Błogosławiona między niewiastami. Maryja w feministycznej teologii Cathariny Halkes

Wydawnictwo: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
5,5 (4 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
1
6
0
5
3
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
8322805411
liczba stron
178
kategoria
religia
język
polski
dodał
emm

ROZDZIAŁ I Podstawowe postulaty feministycznej teologii Cathariny Halkes 1. W ogólnej koncepcji teologii 2. W interpretacji Biblii 3. W nauce o Bogu 4. W antropologii chrześcijańskiej ROZDZIAŁ II "Tradycyjna Maryja". Feministyczna ocena historii kultu maryjnego i mariologii według Cathariny Halkes 1. Motywy podjęcia tematu oraz sposoby podejścia do Maryi w teologii feministycznej 2. Maryja...

ROZDZIAŁ I
Podstawowe postulaty feministycznej teologii Cathariny Halkes
1. W ogólnej koncepcji teologii
2. W interpretacji Biblii
3. W nauce o Bogu
4. W antropologii chrześcijańskiej
ROZDZIAŁ II
"Tradycyjna Maryja". Feministyczna ocena historii kultu maryjnego i mariologii według Cathariny Halkes
1. Motywy podjęcia tematu oraz sposoby podejścia do Maryi w teologii feministycznej
2. Maryja jako wyraz kobiecych cech Boga
3. Ambiwalencja oddziaływania kultu maryjnego na kobiety
ROZDZIAŁ III
"Inna Maryja". Feministyczno-teologiczny obraz Maryi w pracach Cathariny Halkes
1. Dziewictwo - symbol autonomii i niezależności kobiety
2. Pomiędzy fiat i Magnificat
ROZDZIAŁ IV
Próba oceny feministycznej mariologii Cathariny Halkes
1. Problem spełnienia ogólnoteologicznych postulatów Cathariny Halkes w jej mariologii
2. Cathariny Halkes teologiczny obraz Maryi w porównaniu z innymi feministycznymi ujęciami mariologii
3. Teologiczny obraz Maryi i kobiety w ujęciu Cathariny Halkes i Jana Pawła II
4. Feministyczny obraz Maryi a mariologia polska
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
I. Źródła
II. Literatura przedmiotu
III. Literatura pomocnicza
ANEKS:
Słownik podstawowych pojęć teologii feministycznej

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 3760
Abigail | 2012-12-09
Przeczytana: 04 grudnia 2012

E. Adamiak podjęła się napisania pracy przybliżającej pewien wycinek kontrowersyjnego i mało znanego w Polsce zagadnienia jakim jest teologia feministyczna. W swojej książce autorka uświadamia nam, że nie jest ona monolitem; Niektóre jej przedstawicielki doprowadziła do opuszczenia struktur Kościoła, inne wciąż pozostają ortodoksyjnymi katoliczkami starającymi się swoim nauczaniem zrównoważyć patriarchalny obraz chrześcijaństwa. Do nich należy właśnie Catharina Halkes, której myśli E. Adamiak poświęciła swoją rozprawę.

W początkowych rozdziałach autorka przedstawia syntezę poglądów holenderskiej teolożki na kwestie takie jak obraz Boga, Pismo święte i antropologię w teologii feministycznej, żeby w dalszej części przejść do głównego tematu rozprawy, czyli do osoby Matki Jezusa. Zostaje poruszone w tym temacie wiele ważnych kwestii i zadanych wiele kontrowersyjnych pytań: Czy rzeczywiście Maryja tradycyjnie postrzegana jako bierna, pokorna, posłuszna może być wzorem dla współczesnych kobiet? Czy Kościół nie koncentruje się nadmiernie na Jej macierzyństwie? Czy Jej kult nie jest echem kultu starożytnych bogiń? Czy można interpretować Jej dziewictwo jako wyraz autonomii, niezależności od mężczyzny? W jaki sposób feministki mogą inspirować się Jej pieśnią- magnificat? I wreszcie, czy polską pobożność maryjną można pogodzić z teologią feministyczną?

Catharina Halkes odważnie podejmuje te trudne pytania i usiłuje znaleźć odpowiedzi, które byłyby do przyjęcia w ramach chrześcijańskiej ortodoksji. Z drugiej strony, (jak zauważa także E. Adamiak) w jej wypowiedziach jest wiele niewyjaśnionych i niedoprecyzowanych kwestii oraz niemało sprzeczności. Na przykład z jednej strony ukazuje ona dziewictwo Maryi jako afirmację niezależności Kobiety, która poczęła bez udziału mężczyzny, w innym miejscu książki pisze natomiast, że Halkes rozumiała je tylko symbolicznie. Z jednej strony feministki podkreślają, że Bóg nie jest ani mężczyzną, ani kobietą, z drugiej mają pretensje oto, że Maryja nie jest ukazywana samodzielnie ale zawsze w relacji do Boga, Jezusa czy Ducha Świętego. Wydaje mi się, że sprzeczności te są spowodowane tym że z jednej strony chrześcijańskie feministki nie chciałyby odrzucać swojego religijnego dziedzictwa, a z drugiej strony pociąga je radykalizm tych kobiet, które je porzuciły i stworzyły sobie własną panteistyczną i synkretyczną religię z kultem bogiń i innymi podobnymi niedorzecznościami. Jednakże jeśli w nauczaniu feministek będzie tyle sprzeczności nikt nie będzie traktował ich poważnie.

Feminizm chrześcijański to zjawisko mało znane w naszym kraju, dlatego dobrze, że Adamiak stara się wypełnić tę lukę. Jej książka na pewno zainteresuje tych, którzy nie boją się hermetycznego języka teologii. Jeśli jednak chciałbyś/chciałabyś przeczytać jakąś rzetelnie napisaną, ale pozbawioną naukowej terminologii książkę w tym temacie polecam inne pozycje Adamiak, zwłaszcza „Kobiety w Biblii. Stary Testament” i „Kobiety w Biblii. Nowy Testament”

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Podejrzany

Jak zwykle Paulina Świst mnie nie zawiodła. Książka przeczytana w jeden dzień. Czekam na kolejne powieści tej autorki.

zgłoś błąd zgłoś błąd