Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Męstwo bycia

Tłumaczenie: Henryk Bednarek
Książka jest przypisana do serii/cyklu "Psychologia". Edytuj książkę, aby zweryfikować serię/cykl.
Wydawnictwo: Rebis
6,94 (16 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
2
8
4
7
5
6
3
5
1
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Courage to be
data wydania
ISBN
8371200609
liczba stron
203
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
Jacek

Paul Tillich, urodzony w Starzedel (Niemcy) w 1886 roku, ukończył studia filozoficzne i teologiczne. W 1933 roku - jako zażarty przeciwnik nazizmu - zmuszony był wyemigrować do Stanów Zjednoczonych. Aż do śmierci w roku 1965 był profesorem uniwersytetów amerykańskich. Paul Tillich jest jednym z największych teologów protestanckich naszej epoki, jednym z tych, którzy nie wahali się dokonywać...

Paul Tillich, urodzony w Starzedel (Niemcy) w 1886 roku, ukończył studia filozoficzne i teologiczne. W 1933 roku - jako zażarty przeciwnik nazizmu - zmuszony był wyemigrować do Stanów Zjednoczonych. Aż do śmierci w roku 1965 był profesorem uniwersytetów amerykańskich.

Paul Tillich jest jednym z największych teologów protestanckich naszej epoki, jednym z tych, którzy nie wahali się dokonywać syntezy wiary chrześcijańskiej, pozostając jednocześnie w zgodzie z najbardziej autentycznymi wymaganiami współczesnych prądów filozoficznych.

"Męstwo bycia" zajmuje w twórczości Tillicha miejsce uprzywilejowane. Jest to małe arcydzieło odpowiadające na najbardziej palące pytania dzisiejszych czasów. Pokazuje, jak ludzie XX wieku mogą rozpoznawać swoje lęki, uczyć się zwyciężać siebie, rozwijać własną osobowość.

[Rebis, 1994]

 

źródło opisu: Rebis, 1994

źródło okładki: zdjęcie własne

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 716
martin | 2016-03-18
Na półkach: Przeczytane, Filozofia, 2016
Przeczytana: 18 marca 2016

W mojej opinii warto przeczytać, jeśli ktoś chce poszerzyć horyzonty i znaleźć jeszcze jedną z wielu dostępnych filozoficznych ścieżek do osiągnięcia pewnej podbudowy intelektualnej i duchowej. Treść może być oparciem wobec współczesnej egzystencjalnej pustki, lęku i rozpaczy, która mimo wszech panującemu entuzjazmowi i pięknej obrazkowej rzeczywistość czyha gdzieś z tyłu głowy. Męstwo bycia to ważny termin, który trzeba sobie przyswoić. Generalnie 2/3 książki czyta się dość wartko i z zaangażowaniem, potem kaliber abstrakcji wywala z orbity i trzeba się namęczyć, żeby powoli i ze zrozumieniem przebrnąć. Ale to warte wysiłku.

Dodam fragment opracowania prof.Tarnowskiego ze Znaku 2009, nr 653(mam nadzieję, że ścigać mnie za to nikt nie będzie), który ciekawie i adekwatnie streszcza myśl przewodnią.

" Kresem egzystencji lękowej jest rozpacz, która zarówno dla Tillicha, jak dla Tischnera stanowi sytuację ukazującą w skrajnej postaci niezbędność perspektywy jakiegoś przezwyciężenia czy wyzwolenia. Dla Tillicha jest nim przede wszystkim męstwo, dla Tischnera przede wszystkim nadzieja, która wydaje się absolutnie kluczowa. Spróbujemy na tym tle przypomnieć zręby możliwej filozofii nadziei.

Co się dzieje w rozpaczy? Rozpacz jest stanem, w którym moje własne istnienie odczuwam jako niemożliwe, jako przeklęte, złe. Rozpacz jest totalnym aksjologicznym przekreśleniem istnienia, które zostaje niejako uwięzione w zalęknionej egzystencji ja. Dla Tillicha rozpacz jest wynikiem świata pozbawionego perspektywy Boga, Boga jako osobowej miłości. Źródłem rozpaczy jest potrójny lęk; przed losem i śmiercią, przed pustką i bezsensem, przed winą i potępieniem. Tillich tak opisuje rozpacz:

Człowiek nie może posunąć się dalej (…) Nie widać żadnej drogi prowadzącej w przyszłość. Niebyt odczuwany jest jako coś absolutnie zwycięskiego (…) Ból rozpaczy polega na tym, że byt uświadamia sobie swoją niezdolność afirmowania siebie z powodu mocy niebytu. W konsekwencji tego pragnie wyrzec się świadomości i tego, co ona zakłada, bytu (…) Na próżno chce wyzwolić się z samego siebie. Pojawia się rozpacz w postaci podwójnej – jako rozpaczliwa próba wymknięcia się rozpaczy[10].

Jeśli Tillich ma rację, to rozpacz jest samobójczym uwikłaniem się wolności we własny lęk, który pod pozorem pozbawionej złudzeń trzeźwości wydaje wyrok na całe istnienie z perspektywy mojego istnienia, które wciąż jest przecież przeżywane. Czy jest z tego jakieś wyjście?

U Tillicha jest nim „męstwo bycia”; które jest „samoafirmacją bytu wbrew faktowi niebytu”[11]. Jak ta samoafirmacja jest możliwa? Tillich proponuje tu coś, co nazywa „wiarą absolutną”, która przyjmuje w siebie totalne wątpienie, ale przezwycięża je męstwem. Męstwo bycia – to nie tylko postawa heroizmu, ale także uznanie podstawowej zależności od samego Bycia, które jest „Bogiem ponad Bogiem”. Tillich nie waha się przed utożsamieniem Boga z Byciem jako takim: „Męstwo bycia ma źródło w tym Bogu, który pojawia się wówczas, kiedy Bóg zniknął w lęku przed wątpieniem”[12]. Co to znaczy zniknął? Przypomnijmy: świat jest bez Boga. Ale jest „moc bycia”, która przejawia się jeszcze w geście samobójczym, bo żeby się zabić, trzeba móc to zrobić."

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Wyścig śmierci

Książka o niezwykle ciekawej narracji, trzymająca w napięciu przez większość trwania akcji. Prezentowana jest historia dwóch niezwykle absorbujących o...

zgłoś błąd zgłoś błąd