Król
Wydawnictwo: Rebis literatura piękna
140 str. 2 godz. 20 min.
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- The king
- Wydawnictwo:
- Rebis
- Data wydania:
- 1997-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1997-01-01
- Liczba stron:
- 140
- Czas czytania
- 2 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 83-7120-444-2
- Tłumacz:
- Jacek Wietecki
- Tagi:
- rycerze Okrągłego Stołu wojna literatura amerykańska
"Król" jest kwintesencją melancholii, dowcipu i mistrzowskiego opanowania języka.
Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu, przeniesieni w realia II wojny światowej, mają pełne ręce roboty, walcząc na wszystkich frontach. Podczas gdy Błękitny, Żółty, Brunatny i Czarny Rycerz szukają Graala (który okazuje się bombą atomową),zdradziecki Mordred marzy o królewskiej koronie...
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 29
- 24
- 9
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Nazwisko Donalda Barthelme, nazywanego niekiedy przez krytykę głównym amerykańskim surrealistą w literaturze, stoi w jednym rzędzie z takimi twórcami jak Franz Kafka, Samuel Beckett, Benjamin Peret czy Brunon Schulz. Tyle tylko, że szczyt aktywności – i popularności – amerykańskiego pisarza przypada na drugą połowę XX wieku, podczas gdy jego poprzednicy tworzyli w pierwszej połowie minionego stulecia.
Jedni wychwalają styl Bartheleme’a, widząc w nim czystość języka Kafki i czarny humor Becketta, inni wyśmiewają jako epigoński, pusty i akademicki postmodernizm. Sam pisarz podkreślał znaczenie kolażu jako naczelnej zasady sztuki XX wieku, gdyż klasyczny racjonalizm – w narracji i stylu – ani nie jest w stanie odzwierciedlić niepokojów czasu, ani nie może być zrozumiany przez społeczeństwo z mózgami wypranymi przez propagandę mediów. Barthelme umieszczał popularne fikcyjne, lub historyczne, postacie w absurdalnych sytuacjach, wymuszając tym samym na czytelniku wysiłek zrewidowania jego pojęć i odniesień historycznych.
W tym stylu jest także napisany „Król”, powieść wydana już po śmierci pisarza i przełożona na polski kilka lat później. „Król” to przeniesienie mitu o królu Arturze do czasów II wojny światowej. Akcja powieści rozgrywa się tuż po bitwie pod Dunkierką. Czytelnicy mają jednak przed sobą nie powieść historyczną, lecz co najwyżej historię alternatywną – gdyż w dziele Barthelme'a król Artur z legendy zastępuje Jerzego VI w roli monarchy brytyjskiego.
W rzeczywistości powieść Barthelme’go jest znacznie głębsza, bardziej wielowymiarowa. Nie chodzi nawet o to, że z punktu widzenia zasad wyznawanych przez Artura i jego rycerzy II wojna światowa, z jej totalitarnymi reżimami, mechanizacją i dehumanizacją, jest dystopijnym światem, który nie ma nic wspólnego z rycerskością ani z tradycją europejską. Przenosząc króla Artura do (prawie) współczesności, oscylując między historią a pamięcią o niej i sztuką, którą tworzą mity i literatura, pisarz wplata historię w subiektywną pamięć, ucieleśnianą przez pracę pisarza i jego percepcję książek i podań, napisanych przez innych pisarzy. Jest więc ostatnia powieść Bartholeme’go jednocześnie powieścią o pamięci i wyobraźni, a więc także o naszym postrzeganiu świata, ponieważ postrzeganie to formowane jest właśnie przez subiektywny odbiór przeszłości, przez literaturę i mity.
Nazwisko Donalda Barthelme, nazywanego niekiedy przez krytykę głównym amerykańskim surrealistą w literaturze, stoi w jednym rzędzie z takimi twórcami jak Franz Kafka, Samuel Beckett, Benjamin Peret czy Brunon Schulz. Tyle tylko, że szczyt aktywności – i popularności – amerykańskiego pisarza przypada na drugą połowę XX wieku, podczas gdy jego poprzednicy tworzyli w...
więcej Pokaż mimo toTo samo, co napisałem po "40 opowiadaniami" .
To samo, co napisałem po "40 opowiadaniami" .
Pokaż mimo toNaprawdę nietypowa książka, która na pewno nie spodoba się każdemu czytelnikowi. Historia bazuje na micie o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu w wydaniu absurdalnym, pełnym czarnego humoru (i nie tylko). Opowieści, nie sposób traktować serio, bo wtedy traci wszelkie walory i nie da się jej czytać z jakąkolwiek przyjemnością. Polecam każdemu, kogo bawi Monty Python, gdyż jest to podobny, nonsensowny rodzaj humoru, oparty na pastiszu, grotesce oraz parodii. Rzeczywistość powieści jest zupełnie odrealniona (pomieszanie mitycznej legendy o Arturze z realiami II wojny światowej) i pełna surrealistycznych epizodów. Wspaniała parodia rycerskich opowieści z całą plejadą typowych dla gatunku postaci, których cechy, dzięki wyolbrzymieniu, nabrały mocno humorystycznego akcentu, jak na przykład przedstawienie królowej Ginewry jako nimfomanki, która na prawo i lewo zdradza Artura, a w międzyczasie udaje się na majówkę w samym centrum wojennej zawieruchy. Wbrew pozorom jest to śmiech przez łzy, bo ukazuje prawdę o tym, jak bardzo zmieniła się wojna od czasu legendarnych rycerzy, którzy w końcowej części opowieści, muszę pogodzić się z tym, że ich techniki walki, etos odchodzi w niepamięć, bo jak tu "polski ułan na koniu ma się przeciwstawić czołgom"? Polecam.
Naprawdę nietypowa książka, która na pewno nie spodoba się każdemu czytelnikowi. Historia bazuje na micie o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu w wydaniu absurdalnym, pełnym czarnego humoru (i nie tylko). Opowieści, nie sposób traktować serio, bo wtedy traci wszelkie walory i nie da się jej czytać z jakąkolwiek przyjemnością. Polecam każdemu, kogo bawi Monty Python,...
więcej Pokaż mimo toniespójne i głupkowate. strata czasu
niespójne i głupkowate. strata czasu
Pokaż mimo to