rozwiń zwiń

Magiczny sklep z zabawkami

Okładka książki Magiczny sklep z zabawkami
Angela Carter Wydawnictwo: Prószyński i S-ka Seria: Biblioteczka Interesującej Prozy literatura piękna
248 str. 4 godz. 8 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Biblioteczka Interesującej Prozy
Tytuł oryginału:
The Magic Toyshop
Wydawnictwo:
Prószyński i S-ka
Data wydania:
1999-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1999-01-01
Data 1. wydania:
1996-08-01
Liczba stron:
248
Czas czytania
4 godz. 8 min.
Język:
polski
ISBN:
8372554498
Tłumacz:
Maciej Świerkocki
Tagi:
realizm magiczny powieść angielska Angela Carter
Średnia ocen

                6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Mistrzowie opowieści. Święta, święta... Hans Christian Andersen, Paul Arène, Lucia Berlin, Elizabeth Bowen, Truman Capote, Angela Carter, Anton Czechow, Fiodor Dostojewski, O. Henry, Langston Hughes, Tove Jansson, Selma Lagerlöf, Laurie Lee, Joaquim Maria Machado de Assis, Irène Némirovsky, Frank O’Connor, Grace Paley, Damon Runyon, Saki, Wolfdietrich Schnurre, Dylan Thomas, Mário de Andrade
Ocena 6,9
Mistrzowie opo... Hans Christian Ande...
Okładka książki Bedtime Stories Ambrose Bierce, A.S. Byatt, Angela Carter, Julio Cortázar, Isak Dinesen, Lord Dunsany, F. Scott Fitzgerald, Neil Gaiman, Nathaniel Hawthorne, Washington Irving, William Keepers Maxwell, Ursula K. Le Guin, Steven Millhauser, Haruki Murakami, Vladimir Nabokov, Robert Louis Stevenson, Herbert George Wells, Guy de Maupassant
Ocena 9,0
Bedtime Stories Ambrose Bierce, A.S...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
194 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
287
86

Na półkach: ,

Niepokojąca i jakoś dziwacznie perwersyjna jest to powieść. Realizm w postaci konsekwencji życiowego dramatu - tragicznej straty rodziców - głównej bohaterki, Melanii, miesza się tu ze światem kolorowej, ale kryjącej pod powierzchnią brud i ohydę, złej bajki. Ta zła bajka, niczym senna mara, która uparcie nie chce się skończyć, to dom wuja Filipa, gdzie Melania trafia wraz ze swym młodszym rodzeństwem. Jest zupełnie jasne, że wuj Filip to ucieleśniony patriarchat, reglamentujący przestrzeń życiową pozostałych domowników, przywłaszczający sobie pozycję samca alfa, umiejętnie trzymający innych w szachu napięciem między przemocą potencjalną, zawieszoną w powietrzu, a przemocą realną, dawkowaną oszczędnie acz bezwzględnie. Mnie jednak zaintrygowało coś innego. Co takiego sprawia, że Melania - ciesząca się przecież w dawnym domu rodzinnym wszelkimi przywilejami wolności, również wolności do “bycia niegrzeczną” - tak łatwo podporządkowuje się dyktaturze wuja Filipa, nie wznieca żadnej rebelii, nie knuje spisku? Dlaczego raczej oddaje te zadania w ręce Irlandczyka Finna, jednego z braci żony wuja, Małgorzaty? Angela Carter mówi, że patriarchalna dominacja niejedną ma postać - niekoniecznie doprowadzona jest do skrajności, nie zawsze objawia się w sposób tak jawny jak w domu wuja Filipa, czasami sprowadza się po prostu do symbolicznego formowania kobiety na matrycy opracowanej przez mężczyzn. Przygotować dziewczynkę do odgrywania ról z męskich wyobrażeń, wychować ją do roli panny młodej, kochanki, oblubienicy - to może i bardziej brzemienna w skutki postać patriarchalnej przemocy niż otwarty dyktat wuja Filipa. Dom rodzinny Melanii, bezpowrotnie stracony po śmierci rodziców, wspominany przez nią jako ciepły i pełny zrozumienia, też był najprawdopodobniej przestrzenią formatowaną po męsku - to w nim Melania ćwiczyła przed lustrem ruchy tancerek z obrazów Degasa, to w nim fantazjowała o oddaniu się idealnemu, przyszłemu ukochanemu, zupełnie nieświadoma ukrytej przemocy kryjącej się w świecie organizowanym przez mężczyzn. Dlatego w swoim nowym otoczeniu dziewczyna tak łatwo staje się kolejną ofiarą, a perwersyjne kukiełkowe przedstawienia odbywające się pod dyktando wuja Filipa są sceniczną miniaturą patriarchalnego gwałtu, do którego Melania była przygotowywana - a może, co gorsza, przygotowywała się dobrowolnie - już od wczesnych lat w domu swoich rodziców. Niemoc jest zresztą cechą wszystkich domowników; opór wobec tyranii nie przyjmuje konstruktywnych form - sprowadza się albo do sfery sztuki (granie Irlandzkiej muzyki), prowadzi do zaburzonych relacji między samymi ofiarami (Małgorzata i Francis) albo skutkuje poddańczością (jak w przypadku Jonatana, małego i obojętnego na wszystko budowniczego modeli okrętów) bądź wycofaniem (niema Małgorzata). Angela Carter sugeruje, że do przerwania sytuacji długotrwałej patriarchalnej opresji potrzeba prawdziwie rebelianckiego aktu - i w końcu dopuszcza się go Finn. A finałowa scena jest zupełnie niesamowita, jest jakby zapowiedzią możliwości całkowitego przebudowania relacji międzyludzkich - w szczególności relacji między kobietami i mężczyznami - na gruzach tego, co jednak jakimś cudem udało się obalić…

Warto. Głównie dla zainteresowanych kulturową konstrukcją kobiecości, ale nie tylko dla nich.

Niepokojąca i jakoś dziwacznie perwersyjna jest to powieść. Realizm w postaci konsekwencji życiowego dramatu - tragicznej straty rodziców - głównej bohaterki, Melanii, miesza się tu ze światem kolorowej, ale kryjącej pod powierzchnią brud i ohydę, złej bajki. Ta zła bajka, niczym senna mara, która uparcie nie chce się skończyć, to dom wuja Filipa, gdzie Melania trafia wraz...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    313
  • Przeczytane
    243
  • Posiadam
    29
  • Ulubione
    9
  • Realizm magiczny
    7
  • Teraz czytam
    6
  • Literatura angielska
    5
  • Chcę w prezencie
    4
  • 2018
    3
  • 2013
    3

Cytaty

Więcej
Angela Carter Magiczny sklep z zabawkami Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także