Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Etyka nikomachejska

Tłumaczenie: Daniela Gromska
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
7,58 (90 ocen i 7 opinii) Zobacz oceny
10
13
9
11
8
17
7
32
6
11
5
5
4
0
3
0
2
1
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Ethica nicomachea
data wydania
ISBN
978-83-01-15172-0
liczba stron
331
słowa kluczowe
filozofia, etyka,
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
emm

Podstawowe dzieło moralne wydane po śmierci Filozofa przez jego syna Nikomacha. Arystoteles zawarł w nim zasady ludzkiego postępowania według wskazań moralnych, uznając, iż dobro i szczęście są najwyższymi wartościami. Człowiek powinien dążyć do osiągnięcia tego stanu przez harmonię, umiarkowanie i cnotę (arete).

 

Brak materiałów.
książek: 7439
Antoni Leśniak | 2013-04-16
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 06 listopada 2012

Arystotelesowskie rozumienie cnoty jako dyspozycji, która czyni człowieka dobrym i pozwala mu spełniać dobrze swa „funkcje”, jest spełnieniem jego koncepcji „umiaru”, „złotego środka”. A czym on jest: Jeśli więc wszelka umiejętność spełnia należycie swe zadanie w ten sposób, iż baczy na środek i zmierza doń w swych czynnościach (stąd zwykło się mówić o dziełach, które dobrze wypadły, że nie można im nic ująć ani dodać, ponieważ przyjmuje się, iż nadmiar i niedostatek umniejszają wartość dodatnią, umiar zaś ją utrzymuje) Tak więc trzeba postępować, by tę średnią marę uzyskiwać. I tak:
prawdomówność – to droga środka, chełpliwość – droga przesady, ironia – droga pomniejszania
przyjemność w zabawie – takt i wesołość to droga środka, błaznowanie – droga przesady, mrukliwość – droga pomniejszania
męstwo – środek, zuchwałość – nadmiar, tchórzliwość ¬- niedomiar.
Są jednak postępowania i namiętności, które już w nazwie nie dopuszczają średniej miary: są to radość z niepowodzeń czy zawiść.
Wyzwanie, które nam stawia to znalezienie człowieka, który jest pod względem etycznym wartościowym, trudno jest bowiem we wszystkim utrafić w środek.
System norm i zachowań etycznych stworzonych przez Arystotelesa stał się fundamentem dla całej cywilizacji łacińskiej. Wprowadzony został do systemu prawa Rzymian, uznany został przez chrześcijaństwo w swych normach moralnych, zaważył na normach dwóch równoległych cywilizacjach: żydowskiej i bizantyjskiej. To świadczy o wielkim umyśle i geniuszu twórcy, a racjonalny wykład pokazuje logiczny sposób argumentacji i odczytywania rzeczywistości.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Camilla niezbyt szczupła księżniczka

Z czystym sercem mogę powiedzieć, że to najbardziej obrzydliwa książka dla dzieci, z jaką się spotkałam. Patrząc na tytuł spodziewałam się czegoś od...

zgłoś błąd zgłoś błąd