Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Etyka protestancka a duch kapitalizmu

Tłumaczenie: Bogdan Baran, Jan Miziński
Wydawnictwo: Aletheia
6,67 (60 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
3
8
10
7
18
6
20
5
6
4
1
3
1
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus
data wydania
ISBN
9788361182559
liczba stron
315
język
polski
dodał
L_Settembrini

Jedna z najważniejszych i najbardziej znanych publikacji niemieckiego socjologa, Maxa Webera. Ukazała się w latach 1904-1905 (najpierw jako seria esejów, później jako książka). Książka jest znaczącą pozycją z pogranicza socjologii ekonomicznej i socjologii religii, badająca stosunki pomiędzy religią a gospodarką, próbująca także wyjaśnić pewne cechy kultury europejskiej. W publikacji Weber...

Jedna z najważniejszych i najbardziej znanych publikacji niemieckiego socjologa, Maxa Webera. Ukazała się w latach 1904-1905 (najpierw jako seria esejów, później jako książka).

Książka jest znaczącą pozycją z pogranicza socjologii ekonomicznej i socjologii religii, badająca stosunki pomiędzy religią a gospodarką, próbująca także wyjaśnić pewne cechy kultury europejskiej.

W publikacji Weber wysunął argument, że kapitalizm rozwinął się na zachodzie i północy Europy, gdyż znalazł tam sprzyjające warunki stworzone przez kompatybilne poglądy religii protestanckiej (a zwłaszcza kalwinizmu). Według Webera, etos protestantyzmu popiera prywatną przedsiębiorczość w stopniu znacznie większym niż katolicyzm lub jakiekolwiek inne religie, które przypisują mniejszą bądź wręcz negatywną wartość dobrom materialnym. W kulturach, w których dominowały religie inne niż protestantyzm, społeczne poparcie dla handlu i rozwoju gospodarki jest więc mniejsze, a ludzie trudniący się handlem cieszą się znacznie mniejszym prestiżem społecznym.

Specyficznie, protestantyzm sprzyja następującym zwyczajom, które z kolei sprzyjają kapitalizmowi:

* ciężka praca, która jest czynnością na chwałę Boga
* dążenie do nieustannego powiększania majątku (kapitału), czyli moralny nakaz dążenia do bogactwa
* majątek (bogactwo) nie powinny być konsumowane - ascetyczny styl życia i związana z nim redukcja wydatków pieniężnych do niezbędnego minimum
* zachowania ułatwiające zaufanie w kontaktach gospodarczych, takich jak: pracowitość, rzetelność, dotrzymywanie zobowiązań, uczciwość w transakcjach handlowych

Protestantyzm równocześnie potępia lenistwo i bezczynność jako grzech, tym samym bogactwo nie zwalnia od obowiązku pracy.

Angielski przekład pracy Webera ukazał się w 1930, a polski w 1994 roku.

Obok Etyki protestanckiej... Weber napisał także analizy judaizmu i religii Dalekiego Wschodu. Argumentował w nich, że w przeciwieństwie do protestantyzmu, religie te popierały uświęcony tradycją ład społeczno-ekonomiczny, co utrudniało rozwój gospodarki kapitalistycznej. Innowacje (nowy wynalazek, czy nowa budowla) zakłócają istniejący porządek, są więc z gruntu złe. Tym samym innowacje konieczne - technologiczne czy gospodarcze usprawnienia gospodarki (rozwój infrastruktury, zwiększenie wydajności produkcji) - nie będą miały tak dużego poparcia jak tam, gdzie dominuje protestantyzm.

Ducha kapitalizmu w rozumieniu Webera nie należy także mylić z chciwością. Składa się on bowiem z etosu (uczciwej i ciężkiej) pracy oraz potępienia lenistwa. W społeczeństwach, w których dominuje etyka protestancka i duch kapitalizmu, człowiek żyje nie dla siebie a dla swojej pracy, która udowadnia mu i społeczeństwu jego wartość. Celem życia jest praca, a dobrą pracę widać w zgromadzonym majątku i zarobionych pieniądzach, które świadczą o sprawności w zawodzie. W innych społeczeństwach motywacja do pracy jest znacznie mniejsza, a pieniądz jest tylko środkiem umożliwiającym przeżycie i nie ma żadnej wartości moralnej.

Weber także argumentował, że to duch kapitalizmu przyczynił się do stworzenia nowoczesnego kapitalizmu, a nie na odwrót (jak argumentował Karol Marks).

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (199)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 34
maciejx | 2015-05-03
Na półkach: Przeczytane

Książka będąca źródłem przemyśleń Webera na temat związków między etyką protestancką a rozwojem kapitalizmu. Weber racjonalnie argumentuje swoją tezę, że to właśnie etyka protestancka doprowadziła do tego, że kapitalizm rozpowszechnił się na zachodzie i północy Europy. Argumenty wydają się zgodnie odzwierciedlać prawdę i przekładać się na rzeczywistość. Bez żadnej wątpliwości nie można zignorować faktu, że etyka wynikająca z myśli protestanckiej miała ogromny wpływ na to, że to właśnie w tej części starego kontynentu kapitalizm stał się dominującym systemem ekonomicznym. Mimo wszystko warto podjąć własnych analiz tego zagadnienia. Murray N. Rothbard znany ekonomista i historyk w jednym ze swoich tekstów przytacza fakt, że to właśnie już w czternastym wieku we florenckiej księdze rachunkowej pojawia się prokapitalistyczne hasło ''W imię Boga i zysku" a największym handlowym i finansowym centrum Europy w szesnastym wieku była katolicka Antwerpia.

książek: 953
Ania | 2015-04-14
Na półkach: Przeczytane

Podobnie jak w kilku innych przypadkach także i ta ksiąska, a w zasadzie jej drobny fragment, została mi polecona do przeczytania na zajęcia. jednak w trakcie zapoznawania się z nim stwierdziłam ,że jest on pisany bardzo trudnym języki. Podejrzewam ,że i cała pozycja jest taka. Dlatego też nie zamierzam sięgać po nią nigdy y własnej woli. Siennę po to dopiero wtedy gdy będę musiała.

książek: 589
Ola | 2012-07-31
Na półkach: Przeczytane, Studia, 2012 Rok
Przeczytana: 30 lipca 2012

Jak na podręcznik akademicki dobrze się czytało. Napisana prostym i zrozumiałym językiem. Dość ciekawy pomysł na przedstawienie związku między protestantyzmem a kapitalizmem

książek: 130
notchjohnson | 2015-05-06
Na półkach: Przeczytane

Bardzo ciężko się czyta. Zdania wielokrotnie złożone na 1/3 strony.
Ciekawa.

książek: 252
herion1660 | 2016-11-28
Na półkach: Przeczytane
książek: 2138
książek: 133
Abednego | 2016-05-16
Na półkach: Przeczytane
książek: 293
Katherina | 2016-04-18
książek: 255
Jonathan | 2015-11-21
Na półkach: Przeczytane
książek: 248
Korowiow | 2015-10-30
Na półkach: Przeczytane
zobacz kolejne z 189 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd