Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
7,67 (48 ocen i 6 opinii) Zobacz oceny
10
7
9
5
8
13
7
16
6
4
5
1
4
2
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Fantastičeskij mir russkoj povesti
data wydania
liczba stron
538
kategoria
Literatura piękna
język
polski

 

Brak materiałów.
książek: 141
talkingroot | 2016-01-15
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 14 stycznia 2016

Bardzo nierówno, jak to z antologiami bywa. Język i tłumaczenia piękne, jednak niektóre z opowiadań są mocno przegadane (nie jestem wielkim fanem XIX-wiecznej prozy). Niemniej jednak z punktu widzenia badacza literatury grozy jest to bardzo ciekawa lektura, prezentuje bowiem tropy i chwyty stosowane w ówczesnych opowieściach niesamowitych - przede wszystkim złowieszcze sny i gadające portrety, a czasem i to, i to. Poza tym oczywiście widzimy cały korowód diabłów, wilkołaków, wiedźm, upiorów (wampirów), topielic, sylfid i zjaw. Miłe dla oka są również ilustracje autorstwa Siergieja Alimowa przedstawiające część ze wspomnianych wcześniej maszkar. Są również opowiadania, którym bliżej do science fiction (czy nawet social fiction) niż do ghost stories - w szczególności "Rok 4338" oraz "Miasto bez imienia" Odojewskiego. Najlepsze moim zdaniem opowieści to "Portret" Gogola (bardziej pasuje do zbioru niż jego słynna groteska "Nos"), niedokończony "Stoss" Lermontowa, "Pierścień" Eugeniusza Baratyńskiego oraz opowiadanie tytułowe autorstwa Aleksandra Bestużewa-Marlińskiego. Wszystkie opowiadania (poza udatną orientalną stylizacją w "Antarze" Sękowskiego) dają bardzo ciekawy wgląd na stosunki społeczne oraz obyczajowość (tak ludową, jak i arystokratyczną) carskiej Rosji pierwszej połowy XIX stulecia. Warto sięgnąć po tę pozycję, by zobaczyć, że proza gotycka nie jest jedynie domeną Anglosasów.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Pamiętnik Debory

Gorąco polecam tę książkę.Nowatorski,nieoklepany styl i temat. Postaci wykreowane bardzo dobrze; niemal widzi się ich i czuje.Obrona bohaterki przed z...

zgłoś błąd zgłoś błąd