Nana

Okładka książki Nana
Emil Zola Wydawnictwo: Siedmioróg Cykl: Rougon-Macquartowie (tom 9) klasyka
435 str. 7 godz. 15 min.
Kategoria:
klasyka
Cykl:
Rougon-Macquartowie (tom 9)
Tytuł oryginału:
Nana
Wydawnictwo:
Siedmioróg
Data wydania:
1991-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1958-11-01
Data 1. wydania:
1880-01-01
Liczba stron:
435
Czas czytania
7 godz. 15 min.
Język:
polski
ISBN:
8385193219
Tłumacz:
Zofia Karczewska-Markiewicz
Tagi:
klasyka emil zola francuska literatura

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,8 / 10
1852 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
336
23

Na półkach: , , ,

Muszę przyznać, że z oceną "Nany" mam problem. Z jednej strony bowiem Émile Zola nakreśla fascynujący obraz francuskiego społeczeństwa z okresu Drugiego Cesarstwa. Jego postaci stwarzają wrażenie bardzo realistycznych, a sama historia zarazem wciąga i wydaje się realistyczna. "Nana" stanowi więc doskonałe studium tzw. wyższych sfer z drugiej połowy XIX wieku. Z drugiej jednak strony nie mogę się zgodzić z niektórymi sądami stawianymi w tej książce przez Zolę - i z tego, co widziałam na LC, również przez dość wielu czytelników "Nany". Sądzę bowiem, że nie można dokonać jednoznacznej oceny głównej bohaterki.

Podczas gdy Zola próbuje ukazać pod jej postacią symbol rozpusty i zepsucia czasów - a zwłaszcza kobiet - mu współczesnych, czytając książkę, mogłam jedynie czuć współczucie do Nany. Myślę, że większość osób kojarzy postać Fantyny z "Nędzników" - kobiety, która znalazła się w gruncie rzeczy w podobnej sytuacji, co Nana. Obie zostały zmuszone do prostytucji i obie miały malutkie dzieci. Być może gdyby Fantyna i Nana żyły w dzisiejszych czasach, nie musiałyby uciekać się do tak - mimo wszystko drastycznych - kroków; w tamtych czasach jednak kobiety nie posiadały niczego, jeśli więc chciały przeżyć, jednocześnie pozostając jednostkami samodzielnymi, musiały uciekać się do sprzedawania jedynej rzeczy, która należała do nich: ich własnego ciała. Oczywiście, pomiędzy Naną i Fantyną są również pewne różnice; można chociażby zauważyć, że ta pierwsza obracała się w wyższych sferach; ale czy rzeczywiście była w tym jej zasługa, czy po prostu los postanowił ją tam umieścić? Bohaterka Emila Zoli jest określana jako zachłanna; gdyby się jednak lepiej temu przyjrzeć, okazałoby się, że większość postaci w tej książce taka była! Wszyscy oni byli gotowi zapłacić wysoką cenę za to, czego pożądali: za bogactwa (Nana i inne prostytutki), sławę (de la Faloise), czy wreszcie za ciała swoich kochanek bądź kochanków (hrabia i hrabina Muffat, Steiner i wielu innych). Jeśli chce ktoś potępiać Nanę za rozbijanie rodzin, należy najpierw zastanowić się: czy naprawdę tylko ona jest w tym przypadku winna? Czy mężczyźni, którzy nie mieli skrupułów przed zdradzaniem swoich żon, też nie powinni być obarczeni odpowiedzialnością?

Nie można zapomnieć też o tym, że Nana, dostawszy taką szansę, postanowiła zrezygnować z losu prostytutki, z bogactw i splendoru i zdecydowała się rozpocząć nowe życie z Fontanem. I być może ich historia skończyłaby się szczęśliwym "happy ever after" - gdyby mężczyzna ten nie okazał się (raczcie wybaczyć mój język) najzwyklejszą szumowiną, znęcającą się nad Naną zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Gdyby bohaterka Zoli związała się z kimś, kto odwzajemniałby jej miłość i traktował ją z szacunkiem, prawdopodobnie nie musiałaby wracać do prostytucji.

Sądzę, że jedno Zoli z pewnością można przyznać - stworzył postaci tak barwne i niejednoznaczne, że dyskutować na ich temat można przez wiele godzin, wysuwając najróżniejsze osądy i interpretacje. Jeśli jednak mogłabym sobie czegoś życzyć, to pragnęłabym, żeby czytelnicy nie oceniali tak szybko Nany - w końcu świat nie jest czarno-biały, a nierzadko do drastycznych kroków popycha ludzi otoczenie.

http://szuflada-beatrycze.blogspot.com/2014/12/o-nanie-sow-kilka.html

Muszę przyznać, że z oceną "Nany" mam problem. Z jednej strony bowiem Émile Zola nakreśla fascynujący obraz francuskiego społeczeństwa z okresu Drugiego Cesarstwa. Jego postaci stwarzają wrażenie bardzo realistycznych, a sama historia zarazem wciąga i wydaje się realistyczna. "Nana" stanowi więc doskonałe studium tzw. wyższych sfer z drugiej połowy XIX wieku. Z drugiej...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    2 730
  • Chcę przeczytać
    1 881
  • Posiadam
    498
  • Ulubione
    67
  • Klasyka
    64
  • Teraz czytam
    56
  • Literatura francuska
    45
  • Lektury
    21
  • Chcę w prezencie
    17
  • 2014
    12

Cytaty

Więcej
Emil Zola Nana Zobacz więcej
Emil Zola Nana Zobacz więcej
Emil Zola Nana Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także