Personifikacje prowincji w sztuce rzymskiej

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
7 (1 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
1
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
8323300747
liczba stron
172
kategoria
historia
język
polski
dodał
Elevander

Przedstawione powyżej rozważania dowiodły, że personifikacje "prowincji" występujące w sztuce rzymskiej, chociaż wywodzą się z dwóch różnych, ale zbliżonych do siebie tradycji: greckiej i rzymskiej, to jednak posiadają jedno wspólne zasadnicze źródło, jakim jest "sztuka zwycięstwa" - mówiąc ogólnie, a w odniesieniu do Rzymu - "sztuka triumfalna". Chęć przekazania i upamiętnienia informacji o...

Przedstawione powyżej rozważania dowiodły, że personifikacje "prowincji" występujące w sztuce rzymskiej, chociaż wywodzą się z dwóch różnych, ale zbliżonych do siebie tradycji: greckiej i rzymskiej, to jednak posiadają jedno wspólne zasadnicze źródło, jakim jest "sztuka zwycięstwa" - mówiąc ogólnie, a w odniesieniu do Rzymu - "sztuka triumfalna". Chęć przekazania i upamiętnienia informacji o sukcesie militarnym doprowadziła zarówno w Grecji, jak i w Rzymie do wytworzenia szeregu przedstawień, dających się podzielić na dwie grupy - w zależności od tego, czy ilustrują ideę zwycięstwa w sposób bardziej lub mniej bezpośredni.

 

źródło opisu: Fragment książki (s. 99)

źródło okładki: Własne

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (1)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1173

Ważna praca na temat obecności w sztuce rzymskiej personifikacji "prowincji". W cudzysłowie, ponieważ w istocie nie chodzi o kraj, tylko o jego mieszkańców, poza tym nieraz w ten sposób ukazywane są obszary nie będące prowincjami w sensie administracyjnym. Autor wskazuje na wyraźne pochodzenie tego typu przedstawień z "sztuki zwycięstwa", czyli na gruncie rzymskim przede wszystkim sztuki triumfalnej. Dzieli analizowane zabytki na dwie wyraźnie odrębne grupy: "idealizowane" i "realistyczne". Wskazane są wyraźnie początki tego rodzaju personifikacji oraz ich przemiany w toku dziejów Cesarstwa. Autor wyraźnie też zwrócił uwagę na ich propagandowe wykorzystanie przez kolejnych władców, przede wszystkim w procesie uwydatniania własnych sukcesów militarnych. Nie można nie wspomnieć o tym, że książka nie ma żadnych ilustracji, a to wielka szkoda, choć uzasadnia taki stan rzeczy rok wydania tej niewątpliwie wartościowej publikacji.

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
Na półkach
pokaż wszystkie
zgłoś błąd zgłoś błąd