Jak być uczonym

Wydawnictwo: Znak
6,93 (95 ocen i 13 opinii) Zobacz oceny
10
5
9
8
8
17
7
36
6
16
5
6
4
3
3
3
2
0
1
1
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-240-1187-2
liczba stron
67
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
Wojciech N

Po tym jak ks. prof. Michał Heller otrzymał w 2008 roku prestiżową Nagrodę Templetona, zwaną „katolickim Noblem”, zna go już chyba cała Polska i nie tylko. Dzięki licznym książkom znamy jego poglądy na naturę wszechświata, czas, przestrzeń i wiele innych rzeczy. „Jak być uczonym” to jednak książka inna od poprzednich. Dzięki niej poznajemy bardzo osobiste przekonania ks. Hellera na temat tego,...

Po tym jak ks. prof. Michał Heller otrzymał w 2008 roku prestiżową Nagrodę Templetona, zwaną „katolickim Noblem”, zna go już chyba cała Polska i nie tylko. Dzięki licznym książkom znamy jego poglądy na naturę wszechświata, czas, przestrzeń i wiele innych rzeczy. „Jak być uczonym” to jednak książka inna od poprzednich. Dzięki niej poznajemy bardzo osobiste przekonania ks. Hellera na temat tego, czym jest nauka, jaką przyjemność może sprawiać zdobywanie wiedzy i jakie cechy powinien mieć uczony, aby zasługiwać na to miano. Ta książka powstała, jak pisze autor, z chęci „podzielenia się własnymi doświadczeniami w przeżywaniu wielkiej przygody, jaką jest uprawianie nauki”. Wszyscy młodzi naukowcy znajdą w niej pożyteczne rady, jak gimnastykować umysł, jak rozwijać swoje możliwości oraz – co równie ważne – jak nie dopuścić do tego, aby praca przy biurku bądź w laboratorium przesłoniła nam cały świat. Gdyby wszyscy polscy uczeni postępowali wedle tych rad, nasza nauka na pewno byłaby wyżej w światowych rankingach.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 282
LibraryGirl | 2017-01-27
Przeczytana: 27 stycznia 2017

"Pozostawanie przez jakiś czas w tym samym miejscu jest w gruncie rzeczy cofaniem się" - to moje ulubione zdanie z tej książki.

Heller napisał, że poza dobrą znajomością metodyki, którą powinniśmy wykorzystywać w swojej pracy naukowej, ważne są pewne uwarunkowania psychiczne, które sprawiają, że albo możemy stać się uczonymi z prawdziwego zdarzenia, albo tylko odwalać mrówczą robotę, która stanie się fundamentem dla jakiegoś geniusza umiejącego ją wykorzystać. Te uwarunkowania psychiczne sprawiają też, że wynik naszej pracy naukowej będzie albo produktem, albo owocem. Szkoda tylko, że tak trudno nam ocenić siebie - skąd mamy wiedzieć, czy nadajemy się do tego, żeby płodzić owoce, czy będziemy wytwarzać tylko produkty? Wydaje mi się, że wchodzenie w naukę jest ogromną zagadką i nie wiadomo, czego możemy się spodziewać - po niej, i po nas samych. W pewnym momencie ktoś nas zaprosił do tego świata, bo uznał, że z jakiegoś powodu się do tego nadajemy, ale czy się nie pomylił? Czy nie ocenił nas zbyt dobrze?

Sam Heller stawia ogromne wymagania wobec uczonego i kreśląc jego wizerunek widocznie odwołuje się do trochę przestarzałej już relacji uczeń-mistrz. To piękna idea, ale niestety wyszła już z użycia. Z mojego doświadczenia wynika, że uczelnie są teraz manufakturami, a pracownicy naukowi - fabrykantami, którzy w pośpiechu tworzą byle jakie publikacje, by tylko nazbierać odpowiednią ilość punktów. Takie realia.

+ Przepięknie wydana, te inicjały, te drzeworyty, ach!

+ Podoba mi się też pomysł poświęcenia na pracę naukową 15 minut każdego dnia, by małymi kroczkami jakoś poruszać się do przodu. Wprawdzie zrealizowałabym ten pomysł przy nauce włoskiego, do którego nie potrafię się zabrać, ale co tam!

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
ABC zbrodni Agaty Christie

Do Herkulesa Poirota przychodzi list podpisany ABC. W tym liście autor wyzywa detektywa na swoisty pojedynek: oświadcza kiedy i gdzie ma ochotę po...

zgłoś błąd zgłoś błąd