Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Wiara i wolność. Myśl ekonomiczna późnych scholastyków

Seria: Ekonomia
Wydawnictwo: Arwil
7,33 (9 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
2
8
1
7
4
6
2
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Faith and liberty : the economic thought of the late scholastics
data wydania
ISBN
9788360533086
liczba stron
229
kategoria
biznes, finanse
język
polski

Powszechnie przyjęło się uważać, że początkiem nowożytnej teorii ekonomii są dzieła Adama Smitha. Dorobek hiszpańskich scholastyków z XVI i XVII wieku, związanych z Uniwersytetem w Salamance, został w znacznej mierze zapomniany. Rozważając niuanse takich zagadnień jak sprawiedliwa cena oraz legitymizacja własności prywatnej, ci katoliccy teolodzy i filozofowie jako pierwsi wysunęli koncepcje,...

Powszechnie przyjęło się uważać, że początkiem nowożytnej teorii ekonomii są dzieła Adama Smitha. Dorobek hiszpańskich scholastyków z XVI i XVII wieku, związanych z Uniwersytetem w Salamance, został w znacznej mierze zapomniany. Rozważając niuanse takich zagadnień jak sprawiedliwa cena oraz legitymizacja własności prywatnej, ci katoliccy teolodzy i filozofowie jako pierwsi wysunęli koncepcje, współcześnie zazwyczaj kojarzone są ze Smithem. W Wierze i wolności Alejandro A. Chafuen powołuje się na wiele tekstów prawdopodobnie nieznanych czytelnikom. W swej pracy udowadnia, iż korzeniami współczesnej ekonomii są między innymi prawo naturalne i teologia moralna która została zapoczątkowana przez św. Tomasza z Akwinu, a kontynuowana i dopracowana właśnie przez hiszpańskich scholastyków z zakonu dominikanów (Francisco de Vitoria i Domingo de Soto), franciszkanów (Jaun de Medina oraz Luis de Alcala) i jezuitów (Luis de Molina, Juan de Mariana). Jego książka jest wyzwaniem zarówno dla ekonomistów oraz teologów, jak i zwykłych czytelników. Wskazuje bowiem na potrzebę oparcia współczesnej ekonomii i nauki Kościoła w tym zakresie na fundamencie nienaruszalności prawa własności.

 

źródło opisu: Wydawnictwo Arwil, 2007

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (27)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 87
wilu9500 | 2014-05-29
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 20 października 2013

St. 9 "Poleganie na dobroczynności innych nigdy nie było zaszczytne". St. 57 "Własność prywatna jest prawem absolutnym". St. 73 - 74 Mowa o ograniczonym i zrównoważonym budżecie. St. 74 Teza: "Imperium Rzymskie upadło przez nadmierne wydatki rządowe" - Moim zdaniem to bzdura. St. 82 Najlepsze są kraje gdzie nikt nie boi się podatków. St. 87 "Scholastycy uważają, że ilość pieniądza w obiegu ma ścisły związek z jego wartością (Historia Myśli Ekonomicznej ukazała nietrafność tego stwierdzenia - błędne założenia szkoły kruszcowej).

Pozycja bardzo często odwołująca się do Pisma Świętego - warto przypomnieć słowa prof. Feliksa Konecznego, że Kościół nie opowiedział się za jednym modelem gospodarczym.

Więcej podobnych komentarzy o podobnej tematyce:

http://historiamysliekonomicznej.blogspot.com/

książek: 162
Piotr Bies | 2016-05-24
Na półkach: Przeczytane

Książka zbiera w jednym miejscu dokonania ,,późnych scholastyków'' w dziedzinie ekonomii, które, nie powiem, zrobiły na mnie duże wrażenie. Książka nie jest lekkim esejem na ten temat, jak zanim po nią sięgnąłem, mi się wydawało, że będzie, tylko porządną monografią, w której, każda podana informacja, czy cytat, jest podparta odnośnikiem do odpowiedniego źródła. Przez to czytanie książki jest czasami męczące, co jednak zapewnia, że może ona służyć do pracy naukowej. Bardzo dużą wadą opracowania jest jakość polskiego wydania, które co prawda od strony technicznej tj. wyglądu, okładki itp. jest bardzo dobre, to merytorycznie już moim zdaniem kuleje. Być może w oryginale książki też tak jest, nie wiem, nie miałem z nim do czynienia. W polskim są moim zdaniem niejasności w tłumaczeniu. Czytając miałem często po prostu wrażenie, że zostało użyte złe słowo przez, co całe dane zdanie było bez sensu. Są też pomyłki w przypisach zdarza się np. że, aby znaleźć odnośnik o który chodzi w...

książek: 227
Aksolotl | 2014-04-18
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 18 kwietnia 2014

Niebywała książka!

W czasach kiedy Kościół podąża śladem etatystycznych myślicieli, oskarżając kapitalizm wolnorynkowy o całe zło tego świata, miło jest zobaczyć, że kiedyś część jego przedstawicieli myślała inaczej. Ta pozycja idealnie pokazuje, że to co głosili Adam Smith, Bastiat czy Mises ma swoje źródła w przemyśleniach scholastyków. Co do samej książki to napisana jest bardzo dobrze, czyta się ją szybko, wrażenie robi bibliografia, która pokazuje jak wnikliwym badaczem jest autor tego woluminu. Polecam każdemu wielbicielowi gospodarki wolnorynkowej, a także katolikom, którzy jeszcze jej nie polubili.

książek: 1348
Mateusz | 2015-06-02
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: wrzesień 2014
książek: 1400
karol_swann | 2015-04-23
Na półkach: Przeczytane
książek: 828
Konkwistador_druku | 2015-01-25
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
książek: 142
Jakub | 2014-05-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 1654
książek: 108
Shazza | 2013-01-29
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 07 lipca 2011
książek: 57
MateuszW Maćkiewicz | 2017-03-12
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 17 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd