rozwiń zwiń

Czarodziejska góra

Okładka książki Czarodziejska góra
Thomas Mann Wydawnictwo: Muza literatura piękna
800 str. 13 godz. 20 min.
Kategoria:
literatura piękna
Tytuł oryginału:
Der Zauberberg
Wydawnictwo:
Muza
Data wydania:
2008-01-30
Data 1. wyd. pol.:
1953-01-01
Data 1. wydania:
2003-01-01
Liczba stron:
800
Czas czytania
13 godz. 20 min.
Język:
polski
ISBN:
9788374954266
Tłumacz:
Józef Kramsztyk, Władysław Jan Tatarkiewicz
Tagi:
Europa kryzys czas przełom
Inne

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Opowieści niesamowite z języka niemieckiego Ludwig Bechstein, Joseph von Eichendorff, Paul Ernst, Hanns Heinz Ewers, Friedrich Gerstäcker, Johann Wolfgang von Goethe, Jeremias Gotthelf, Wilhelm Hauff, Paul Heyse, E.T.A. Hoffmann, Henryk Mann, Thomas Mann, Dauthendey Max, Gustav Meyrink, Paul Rohrer, Georg von Schlieben, Oskar A.H. Schmitz, Theodor Storm, Karl Hans Strobl, Ludwig Tieck, Friedrich de la Motte Fouqué, Heinrich von Kleist
Ocena 7,3
Opowieści nies... Ludwig Bechstein, J...
Okładka książki Der klassische Adventskalender. 24 Geschichten bis zum Fest Hans Christian Andersen, Jón Árnason, Jón Árnason, Auguste Branchart, Agatha Christie, Charles Dickens, Georg Ebers, Adolf Gelber, Adolf Gelber, Jeremias Gotthelf, Marie Hermes von Baer, E.T.A. Hoffmann, Selma Lagerlöf, Herman Löns, Thomas Mann, Karol May, Jean Paul, Sophie Reinheimer, Rainer Maria Rilke, Johanna Spyri, Adalbert Stifter, Theodor Storm, William Makepeace Thackeray, Emmy von Rhoden
Ocena 0,0
Der klassische... Hans Christian Ande...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,9 / 10
4379 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
287
86

Na półkach: ,

Tak się złożyło, że zabrałem się do lektury najsłynniejszej książki Mann'a w miejscu, w którym czas - mówiąc najbardziej potocznie - bardzo mi się dłużył, więc czytanie było sposobem na poradzenie sobie z dojmującą bezczynnością, badz w najlepszym wypadku dość ogłupiającymi, mechanicznymi czynnościami, które zamieniały każdą godzinę w psychologiczną mordęgę i wystawiały na ciężką próbę moją zdolność wytrzymywania stagnacji. I - co zabawne i ciekawe - odkrywałem w wielu momentach, że lektura "Czarodziejskiej Góry" też dość mocno mi się dłuży, wobec czego dwa doświadczenia radzenia sobie z opornym czasem nałożyły się na siebie, wyzwalając intrygujące uczucie sennej, ociężałej, niemalże lekko zataczającej się ospałości wchodzącej we mnie dwiema drogami - poprzez zewnętrzne okoliczności i przez świat powieści, która - jak głoszą niemalże wszystkie recenzje - właśnie naturą czasu zajmuje się w najbardziej zauważalny, oczywisty sposób. Chwilami miałem wręcz wrażenie, że ta książka prowadzi ze mną pewną grę - jeśli jej nie przegram, jeśli dogram ją do końca, to być może nagroda będzie jej warta...

Domyślam się, że "Czarodziejska Góra" to książka dziś skrajnie niemodna, oddalona o lata świetlne od współczesnej nam rzeczywistości pośpiechu i tymczasowości, obca światu wymuszającemu nieustanną podzielność uwagi. A i kryzysowość, którą się zajmuje, odnosi się tylko w niewielkim stopniu do dzisiejszego kryzysu cywilizacji. Nie chciałem, aby ta powieść była przeze mnie zapamiętana tylko i wyłącznie jako wielowymiarowa fotografia Europy sprzed wieku; upierałem się, aby była dla mnie osobiście czymś więcej. I napiszę teraz kilka zdań o tym, w jakim sensie stała się "czymś więcej."

Dałem się uwieść rzeczywistości Berghofu,bo jest to sfera przesycona ideą uwodzenia. Gdyby nie uwodzenie, tego miejsca chyba po prostu by nie było, nie miałoby swojej racji bytu. Uwodzą doktorzy zawiadujący sanatorium - to oni odkrywają u Hansa Castorpa i wszystkich nowo przybyłych ukryte, zdradliwe dolegliwości, które stanowią pokusę do przedłużenia pobytu, zachęcają do pozbycia się "nizinnego" rytmu życia i przyzwyczajeń ludzi zdrowych i zanurzonych w codzienne, "produktywne" aktywności. Uwodzicielska jest perspektywa zbytkownej, komfortowej, sennej i wypełnionej troską o siebie codzienności w Berghofie jak i możliwość należenia do elity chorych - bo chorowanie, jak niby żartobliwie stwierdza któraś z postaci, też jest talentem, który zastrzeżony jest dla wybranych. Uwodzicielska jest autoanaliza, której poddają się pensjonariusze - analiza ciała, dokumentowana małymi zdjęciami rentgenowskimi będącymi czymś w rodzaju dowodu tożsamości "na górze" jak i psychoanaliza, w postaci wykładów i seansów doktora Krokowskiego. Uwodzicielscy są dwaj duchowi przewodnicy Hansa Castorpa, Settembrini i Naphta, którzy w czasie swoich perypatetycznych rozważań toczą o niego bój - są niemalże konkurentami w osobliwych godach, w których stawką jest umysł zdezorientowanego i tak przecież zwyczajnego młodego Niemca. W końcu uwodzicielką jest Kławdia Chauchat, tak boleśnie nieuchwytna namiętność Castorpa.

"Czarodziejska Góra" w moim przekonaniu ilustruje ziszczenie się pewnej fantazji, która na pewno nieobca jest wielu ludziom - fantazji o wzięciu sobie "urlopu od życia" na czas nieokreślony, udaniu się do miejsca, skąd będzie można przyjrzeć się światu ludzkiego doświadczenia z bezpiecznego i cechującego się pewną wyniosłością dystansu; zawieszonego jakby między ziemią a niebem, między pełnią życia a zupełnym niebytem; miejsca, gdzie będzie można w końcu wyzwolić się z mechanizmów regulowanych koniecznością, powinnością, odpowiedzialnością i gdzie przynależy się do kasty wybrańców, naznaczonych realnym bądz wyobrażonym stygmatem wyjątkowości. Ale pobyt w takiej przestrzeni to też odpowiedzialność, bo przecież może okazać się, że zostanie kompletnie zmarnowany. W końcu Hans Castorp opuszcza Berghof będąc równie zdezorientowanym i - mówiąc wprost - nijakim jak wtedy, gdy przybył na górę jako odwiedzający. Jest niemalże tak, jakby "nie dorósł" poddany tak specyficznemu doświadczeniu. Po prostu upłynął czas, dłuższy czy krótszy - to nie jest ważne, mógłby w ogóle stanąć w miejscu, bo człowiek często nie zyskuje mądrości, albo ta, którą zyskuje, okazuje się niczym...

Tak się złożyło, że zabrałem się do lektury najsłynniejszej książki Mann'a w miejscu, w którym czas - mówiąc najbardziej potocznie - bardzo mi się dłużył, więc czytanie było sposobem na poradzenie sobie z dojmującą bezczynnością, badz w najlepszym wypadku dość ogłupiającymi, mechanicznymi czynnościami, które zamieniały każdą godzinę w psychologiczną mordęgę i wystawiały na...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    9 505
  • Przeczytane
    5 891
  • Posiadam
    1 285
  • Teraz czytam
    661
  • Ulubione
    402
  • Klasyka
    109
  • Chcę w prezencie
    98
  • Literatura niemiecka
    71
  • Nobliści
    45
  • 2022
    41

Cytaty

Więcej
Thomas Mann Czarodziejska góra Zobacz więcej
Thomas Mann Czarodziejska góra Zobacz więcej
Thomas Mann Czarodziejska góra Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także