Nasze małżeństwo
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- An American Marriage
- Wydawnictwo:
- Otwarte
- Data wydania:
- 2019-01-30
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-01-30
- Data 1. wydania:
- 2018-02-06
- Liczba stron:
- 368
- Czas czytania
- 6 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375155235
- Tłumacz:
- Aleksandra Wolnicka
- Tagi:
- Aleksandra Wolnicka
- Inne
Droga Celestial i Roya do ślubu była dość wyboista. Obydwoje z silnymi charakterami, ambitni, miotali się, zanim ostatecznie przyjęli role męża i żony.
Osiemnaście miesięcy. Tyle zdążyli nacieszyć się sobą. Jedna noc i fatalny zbieg okoliczności. Tyle wystarczyło, by Roy trafił do więzienia, a Celestial stała się żoną skazańca. Przed nimi wyzwanie, któremu musi sprostać ich uczucie, wierność i zaangażowanie.
Tayari Jones boleśnie i bez uprzedzenia uderza w instytucję małżeństwa i zadaje pytanie: czy w związku ważniejsze jest MY czy JA? „Nasze małżeństwo” to wnikliwe i wstrząsające wejście w intymne życie dwojga ludzi w chwili dramatycznej próby.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Przyjemność bez winy
„Nasze małżeństwo” to czwarta powieść Tayari Jones, a zarazem pierwsza przetłumaczona na język polski. Z okładki dowiadujemy się o nominacji tej książki do nagrody National Book Award 2018, co może nie jest gwarancją arcydzieła, ale na pewno pozwala nie obawiać się poważnego rozczarowania. Już pierwsze strony pokazują, że mamy do czynienia z potoczystym, gładkim, wręcz eleganckim językiem narracji (jakaż odmiana po chropawym, miałkim stylu „Lekkiego bagażu” Anny Cieplak, który ostatnio recenzowałem). Narracji tym bardziej interesującej, że rozpisanej na głosy.
Narratorzy, głównie mąż i żona, mają o czym opowiadać. Oto bowiem dwoje Afroamerykanów z klasy średniej w drugim roku małżeństwa spotyka osobisty dramat. Roy, robiący karierę handlowiec, w wyniku fałszywego oskarżenia trafia do więzienia z wieloletnim wyrokiem. Jego żona, Celestial, jest zdecydowana mimo wszystko wytrwać w tym związku. Ale jak wiadomo, gdy człowiek planuje, Bóg się śmieje... Tayari Jones prezentuje nam przenikliwy obraz erozji tytułowego małżeństwa. Na opowieść składają się nie tylko pierwszoosobowe narracje bohaterów, lecz także ich listy. Dowiadujemy się z nich wiele i o wcześniejszych latach życia małżonków, i o burzliwej nieraz przeszłości ich rodziców. Muszę przyznać, że wszystkie postaci wykreowane przez Jones, również drugoplanowe, są wiarygodne, pełnowymiarowe, a ich perypetie nie pozostawiają czytelnika obojętnym.
„Nasze małżeństwo” to proza w jakiejś mierze „kobieca”, w dobrym tego słowa znaczeniu. Mam na myśli wnikliwość psychologiczną, empatię, ale też wrażliwość zmysłową i estetyczną autorki. Za przykład mogą posłużyć artystyczne lalki, które szyje Celestial. Ich opis w wykonaniu Jones to artyzm – to, jak opisuje pomysł na lalkę, jej wyraz, faktury i kolory użytych materiałów. Niestety, w innych wątkach tej sugestywności trochę mi zabrakło. Roy był podobno zręcznym handlowcem, ale przykładów tej zręczności nie poznajemy. Również realia więzienne są ledwie naszkicowane. Rozumiem, że pisarz nie może znać się na wszystkim, ale ci najwybitniejsi wydają się zaprzeczać tej zasadzie.
Z kolei na plus zaliczam brak taniego sentymentalizmu oraz jednoznaczności w przedstawianiu postaci i ich racji, o co byłoby bardzo łatwo w tym przypadku. Początkowo obawiałem się, że Roy może okazać się skrzywdzoną niewinnością, a Celestial po prostu niewierną żoną, której zabrakło cierpliwości i wytrwałości. Na szczęście nic nie jest tutaj tak proste i jednoznaczne. Zamiast czarno-białych podziałów mamy różne odcienie szarości. Tak jak w życiu, chciałoby się powiedzieć. W końcówce Jones podkręca tempo wydarzeń, może nawet za bardzo, jednak moje ogólne wrażenie było jak najbardziej pozytywne.
Określiłbym „Nasze małżeństwo” jako czytadło z ambicjami, które można postawić obok „Fatum i furii” Lauren Groff czy powieści mniej znanej, a naprawdę wartej lektury – „My, marzyciele” Imbolo Mbue. Czasem w kontekście mniej ambitnych lektur pojawia się anglojęzyczne określenie guilty pleasure. W tym przypadku stwierdzam sporą przyjemność przy zupełnym braku winy.
Bogusław Karpowicz
Oceny
Książka na półkach
- 716
- 501
- 125
- 55
- 13
- 9
- 9
- 7
- 7
- 7
Opinia
Intryga Naszego małżeństwa rozpoczyna się dramatem, który rozgrywa się w mieszkaniu sąsiadującym z tym, które zamieszkuje młoda stażem para małżonków: Celestial oraz Roy. Dochodzi tam do brutalnego gwałtu, o dokonanie którego sąsiadka oskarża Roya. Zapewnienia Celestial, jakoby jej mąż całą rzeczoną noc spędził z nią w łóżku nie zdają się na wiele – mężczyzna zostaje oskarżony i osadzony w więzieniu. Rozdzielone małżeństwo przechodzi swoisty akt próby, w której to kluczową rolę odgrywają wzajemne oskarżenia, wspólne marzenia, własne ambicje oraz stare przyjaźnie.
Czytając tę książkę należy uzbroić się w cierpliwość. Jej akcja rozwija się powoli, leniwie, by tak naprawdę nigdy nie nabrać żwawszego tempa. Motoru napędowego nie stanowi tutaj sam rozwój wydarzeń czy próba rozwikłania zagadki tajemniczego gwałtu. Akcja scedowana została na drugi plan, Tayari Jones koncentruje się głównie na budowie warstwy psychologicznej postaci oraz przedstawienie skutków, jakie niesie za sobą krzywdzący wyrok.
Autorka podzieliła powieść na rozdziały, w których to naprzemiennie oddaje głos czołowym bohaterom, dzięki czemu bez ogródek obnażone zostają motywy ich działania. Ciężko jednak zabieg ten określić mianem waloru powieści. Tok myślenia Celestial, Roya oraz ich przyjaciela Andrego ginie pod natłokiem zbędnych przemyśleń oraz nieustannego rozwodzenia się nad niewiele wnoszącymi do fabuły drobnostkami. Tym samym, fabularny trzon Naszego małżeństwa rozmywa się, ulatnia, by finalnie odejść w zapomnienie.
Tayari Jones próbuje odpowiedzieć na pytania dotyczącego zagadnienia, w jak dużym stopniu przypadek wpływa na życie ludzi, jak wielką moc destruktywną może mieć na ich więzi, gdzie są granice wierności i zdrady, w jakim momencie podarować drugiemu człowiekowi wolność i pozwolić mu bez wyrzutów sumienia odejść, jak dalece pokładać w człowieku ufność. Ta istotna tematyka majaczy w tle snutej powieści i bez wątpienia stanowi o jej mocnej stronie. Nie wybija się ona jednak znacząco, nie wiedzie tutaj prymu.
Problem tkwi jednak głównie w budowie postaci. Są to osobowości mało wyraziste, ich konstrukcji brakuje emocjonalnej głębi, poczynaniom wiarygodności. Celestial, Roy oraz Andre zachowują się niczym machinalnie sterowane marionetki. We wzajemnych poczynaniach brakuje im swoistego pazura i ognia. Są to postaci przejawiające dobre cechy, ale ich dość statyczne, ospałe, apatyczne, zbyt łatwo poddające się otoczeniu zachowania irytują. Ciężko wczuć się w ich sytuację, niełatwo im kibicować czy współczuć. Miast tego wzbudzają uczucie frustracji.
Powieści nie podnosi również styl, w jakim została napisana. Jones operuje prostym, przystępnym i niewyszukanym stylem. Jest on jednak przesadnie rozwleczony, przegadany, na dłuższą metę męczący. W połączeniu z opieszałym prowadzeniem akcji i papierowymi postaciami książka jawi się, jako niezajmująca i mało interesująca. To powieść z potencjałem, który nie został w pełni rozwinięty.
www.bookiecik.pl
Intryga Naszego małżeństwa rozpoczyna się dramatem, który rozgrywa się w mieszkaniu sąsiadującym z tym, które zamieszkuje młoda stażem para małżonków: Celestial oraz Roy. Dochodzi tam do brutalnego gwałtu, o dokonanie którego sąsiadka oskarża Roya. Zapewnienia Celestial, jakoby jej mąż całą rzeczoną noc spędził z nią w łóżku nie zdają się na wiele – mężczyzna zostaje...
więcej Pokaż mimo to