De Profundis
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Wydawnictwo:
- Portal
- Data wydania:
- 2020-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-01-01
- Liczba stron:
- 112
- Czas czytania
- 1 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788395409561
- Tagi:
- de profundis RPG Lovecraft Cthulhu
De Profundis to reedycja niedostępnej od lat polskiej gry RPG. Wydana w roku 2001, była drugą, która doczekała się wydania zagranicą. Miała swoje wydanie anglojęzyczne (Hogshead Publishing), hiszpańskie (Edge Enternainment) oraz niemieckie (Krimskrams Kiste). Została tam zauważona i doceniona, czego wyrazem jest nagroda For Excelence in Gaming.
De Profundis narodziło się z fascynacji prozą H. P. Lovecrafta, jej specyficznym klimatem grozy i szaleństwa. Gracze w De Profundis nawiązują do niej, tworząc niesamowite opowieści rodem z opowiadań mistrza z Providence. Czynią to - w przeciwieństwie do klasycznego RPG - nie na sesjach, lecz za pomocą listów, preparowanych materiałów, za pomocą korespondencji.
De Profundis wciąga graczy w wędrówkę po krainach wyobraźni, każe spojrzeć na rzeczywistość z innego, dziwnego, niesamowitego punktu widzenia. To przede wszystkim gra dla dojrzałych, aktywnych graczy, którzy znajdują przyjemność w przygotowywaniu kolejnych fragmentów korespondencji tak, by była ona jak najbardziej inspirująca dla współgraczy, by tchnęła autentyzmem i grozą.
Taki jest i sam podręcznik. Napisany w formie listów autora do czytelnika, nie mieści się w ramach standardowego przewodnika po regułach gry. Ma zadanie raczej inspirować, zarażać klimatem gry, zachęcać do sięgnięcia po pióro. Zdaje się mówić - „Spójrz, to więcej niż gra" - i robi to przekonująco. Wszak De Profundis urzeka najbardziej właśnie wtedy, gdy czytając kolejny list, gracz zapomni, że to tylko fikcja, opowieść innego gracza o zmyślonych wydarzeniach z wyimaginowanego świata. W tym tkwi właśnie urok gry.
Specjalnie dla nowej edycji Michał Oracz przygotował rozszerzenie, którego ideą jest przystosowanie De Profundis do nowego medium - poczty elektronicznej. Poprzednia edycja konsekwentnie piętnowała je, jako nowoczesne i nie przystające do ducha gry. Wraz z upływem czasu okazało się, że e-maile nie tylko nie stoją z nim w sprzeczności, lecz mogą rozwinąć go, oferują nowe, niedostępne tradycyjnemu listopisarstwu możliwości. Konwersja na e-maile zaowocowała partią soczystego materiału, tym razem pod postacią wydruków e-maili właśnie.
Lecz na tym nie koniec. Do wydania dołączono bowiem materiały Cadracha, doświadczonego gracza w De Profundis. W książce znajduje się pakiet jego tekstów poświęconych z jednej strony usprawnieniu rozgrywki, z drugiej zaś - wykorzystaniu De Profundis do rozgrywek innych niż osadzone w klimacie grozy H.P. Lovecrafta. Cadrach stara się ująć esencję erpegowego grania za pomocą listów, a tym samym otwiera drogę rozgrywkom w dowolnej konwencji czy fikcyjnym świecie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 30
- 15
- 12
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Pomysł na prowadzenie RPG przez korespondencję, a w ten sposób wprowadzanie siebie i współgarczy w stopniowo napędzające się szaleństwo, jest naprawdę interesujący. Podręcznik jest napisany w formie listów, także już sama lektura staje się dla czytelnika namiastką rozgrywki. Może nie wszystko co przedstawia książka jest odkrywcze, szczególnie kwestie postrzegania rzeczywistości dla doświadczonego gracza o rozwiniętej wyobraźni mogą wydać się niepotrzebnie przywoływane. Ale ogólnie podręcznik jest jasny, przejrzysty i przyjemny w lekturze. Jeśli chodzi o samą grę De profundis, to największą jej wadą jest brak graczy. Nie wiem wprawdzie czy w Polsce funkcjonują wciąż jakieś żywe "pajęczyny", ale nawet próba rozpoczęcia własnej wśród moich znajomych, okazała się sporym wyzwaniem. Gdyż znalezenie czasu, żeby w spokoju i skupieniu przemyśleć, a potem napisać list, nie jest wcale takie proste.
Tak czy inaczej polecam przeczytać tę książkę osobom zainteresowanym grami fabularnymi (w końcu to tylko 100 stron), gdyż jest to przede wszystkim ciekawa inspiracja, która może pomóc odbudować klimat na sesjach w innych systemach. Natomiast tym którym uda się zagrać, już zazdroszczę podróży, która ich czeka. Jest to bowiem podróż przez niepewność i niepokój, wgłąb własnego umysłu. Strzeżcie się jednak, bo nim dalej zawędrujecie w tę otchłań, tym trudniej będzie Wam wrócić.
Pomysł na prowadzenie RPG przez korespondencję, a w ten sposób wprowadzanie siebie i współgarczy w stopniowo napędzające się szaleństwo, jest naprawdę interesujący. Podręcznik jest napisany w formie listów, także już sama lektura staje się dla czytelnika namiastką rozgrywki. Może nie wszystko co przedstawia książka jest odkrywcze, szczególnie kwestie postrzegania...
więcej Pokaż mimo to