Dziennik galernika
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Seria:
- Seria z Wagą
- Tytuł oryginału:
- Gályanapló
- Wydawnictwo:
- W.A.B.
- Data wydania:
- 2006-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2006-01-01
- Liczba stron:
- 256
- Czas czytania
- 4 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8374141891
- Tłumacz:
- Elżbieta Cegielska
- Tagi:
- eseje Kertesz sztuka Holocaust
- Inne
Muszę być wręcz szalony, żeby myśleć o sztuce. O czym innym zaś myśleć nie warto - pisze Imre Kertesz w Dzienniku galernika, zbiorze esejów obejmującym lata 1961-1991, stanowiącym pisarskie credo, a zarazem klucz do twórczości noblisty. Rozważania nad sensownością uprawiania sztuki i pisarstwa w obliczu doświadczenia Holocaustu są tutaj tylko częścią niestrudzonego, gorzkiego i bezkompromisowego dialogu z Pascalem, Goethem, Schpenhauerem, Nietzschem, Kafką, Camusem, Beckettem, Bernhardem i ogromną filozoficzną tradycją krytyki kultury.
Konfrontacja jednostki z systemem totalitarnym i społecznymi kategoryzacjami, wymiary intelektualnego niewolnictwa, absurd komunistycznej rzeczywistości i zasadniczy rozłam między wschodem i zachodem Europy - dziennik Kertesza to zapis zmagań z barierami systemu, granicami pojęć i własnymi ograniczeniami.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 150
- 57
- 16
- 4
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
Opinia
W krótkich impresjach z podróży przez późny wiek, autor maluje nam własną bezsilność, niewiedzę i wątpienie. Zarysowujące się pomysły, niby wprawki stylistyczne, są zdaje się próbą stworzenia gniazda, szerszej przestrzeni do ujawnienia swoich zamysłów. W jednej z nich: „Pisarzem czyni człowieka bodaj nie żaden talent, tylko to, że nie akceptuje on języka i gotowych pojęć”, ujawnia chyba swój najgłębszy sens: jak doświadczenie pobytu w Auschwitz przekuć na tworzenie języka, jak zredukować treść pozostawiając jego ciężar by dać świeżą formę. Równie ważne wyznanie zjawia się na koniec dziennika: „Zaczynam sobie zdawać sprawę, że mnie przed samobójstwem ( przed pójściem w ślady Borowskiego, Celana, Améry'ego, Primo Leviego i tak dalej ) uchroniło to „społeczeństwo”, które po doświadczeniu obozów koncentracyjnych dowiodło w postaci tzw. stalinizmu, że o żadnej wolności, wyzwoleniu (….) mowy być nie może; które zagwarantowało mi kontynuację życia w niewoli, wykluczając tym samym możliwość jakichkolwiek błędów. I to jest powód, dla którego nie zalała mnie fala rozczarowania”. Warto również prześledzić rozważania na temat totalitaryzmu, w których autor nazywa Auschwitz „konkretem absolutu”.
Znamienne dla diariusza Kertésza jest to jak mało jest w nim poezji języka, a jak stosunkowo wiele spekulacji teoretycznych oraz odniesień do wielkich pojęć. Do tych nielicznych wyjątków wypada zaliczyć przejmujące wyznanie: „Człowiek ma jakieś wstrętne życie – historię – i ma od niej znacznie mądrzejszą, wielką opowieść, w której staje się bóstwem, magiem; i ta opowieść jest tak cudowna, jak niesłychane jest historyczne, „realne” życie człowieka".
W krótkich impresjach z podróży przez późny wiek, autor maluje nam własną bezsilność, niewiedzę i wątpienie. Zarysowujące się pomysły, niby wprawki stylistyczne, są zdaje się próbą stworzenia gniazda, szerszej przestrzeni do ujawnienia swoich zamysłów. W jednej z nich: „Pisarzem czyni człowieka bodaj nie żaden talent, tylko to, że nie akceptuje on...
więcej Pokaż mimo to