Didaskalia do historii. Teatr starożytnej Grecji i jego kontekst polityczny

Wydawnictwo: Universitas
7 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
1
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
9788324234615
liczba stron
348
język
polski
dodał
Elevander

W starożytnej Grecji teatr był pierwszym przejawem kultury masowej. Z opiniotwórczej siły tego medium zdawali sobie sprawę zarówno archonci zezwalający na wystawienia, finansujący je choregowie, jak i sami twórcy. Komediopisarze i tragediopisarze sprawnie manipulowali historiami zaczerpniętymi z mitów, by mówić o aktualnych wydarzeniach rozgrywających się poza sceną Teatru Dionizosa. Ambitny...

W starożytnej Grecji teatr był pierwszym przejawem kultury masowej. Z opiniotwórczej siły tego medium zdawali sobie sprawę zarówno archonci zezwalający na wystawienia, finansujący je choregowie, jak i sami twórcy. Komediopisarze i tragediopisarze sprawnie manipulowali historiami zaczerpniętymi z mitów, by mówić o aktualnych wydarzeniach rozgrywających się poza sceną Teatru Dionizosa. Ambitny cel, postawiony przez Autorkę, polega na odczytaniu zachowanych dramatów poprzez historyczny i polityczny kontekst ich powstania, co może radykalnie zmienić możliwości interpretacyjne, które dotychczas ograniczano do aspektów estetyczno-literackich.


Wstęp
Podziękowania
Źródła
CZĘŚĆ I NA GRANICY MITU – OKRES ARCHAICZNY
1. Tyrani i polityka kulturalna
2. Reformy Klejsthenesa i wojny perskie
CZĘŚĆ II OKRES KLASYCZNY
1. De gloria Atheniensium
Czasy Temistoklesa
Czasy Kimona
Czasy Peryklesa
Czasy Peryklesa ‒ Ateny po śmierci Ajschylosa
2. „Wojna o trzy kurwy”
Perykles i Aspazja, czyli o tym, jak rozpętaliśmy wojnę peloponeską
Ateny po śmierci Peryklesa – sofiści, „złota młodzież” i polityka Nikiasza
„Komedia demagogów”: Kleon, Hyperbolos, Pejsander i Kleofont
Katalog zbrodni wojennych
O ujeżdżaniu sprzymierzeńców i pozytywnych aspektach zgubienia tłuczka
3. Wojna peloponeska – Sezon II
Alkibiades i wyprawa sycylijska
O wielkiej idei panhellenizmu
„Dotarliśmy już do mety nieszczęść”
Ateny po klęsce
4. Pośród centaurów – eskapizm w utopię
Chronologia
Summary
Bibliografia
Appendix
Indeks osobowy
Indeks nazw geograficznych
Dzieła antyczne przywoływane w pracy

 

źródło opisu: https://universitas.com.pl/produkt/3823/Didaskalia...(?)

źródło okładki: https://universitas.com.pl/public/storage/1/smiechowicz.jpg

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (3)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1125
Elevander | 2019-02-14
Przeczytana: 11 lutego 2019

O ile obecność wątków politycznych w komedii staroattyckiej nigdy nie ulegała wątpliwości, to tragedii nie czytano pod tym kątem i bardzo długo brano za dobrą monetę kategoryczną opinię Wilamowitza, że tragicy nie czynili odniesień do współczesnych realiów. Ta książka świetnie pokazuje, jak wiele można w obu ateńskich gatunkach dramatycznych wyczytać na temat rywalizacji między różnymi poleis, na temat wojen oraz różnych czynnych wówczas polityków. Autorka wzięła pod uwagę także dramaty zachowane fragmentarycznie, o których zwykle mniej się mówi. Zwraca uwagę na pewne prawidłowości, jeśli idzie o poglądy polityczne poszczególnych autorów, porównuje przekaz dramaturgów z historiografią i retoryką (szkoda, że książki tej nie było na rynku, gdy pisał pracę magisterską o retoryce!). Bardzo dobra książka, choć zabrakło tu trochę ingerencji korekty, ponieważ jest sporo różnego rodzaju drobnych niedopatrzeń, zwłaszcza w wyrazach greckich.

Tomasz Babnis

książek: 1524
Kura_Domowa | 2019-03-15
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 2086
S54S | 2019-02-15
Na półkach: Przeczytane
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd