Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza

Seria: Eseje o Sztuce
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
8 (2 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
0
7
1
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
8387316881
liczba stron
248
słowa kluczowe
sztuka, esej, filozofia
kategoria
sztuka
język
polski
dodał
Snoopy

Książka jest próbą nakreślenia drogi, jaką przeszły filozofia, teologia i teoria sztuki, starając się oswoić fundamentalną dwuznaczność, wpisaną w strukturę każdego obrazu. W starożytnej grece słowo eidos ma dwojakie znaczenie: albo jest to kształt oglądany wzrokiem i przyciągający swym wyglądem zewnętrznym, albo jest to – jak u Platona – idea, którą oglądać mogą wyłącznie oczy duszy. Oczy...

Książka jest próbą nakreślenia drogi, jaką przeszły filozofia, teologia i teoria sztuki, starając się oswoić fundamentalną dwuznaczność, wpisaną w strukturę każdego obrazu. W starożytnej grece słowo eidos ma dwojakie znaczenie: albo jest to kształt oglądany wzrokiem i przyciągający swym wyglądem zewnętrznym, albo jest to – jak u Platona – idea, którą oglądać mogą wyłącznie oczy duszy. Oczy ciała zwrócone są ku idolom, oczy duszy ku prawdziwym obrazom, czyli ikonom. Opozycja eidolon – eikon, obecna u Platona, podjęta przez Ojców Kościoła, a następnie przełożona na język nowożytnej teorii sztuki, wyznaczyła w kulturze europejskiej granice myślenia o tym, co widzialne. Z jednej strony chodziło o zakorzenienie w wyglądach, formach, kształtach, z drugiej zaś o ucieczkę od niewygodnej przygodności świata zmysłowego, która nie tylko nie pozwala na ogarnięcie piękna doskonałego, ale też – jak twierdził Platon, a po nim cała niemal tradycja patrystyczna i klasycystyczna – produkuje lichotę i zwraca się do niskiej części duszy, deprawując ją i sprowadzając z właściwej drogi. Książka Michała Pawła Markowskiego opisuje to podwójne życie obrazu, pokazując, że w kulturze europejskiej pragnienie obecności, wpisane w potrzebę wytwarzania podobizn, ściera się nieustannie ze świadomością nieadekwatności każdego przedstawienia.

 

źródło opisu: http://terytoria.com.pl

źródło okładki: http://terytoria.com.pl/ksiegarnia,tytuly,100.html

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (29)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1021
Filip | 2015-12-31
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 30 grudnia 2015
książek: 1280
jestemlisek | 2014-01-20
Na półkach: Przeczytane
książek: 3463
5000lib | 2016-11-15
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 0
| 2016-08-28
Na półkach: Przeczytane
książek: 274
Berceuse7 | 2016-05-11
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1910
Małgorzata | 2016-01-19
książek: 3048
Galene | 2015-12-31
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 255
PatrycjaHadryjan | 2015-11-08
Na półkach: Przeczytane
książek: 270
HSztFot | 2015-09-10
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 0
| 2015-09-09
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 19 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd