzbogaca naszą wiedzę o filmowym ekspresjonizmie, ale pozwala także rozszyfrować zbiorową podświadomość Niemców u progu II wojny światowej. Współczesny czytelnik bez trudu rozpozna w analizach takich zjawisk, jak operowanie światłocieniem, stylizowana fantastyka czy „symfonia grozy”, zapowiedź ścieżek, którymi podążają uznani współcześni filmowcy, z Davidem Lynchem i Timem Burtonem na czele.

 

źródło opisu: Nota Wydawcy

źródło okładki: Wydawca

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 1199

Spodziewałam się naukowego opracowania, jednego z tych przegadanych, nudnych tomów pełnego dat, Uczonych Analiz i katalogów nazwisk, które "wypada znać". Tymczasem "Ekran demoniczny" nie rości sobie nawet praw do miana podręcznika akademickiego z prawdziwego zdarzenia - i dobrze.
Zamiast szeregu dat, nazwisk, tytułów Lotte Eisner proponuje czytelnikowi zbiór niedługich esejów, koncentrujących się nie na chronologii czy historii nurtu ekspresjonistycznego w niemieckim kinie niemym, ale na różnych jego aspektach: źródłach, estetyce, tematach poruszanych przez reżyserów. Nie znaczy to wcale, że "Ekran demoniczny" jest pozycją mniej wartościową albo "przegadaną": owszem, eseje cechuje pewna poetyka, ale w przedziwny sposób taki styl pasuje do opisywanych filmów, przybliża ich nastrój, oddaje część atmosfery.
Obok rozdziałów poświęconych rodowodowi najbardziej charakterystycznych elementów niemieckiego kina niemego - kontrastowe operowanie światłem, gra aktorska - czytelnik znajdzie też piękne rozdziały poświęcone omówieniom najwybitniejszych dzieł tamtej kinematografii oraz rysy krytyczne na temat późniejszych dokonań reżyserów, którzy mieli największy wpływ na rozwój tego gatunku filmu.

Jedyne, co odradzam, to czytanie naprawdę niejasnego, przegadanego wstępu napisanego przez tłumacza, suto opatrzonymi cytatami z samej książki. W porównaniu do zwięzłości i klarowności stylu autorki, tłumacz stanowczo powinien zamilknąć.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Czarnoksiężnik i kryształ

Książka byłaby o wiele lepsza gdyby nie wspomnienia o przeszłości Rolanda. Bo tak naprawdę to ta historia jest wiodącą, a szkoda... Bo historia, która...

zgłoś błąd zgłoś błąd