Karafka La Fontaine'a cz. I
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Cykl:
- Melchior Wańkowicz. Dzieła (tom 11)
- Wydawnictwo:
- Prószyński i S-ka
- Data wydania:
- 2010-08-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-08-24
- Liczba stron:
- 504
- Czas czytania
- 8 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788376484402
- Tagi:
- literatura polska XX wiek reportaż sztuka pisarska
"Karafka La Fontaine’a" to prawdziwe opus magnum Melchiora Wańkowicza. Jest to ostatnie dzieło pisarza wydane za jego życia, o którym sam autor napisał, iż traktuje o sztuce pisania – ku pożytkowi wstępującym w szranki reportażu młodym adeptom dziennikarstwa. To dwutomowe dzieło jest dowcipną i erudycyjną rozprawą o korzeniach oraz gatunkach wszelkiego pisarstwa, które wzięło się z najbardziej pierwotnej ludzkiej potrzeby opowiadania innym o swoich przeżyciach i uczuciach.
W "Karafce La Fontaine’a" Wańkowicz pokazuje poprzez wspomnienia, analizy, anegdoty swoją życiową wielką pasję, jaką było pisarstwo oraz sama inżynieria procesu twórczego.
"Kto marzy o własnej książce, o jej napisaniu, zwykle pochłania cudze książki. Droga, która wiedzie do sztuki pisania, zaczyna się więc od misteriów lektury. Od aktów żarliwego, narkotycznego czytelnictwa. (...) O przygodach, z jakich wtedy składa się życie człowieka piszącego, opowiada właśnie dzieło Melchiora Wańkowicza. (...) Czytając »Karafkę La Fontaine’a«, żywimy złudzenie, że cała ta rzecz o sztuce pisania rozgrywa się w centrum prywatnej, Wańkowiczowskiej biblioteki. Tyle razy pisał o niej z miłością, tęsknotą, w pokornym zachwycie. (...) Każda rozmowa w takiej bibliotece, w »podwójnym« pokoju życia i śmierci, zagłady i trwania, winna zyskiwać sens wielostronny, gorzki, pełen skupienia, powagi, rozpaczy, nadziei. O czymkolwiek opowiada Melchior Wańkowicz, czegokolwiek docieka, od pierwszego do końcowego zdania podporządkowane jest duchowi narracji, poddaje się całkowicie woli mistrzowskiego narratora. Ulega więc żywiołowi opowieści. Opowieść dopełnia się – niczym spektakl towarzyski – w świecie szlacheckiej gawędy. (...) Na pobojowisku powieści, między nikłymi jeszcze obszarami eseju i reportażu Wańkowicz odkrył własny kontynent. Zawierzył gawędzie, temperując i świadomie wykorzystując ukrytą w niej energię".
Andrzej Gronczewski
"Książka, która rozrosła się do olbrzymich rozmiarów, zmieniając się jednocześnie w porwaną autobiografię jej autora, w wyznanie wiary, w testament".
Anna Bojarska
Melchior Wańkowicz (1892–1974) – wybitny polski pisarz, nazywany królem reportażu, jedna z największych indywidualności polskiej literatury XX wieku. W latach 1943–46 był korespondentem wojennym 2. Korpusu gen. Andersa. W latach 1949–58 przebywał w USA, potem wrócił do kraju. W 1964 roku aresztowano go i wytoczono mu proces polityczny o "przesyłanie materiałów szkalujących Polskę Ludową", o którym głośno było na całym świecie. Był ceniony za swoją nieugiętą postawę i kochany przez miliony czytelników.
[Prószyński i S-ka, 2010]
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 148
- 102
- 44
- 9
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
Opinia
Bardzo męcząca lektura. No ale jak może być inaczej, kiedy to sama teoria, teoria, teoria. 630 stron teorii. Choć z drugiej strony jest ona okraszona anegdotami i cytatami. To chyba jedyny plus, że Wańkowicz stworzył "forum" dla różnych autorów, różnych opinii, pozwala innym mówić za niego, a nawet rozmawiać ze sobą - na kartach książki. Dzięki temu, jeśli nie zgadzamy się z nim, to możemy zgadzać się z innym autorytetem, z którym autor próbuje polemizować. A kilka razy mi się zdarzyło, np. wkurzało mnie sprowadzanie sztuki do czegoś, co ma służyć ludziom. To znaczy też, ale przecież nie tylko, sztuka nie może być wyłącznie użytkowa, no błagam! Albo uparte powtarzanie, że reportaż jest literaturą, kiedy ja przychylałam się do zdania innego reportarzysty - reportaż to reportaż, sztuka sama w sobie. Z pewnością w książce znajduje się wiele cennych porad i wskazówek dla przyszłych (a i obecnym by się przydało) reporterów (o zaangażowaniu, o doznawaniu rzeczy, o ciekawości), ale jest tego za dużo, treść, którą zapisałam na dwóch kartkach jest rozwleczona na sześciuset stronach. Autor się po prostu powtarza i niepotrzebnie przedłuża. Styl też zostawia dużo do życzenia. Wańkowicz pisze swoisty reportaż o pisaniu reportażu. Ale popełnia przy tym błędy, które sam wytyka. Na pewno na moim odbiorze zaważyła różnica pokoleniowa i kulturowa, inny dobór słownictwa, inna składnia. Niektóre akapity musiałam czytać po pięć razy, a i tak nie docierał do mnie sens. Anegdoty były w większości zabawne i dające do myślenia, ale czasami zostawione bez komentarza, nie pasowały mi do niczego, ni przypiął ni przyłatał. W każdym razie czytania Karafki nie będę wspominać z przyjemnością.
Bardzo męcząca lektura. No ale jak może być inaczej, kiedy to sama teoria, teoria, teoria. 630 stron teorii. Choć z drugiej strony jest ona okraszona anegdotami i cytatami. To chyba jedyny plus, że Wańkowicz stworzył "forum" dla różnych autorów, różnych opinii, pozwala innym mówić za niego, a nawet rozmawiać ze sobą - na kartach książki. Dzięki temu, jeśli nie zgadzamy się...
więcej Pokaż mimo to