Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Polska demonologia ludowa

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
7,18 (91 ocen i 9 opinii) Zobacz oceny
10
2
9
11
8
19
7
40
6
12
5
5
4
1
3
0
2
0
1
1
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
83-207-0610-6
liczba stron
236
kategoria
historia
język
polski
dodał
LaPapesse

Polska demonologia ludowa zrodziła się w szerokim kontekście różnorodnych uwarunkowań społeczno-ekonomicznych, politycznych i kulturowo-obyczajowych, głównie jednak jako produkt procesu synkretyzmu słowiańsko-chrześcijańskiego. Poszczególne jej wątki ulegały z kolei różnym dalszym przeobrażeniom i przewartościowaniom w konsekwencji przemian zachodzących w warunkach życia ludu polskiego. W...

Polska demonologia ludowa zrodziła się w szerokim kontekście różnorodnych uwarunkowań społeczno-ekonomicznych, politycznych i kulturowo-obyczajowych, głównie jednak jako produkt procesu synkretyzmu słowiańsko-chrześcijańskiego. Poszczególne jej wątki ulegały z kolei różnym dalszym przeobrażeniom i przewartościowaniom w konsekwencji przemian zachodzących w warunkach życia ludu polskiego. W czasach współczesnych wierzenia te ulegają istotnym procesom obumierania i zanikania. W toku zachodzenia tych procesów poszczególne wątki wierzeń demonicznych stopniowo tracą przypisywane im atrybuty nadprzyrodzoności i przechodzą do sfery ludowej twórczości folklorystycznej o charakterze ludyczno-wychowawczym. Ma to związek z faktem, iż życie wsi uległo głębokim przeobrażeniom, które w zasadniczy sposób odcisnęły się na funkcjonujących stereotypach poglądów i zachowań oraz wzorach postaw ludności wiejskiej, na jej stosunku do zjawisk świata przyrody i życia wiejskiego, a tym samym i na tradycyjnie ukształtowanej sferze wierzeniowej.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 243
Adrian Jeżak | 2015-09-10
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 10 września 2015

Skończone :)
Po troszku, po mału, delektując się podaniami, wierzeniami i mitami o dziwnych stworzeniach i potworach, w które wierzyli nasi przodkowie. Idea książki jest świetna. Brakuje mi jednak uogólnionego rysopisu, rysunku czy też przedstawienia, gdyż w zależności od regionu te same potwory lub demony miały inną postać lub na odwrót. Jeden potwór miał wiele nazw chodź ludzie mieli na myśli to samo.
To co razi najbardziej jeżeli chodzi o przekrój historyczny tych wierzeń, to wpływ chrześcijaństwa, który wrzuca wszystkie bestie do jednego wora z napisem "diabeł" choć istoty z wierzeń ludzkich nie miały z nimi nic wspólnego.
Wstyd przyznać, ale chrześcijaństwo zniszczyło wiele zarówno w kulturze ideologii czy dążeniach i wojnach religijnych. Widać to także i w tej książce jako historycznym dowodzie na bazie relacji ludzi o zmianach w wierze, zabobonach, prześladowaniach ludzi za ich wiarę i bluźniercze przekonania, które tak naprawdę zakorzenione były w nas od wieków.
Zachęcam do zapoznania się z naszą historią.
Adrian Jeżak

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Czereśnie zawsze muszą być dwie

To moje pierwsze spotkanie z prozą Pani Magdaleny Witkiewicz. Pierwsze, ale myślę ,że nie ostatnie. "Czereśnie zawsze muszą być dwie" to pow...

zgłoś błąd zgłoś błąd