rozwińzwiń

Barbara Radziwiłłówna

Okładka książki Barbara Radziwiłłówna Alojzy Feliński
Okładka książki Barbara Radziwiłłówna
Alojzy Feliński Wydawnictwo: Zielona Sowa Seria: Arcydzieła Literatury Polskiej utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
102 str. 1 godz. 42 min.
Kategoria:
utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
Seria:
Arcydzieła Literatury Polskiej
Wydawnictwo:
Zielona Sowa
Data wydania:
2003-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1950-01-01
Liczba stron:
102
Czas czytania
1 godz. 42 min.
Język:
polski
ISBN:
8373894276
Tagi:
dramat polski
Średnia ocen

5,9 5,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Złota księga wierszy polskich Adam Asnyk, Krzysztof Kamil Baczyński, Stanisław Barańczak, Miron Białoszewski, Zbigniew Bieńkowski, Tadeusz Borowski, Władysław Broniewski, Jan Brzękowski, Andrzej Bursa, Aleksander Chodźko, Bogdan Czaykowski, Józef Czechowicz, Stanisław Czycz, Tytus Czyżewski, Elżbieta Drużbacka, Felicjan Faleński, Alojzy Feliński, Aleksander Fredro, Tadeusz Gajcy, Konstanty Ildefons Gałczyński, Cyprian Godebski, Seweryn Goszczyński, Sebastian Grabowiecki, Stanisław Grochowiak, Jerzy Harasymowicz, Zbigniew Herbert, Kazimiera Iłłakowiczówna, Jarosław Iwaszkiewicz, Bruno Jasieński, Jakub Jasiński, Mieczysław Jastrun, Anna Kamieńska, Franciszek Karpiński, Tymoteusz Karpowicz, Jan Kasprowicz, Franciszek Dionizy Kniaźnin, Jan Kochanowski, Wespazjan Kochowski, Maria Komornicka, Szymon Konarski, Maria Konopnicka, Stanisław Korab-Brzozowski, Wincenty Korab-Brzozowski, Julian Kornhauser, Urszula Kozioł, Kajetan Koźmian, Krystyna Krahelska, Ignacy Krasicki, Zygmunt Krasiński, Ryszard Krynicki, Stanisław Jerzy Lec, Jan Lechoń, Teofil Lenartowicz, Bolesław Leśmian, Jerzy Liebert, Ewa Lipska, Stanisław Herakliusz Lubomirski, Antoni Malczewski, Kasper Miaskowski, Tadeusz Miciński, Adam Mickiewicz, Czesław Miłosz, Hieronim Morsztyn, Jan Andrzej Morsztyn, Zbigniew Morsztyn, Daniel Naborowski, Adam Naruszewicz, Julian Ursyn Niemcewicz, Cyprian Kamil Norwid, Tadeusz Nowak, Bronisława Ostrowska, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Tadeusz Peiper, Wacław Potocki, Józef Przerwa-Tetmajer, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Julian Przyboś, Samuel Przypkowski, Mikołaj Rej, Wacław Rolicz-Lieder, Mieczysław Romanowski, Tadeusz Różewicz, Jarosław Marek Rymkiewicz, Barbara Sadowska, Maciej Kazimierz Sarbiewski, Władysław Sebyła, Marcin Sendecki, Mikołaj Sęp Szarzyński, Lucjan Hipolit Siemieński, Antoni Słonimski, Edward Słoński, Juliusz Słowacki, Jan Śpiewak, Leopold Staff, Janusz Styczeń, Stanisław Swen-Czachorowski, Marcin Świetlicki, Anna Świrszczyńska, Władysław Syrokomla, Janusz Szuber, Wisława Szymborska, Szymon Szymonowic, Stanisław Trembecki, Julian Tuwim, Jan Twardowski, Samuel Twardowski, Kornel Ujejski, Aleksander Wat, Tomasz Kajetan Węgierski, Kazimierz Wierzyński, Witold Wirpsza, Józef Wittlin, Rafał Wojaczek, Maryla Wolska, Jan Paweł Woronicz, Józef Wybicki, Stanisław Wyspiański, Jan Żabczyc, Franciszek Zabłocki, Jan Zachariasiewicz, Adam Zagajewski, Józef Bohdan Zaleski, Kazimiera Zawistowska, Józef Bartłomiej Zimorowic, Roman Zmorski, praca zbiorowa
Ocena 7,3
Złota księga w... Adam Asnyk, Krzyszt...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
5,9 / 10
273 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
201
128

Na półkach:

Miałem dać gwiazdkę mniej, niech będzie jednak Felińskiemu, bo osiągnął ówcześnie nieosiągalne. Oto niesamowity dowód epoki przejściowej skrytej pomiędzy sprawdzianami szkolnymi. Jest częścią fascynującej opowieści o zasadach, o ojczyźnie, obowiązkach pisarza i granicach, które przekracza się potajemnie. A że przy okazji nudną lekturą dla przyszłych filologów - cóż!

Miałem dać gwiazdkę mniej, niech będzie jednak Felińskiemu, bo osiągnął ówcześnie nieosiągalne. Oto niesamowity dowód epoki przejściowej skrytej pomiędzy sprawdzianami szkolnymi. Jest częścią fascynującej opowieści o zasadach, o ojczyźnie, obowiązkach pisarza i granicach, które przekracza się potajemnie. A że przy okazji nudną lekturą dla przyszłych filologów - cóż!

Pokaż mimo tovideo - opinia

avatar
522
111

Na półkach: , , , ,

Było dobrze, nawet bardzo dobrze. Dramat miał vibe romantyzmu, a w każdym razie już schyłkowej formy oświecenia.

Jak na dramat klasycystyczny przystało zasada trzech jedności została zachowana. Konstrukcja, w której akcję spowalniały monologi, nie przeszkadzała mi, o dziwo, zbytnio. Nadrabiały to wspaniale zarysowane portrety psychologiczne bohaterów, szczególnie Barbary i Bony Sforzy. Właśnie fabuła, te postaci na kartach książki jakby żywe, pełne ekspresji, przeżywające wewnętrzne dylematy - to było coś pięknego.

Choć wiem, iż nie wszystkie wydarzenia są prawdziwe, to sama świadomość, że przedstawiono bohaterów historycznych, dodawała jeszcze większego dramatyzmu. Szkoda, że w szkole nigdy nie przedstawiano historii Polski w tak ciekawy sposób.

Nie spodziewałam się, że dramat Felińskiego tak mnie chwyci za serce.

Było dobrze, nawet bardzo dobrze. Dramat miał vibe romantyzmu, a w każdym razie już schyłkowej formy oświecenia.

Jak na dramat klasycystyczny przystało zasada trzech jedności została zachowana. Konstrukcja, w której akcję spowalniały monologi, nie przeszkadzała mi, o dziwo, zbytnio. Nadrabiały to wspaniale zarysowane portrety psychologiczne bohaterów, szczególnie Barbary i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
198
49

Na półkach:

Bardzo kunsztowna tragedia, jest w niej wiele stylistycznej szlachetności, a jedyne, co mi przeszkadzało w lekturze to duża liczba monologów.

Bardzo kunsztowna tragedia, jest w niej wiele stylistycznej szlachetności, a jedyne, co mi przeszkadzało w lekturze to duża liczba monologów.

Pokaż mimo to

avatar
0
0

Na półkach: , , , , , , ,

7,5/10
Zaskakująco dobra klasycystyczna tragedia. Choć autor nawiązuje w budowie dramatu, prowadzeniu fabuły i zachowaniu zasady trzech jedności do antycznego teatru, czułem się bardziej jakbym czytał szekspirowski dramat władzy, głównie za sprawą kostiumu historycznego.

Im dalej, tym lepiej - akcja nabrała tempa, a dialogi w pewnym momencie przestały być monologami pisanymi na zasadzie "ja uważam tak i mam rację/nie, ja uważam inaczej i ja mam rację". Trochę szkoda, że Feliński w wielu miejscach nagiął historię by zachować jedność czasu i miejsca, ale podkręca to dramatyzm i ma pewien swój własny urok.

7,5/10
Zaskakująco dobra klasycystyczna tragedia. Choć autor nawiązuje w budowie dramatu, prowadzeniu fabuły i zachowaniu zasady trzech jedności do antycznego teatru, czułem się bardziej jakbym czytał szekspirowski dramat władzy, głównie za sprawą kostiumu historycznego.

Im dalej, tym lepiej - akcja nabrała tempa, a dialogi w pewnym momencie przestały być monologami...

więcej Pokaż mimo to

avatar
342
2

Na półkach:

O nie, Drogi Panie, tak historią szachować się nie godzi.

O nie, Drogi Panie, tak historią szachować się nie godzi.

Pokaż mimo to

avatar
21
21

Na półkach:

Jezus, jakie to było dobre. Ta gra emocji, te postacie! I co najgorsze - kibicowałam Bonie. Alojzy Feliński mistrzowsko oddaje historię Barbary wplątanej w historię rodu królewskiego (przy czym można śmiało mu zarzucić, że wytknął wszystkie najgorsze wady naszej płci). Konflikty, trudne decyzje, zdrady, wierność koronie czy miłości? I to wszystko nasza historia! Jaka szkoda, że w szkole nigdy nie przykładałam się do nauki przeszłych dziejów. Na szczęście, Feliński przypomina z nich wyjątek i sprawia, że nie można się oderwać od lektury. [Uwaga: nie jestem specjalną fanką epoki a tym bardziej dramatów klasycystycznych. Ale "Barbara Radziwiłłówna" to po prostu sztos]

Jezus, jakie to było dobre. Ta gra emocji, te postacie! I co najgorsze - kibicowałam Bonie. Alojzy Feliński mistrzowsko oddaje historię Barbary wplątanej w historię rodu królewskiego (przy czym można śmiało mu zarzucić, że wytknął wszystkie najgorsze wady naszej płci). Konflikty, trudne decyzje, zdrady, wierność koronie czy miłości? I to wszystko nasza historia! Jaka...

więcej Pokaż mimo to

avatar
949
907

Na półkach:

Był czas, gdy książka ta mnie denerwowała, później się z nią przeprosiłem.

Był czas, gdy książka ta mnie denerwowała, później się z nią przeprosiłem.

Pokaż mimo to

avatar
348
272

Na półkach: ,

Klasyczny w budowie, ale sentymentalny w treści dramat z początku XIX wieku, w którym w dość ciekawy sposób ukazane zostało małżeństwo Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną. Zawsze fascynowała mnie ta historia:) No, bo jak to jest, że król wbrew wszystkiemu i wszystkim bierze ślub? Bajka:) Teraz miałam okazję spojrzeć na te wydarzenia może z mało historycznego punktu widzenia, ale za to z bardzo ludzkiego i literackiego.

Klasyczny w budowie, ale sentymentalny w treści dramat z początku XIX wieku, w którym w dość ciekawy sposób ukazane zostało małżeństwo Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną. Zawsze fascynowała mnie ta historia:) No, bo jak to jest, że król wbrew wszystkiemu i wszystkim bierze ślub? Bajka:) Teraz miałam okazję spojrzeć na te wydarzenia może z mało historycznego punktu...

więcej Pokaż mimo to

avatar
882
258

Na półkach: ,

Klasyczny dramat, opowiadający historię miłości Zygmunta Augusta i Barbary Radziwiłłówny. Na szczególną uwagę zasłużyła postać Bony, moim skromnym zdaniem rewelacyjnie skonstruowana i posiadająca jedne z najlepszych kwestii w całym utworze. Pięknie, z patosem i tragicznie.

Klasyczny dramat, opowiadający historię miłości Zygmunta Augusta i Barbary Radziwiłłówny. Na szczególną uwagę zasłużyła postać Bony, moim skromnym zdaniem rewelacyjnie skonstruowana i posiadająca jedne z najlepszych kwestii w całym utworze. Pięknie, z patosem i tragicznie.

Pokaż mimo to

avatar
2079
608

Na półkach:

Do opisu dodałabym jedną poprawkę - a mianowicie, że jest to pierwsza polska pseudoklasyczna tragedia narodowa... :)

Do opisu dodałabym jedną poprawkę - a mianowicie, że jest to pierwsza polska pseudoklasyczna tragedia narodowa... :)

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    490
  • Chcę przeczytać
    90
  • Posiadam
    27
  • Studia
    15
  • Lektury
    13
  • Polonistyka
    11
  • 2013
    10
  • Literatura polska
    10
  • Oświecenie
    9
  • Filologia polska
    9

Cytaty

Więcej
Alojzy Feliński Barbara Radziwiłłówna Zobacz więcej
Alojzy Feliński Barbara Radziwiłłówna Zobacz więcej
Alojzy Feliński Barbara Radziwiłłówna Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także