Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Gnostycy. Marzenie o samozbawieniu człowieka

Wydawnictwo: Uraeus
6,29 (7 ocen i 2 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
2
7
2
6
0
5
2
4
1
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Die Gnostiker: der Traum von der Selbsterlösung des Menschen
data wydania
ISBN
88-85732-63-2
liczba stron
336
kategoria
religia
język
polski
dodał
Tabard

Od dwóch tysięcy lat wciąż na nowo pojawiają się myśliciele i prądy polityczno-teologiczne, dla których stworzenie jest dziełem złego boga. W jaki sposób ludzie mogą się wybawić od tego świata, odczuwanego jako "najgorszy ze wszystkich światów"? Odpowiedzi na to pytanie - o daleko idących filozoficznych i politycznych konsekwencjach - udzielali u schyłku Cesarstwa Rzymskiego "gnostycy". W tych...

Od dwóch tysięcy lat wciąż na nowo pojawiają się myśliciele i prądy polityczno-teologiczne, dla których stworzenie jest dziełem złego boga. W jaki sposób ludzie mogą się wybawić od tego świata, odczuwanego jako "najgorszy ze wszystkich światów"? Odpowiedzi na to pytanie - o daleko idących filozoficznych i politycznych konsekwencjach - udzielali u schyłku Cesarstwa Rzymskiego "gnostycy".
W tych mrocznych czasach szukali oni wyższego poznania (gnosis), a zwolenników znajdywali nie tylko wśród ludzi wykształconych. Wczesne chrześcijaństwo, które zwłaszcza ze względu na swoją Ewangelię Jana samo było podejrzewane o gnostycyzm, dopiero po przejściu licznych dogmatycznych wstrząsów przekształca się w Kościół katolicki. Zasadnicze znaczenie odgrywają przy tym spory z gnostyckimi przeciwnikami - Szymonem Magiem, Marcjonem i Bazylidesem.
Nawet brutalność, z jaką tradycja gnostycka była tłumiona przez zwycięskie Kościoły państwowe, nie doprowadziła do jej przerwania. Odżywa ona w potężnych ruchach kacerskich średniowiecza, takich jak paulicjanie, bogomili i katarzy. Uskrzydla licznych wielkich mistyków chrześcijańskich oraz żydowsko-kabalistycznych i wywiera też u progu epoki nowożytnej wpływ na systemy hermetyczne renesansowych uczonych.
Przede wszystkim jednak myślenie gnostyckie wyciska swoje piętno na wielu nowoczesnych filozofiach i ideologiach politycznych z najrozmaitszych obozów. Stanowi tło duchowe nie tylko dla Fichtego, Schopenhauera, Wagnera i Heideggera, ale także dla Rudolfa Bultmanna, Carla Schmitta i Josepha Goebbelsa oraz dla C.G. Junga, Rudolfa Steinera, T.W. Adorna i Ernsta Blocha. Wspaniale napisana polemika Michy Brumlika wprowadza w interesujący sposób w tę wielką, niekiedy straszliwą tradycję wrogiego światu myślenia.

SPIS TREŚCI:

Uwagi wstępne
Wprowadzenie

I GENEZA
Rozdział pierwszy
Herezje żydowskie

II GNOZA I CHRZEŚCIJAŃSTWO
Rozdział drugi
Libertyni z Koryntu
Rozdział trzeci
Uciśniona gmina
Dygresja: religijność intelektualistów
Rozdział czwarty
Armator z Synopy

III NIEDOLA KACERZY MIĘDZY MITEM A FILOZOFIĄ
Rozdział piąty
Inne ewangelie i twórcy systemów
Rozdział szósty
Gnoza na wsi i manicheizm
Rozdział siódmy
Paulicjanie, bogomili i katarzy
Rozdział ósmy
Czysta wiara gnostycka — katarzy
Rozdział dziewiąty
Gnoza w judaizmie — kabała luriańska

IV GNOZA I ŚWIAT NOWOCZESNY
Rozdział dziesiąty
Pesymizm i wolność
[Filozof wolności: J.G. Fichte]
Romantyczni pesymiści: Schopenhauer i Wagner
Rozdział jedenasty
Gnostyk C.G. Jung — terapeutyczne samozbawienie i antysemityzm
Rozdział dwunasty
Martin Heidegger, Rudolf Bultmann i ich uczeń Hans Jonas
Nuda i nadzieja na zbawczą bojaźń
Śmierć jako droga (Führer) prowadząca ku życiu?
„Świat", „Się" oraz „Żydzi"
Gnostycki Bóg Bycia (des Seyns)
Wbrew temu wszystkiemu ujmować myślowo „Boga"
Chrystologia Rudolfa Steinera: pozytywizm i mieszczańskie zbudowanie duchowe
Dualizm volkistowski
Rozdział trzynasty
Słuszni wrogowie czy nadzieja wbrew wszelkiej nadziei? — Carl Schmitt albo Krytyczna Teoria
1945: Urzeczywistnione piekło
Chrystologia polityczna — gnoza polityczna?
Nadzieja wbrew wszelkiej nadziei?

 

źródło opisu: Wydawnictwo Uraeus, 1999

źródło okładki: zdjęcie autorskie

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 7307

Arystotelesowska koncepcja dobra i zła, to koncepcja, gdzie dobro nawiązuje do starej koncepcji religijnej definiowanej jako trafienie w cel. Po grecku grzech (hiartia) oznacza nietrafienie w cel. Dobrem więc jest to, co właściwe, to, co trafiło w sedno. To, co jest niedomiarem lub nadmiarem, to zło.
Judaistyczna koncepcja wyraźnie oddziela światło i dobro od ciemności i zła. Jednocześnie czyni Boga pełnią dobra a zło jest wynikiem buntu Aniołów, który zrodzony z pychy (non serviam) ale i poczucia wyższości, pchnął je ku zatraceniu. Rozdział między Bogiem a szatanem jest ostateczny i wieczny.
Gnostycy wybierają drogę dualizmu. Boga i szatana nie łączy nic od samego początku aż po kres. Gnoza to ten rodzaj poznania i wiedzy inicjacyjnej, oświecenia, wtajemniczenia, który daje człowiekowi poznanie Boga, świata duchowego. Trzeba oddzielić więc gnozę od gnostycyzmu, który jest jednym z wielu kierunków i wielu szkół, które powstały w Egipcie, Syrii i Iranie.
Gnoza obecna jest już w starożytności. Filozofowie greccy w swym poszukiwaniu prawdy postawili rozum na piedestale, rozum, dzięki któremu możliwe jest prawdziwe poznanie. Oto Heraklit pisze: sprzeczność przynosi zgodę. Z niezgody powstaje najpiękniejsza harmonia. Swoją przygodę z gnozą ma również, mocno się jednocześnie przed nią broniące, chrześcijaństwo, które też stworzyło swoją gnostyczną ewangelie według Tomasz. Współcześnie gnoza znajduje swoich sojuszników wśród ruchów wolnomyślicielskich od wolnomularstwa począwszy a skończywszy na ruchach ezoterycznych, spirytystycznych. Czym do siebie przyciąga, czym wabi? Odrzuca wszelki dogmatyzm, oferuje bezwarunkową wolność myślenia i poznania, proponuje bezzałożeniowe, alternatywne interpretowanie świata. Kusi oświeceniem, które da szczęście, jakim jest władza rozumu. Ta książka wciąga i rewelacyjne prowadzi po meandrach arcyciekawego zagadnienia.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Dziewczyna z Dzielnicy Cudów

Książka jest świetna. Jest w niej dużo przekleństw i przemocy, ale dla osób w wieku od 16 lat nie powinno to aż tak bardzo przeszkadzać w lekturze. Ja...

zgłoś błąd zgłoś błąd