Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Madrygały staropolskie. Z dziejów liryki miłosnej w epoce renesansu i baroku.

Książka jest przypisana do serii/cyklu "Studia Staropolskie". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
0 (0 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
data wydania
liczba stron
126
słowa kluczowe
barok, poezja miłosna
język
polski
dodała
Kuroneko

Praca niniejsza jest rozbudowanym fragmentem rozprawy doktorskiej, rozważającej staropolską lirykę meliczną w kontekście włoskiej poesia per musica. Do podjęcia tej problematyki skłoniło autorkę poszukiwanie rzeczywistego znaczenia terminu „padwan", towarzyszącego popularnym pieśniom erotycznym. Nazwa ta, kojarząca się z włoską stolicą Polaków, nie odpowiadała w istocie określonemu gatunkowi...

Praca niniejsza jest rozbudowanym fragmentem rozprawy doktorskiej, rozważającej staropolską lirykę meliczną w kontekście włoskiej poesia per musica.
Do podjęcia tej problematyki skłoniło autorkę poszukiwanie rzeczywistego znaczenia terminu „padwan", towarzyszącego popularnym pieśniom erotycznym. Nazwa ta, kojarząca się z włoską stolicą Polaków, nie odpowiadała w istocie określonemu gatunkowi literackiemu. W potocznej praktyce językowej odnosiła się ona do rozmaitych form erotyki nielicznej, spowinowaconych z włoskimi madrygałami, wilanellami, serenadami oraz dialogami pieśniowymi.
Liczne zbieżności formalne meliki polskiej i włoskiej nie dowodzą generalnie naśladownictwa obcych wzorów. Wskazują raczej, iż pieśń staropolska — oryginalna i swojska w kolorycie obyczajowym i artystycznym, a wobec tego poczytywana za endemiczny twór sarmackiego baroku — rozwijała się w powiązaniu z tradycją europejską.
Główny nurt tych związków wyznaczały erotyki kurtuazyjne o charakterze madrygałowym. Poświęcone im studium nie zmierza do monograficznego ujęcia zagadnienia. Jako praca w przedmiocie tym wstępna, rekonesansowa, stara się dowieść istnienia w liryce polskiej form analogicznych do madrygału zachodnioeuropejskiego. Wskazuje na zasięg występowania pieśni madrygałowych w literaturze XVI—XVII stulecia. Siedzi ich rozwój i określa charakter powiązań z poezją włoską.
Książka zawdzięcza wiele opiece naukowej i pomocy promotora —-prof. dra Tadeusza Ulewicza, oraz życzliwej krytyce recenzentów: prof. prof. Alojzego Sajkowskiego, Stanisława Grzeszczuka oraz Janusza Pel-ca, któremu chciałabym złożyć szczególnie serdeczne wyrazy wdzięczności. Pragnę również. wyrazić podziękowania prof. drowi Mieczysławowi Brahmerowi, prof. dr Krystynie Kasprzyk oraz prof. drowi Czesła-wowi Hernasowi, którzy pracę zechcieli przejrzeć i ocenić. Ważne uwagi i sprostowania wnieśli do niej także doc. dr Jadwiga Rytel, doc. dr Jan Slaski, dr E. Zwolińska oraz — jako recenzent — dr Andrzej Litwornia.

 

źródło opisu: Ossolineum, 1978

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (4)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 88
Haydenowa | 2016-11-09
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 8092
Rinion | 2013-07-01
książek: 1390
Kuroneko | 2011-02-19
Przeczytana: 19 lutego 2011
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd