rozwińzwiń

Muzyka i muzyczność prozy japońskiej okresu Heian (794-1192)

Okładka książki Muzyka i muzyczność prozy japońskiej okresu Heian (794-1192) Marta Wesołowska
Okładka książki Muzyka i muzyczność prozy japońskiej okresu Heian (794-1192)
Marta Wesołowska Wydawnictwo: Oficyna Naukowa popularnonaukowa
344 str. 5 godz. 44 min.
Kategoria:
popularnonaukowa
Wydawnictwo:
Oficyna Naukowa
Data wydania:
2016-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2016-01-01
Liczba stron:
344
Czas czytania
5 godz. 44 min.
Język:
polski
ISBN:
9788364363740
Tagi:
japonia heian genji monogatari murasaki shikibu muzyka gagaku
Średnia ocen

6,0 6,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,0 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1577
1572

Na półkach: ,

Spodziewałam się po tej książce wiele - fascynuje mnie kultura Heian, "Opowieść o księciu Genjim" jest jedną z najpiękniejszych książek, jakie w życiu czytałam, więc w naiwności swojej wierzyłam, że zwyczajnie nie da się napisać nudnej książki na taki temat. A jednak.

Przede wszystkim mam wrażenie, że autorka nie do końca zdecydowała, co w jej wersji ma się mieścić w pojęciu "muzyczność". W związku z tym opisywane są i instrumenty, i rola społeczna muzyki; swoista "muzyczność" frazy poetyckiej, i rola muzyki w konstruowaniu narracji oraz - i to chyba jest najciekawsze - czy muzyką dla japońskiego ucha jest tylko dźwięk wydawany przez instrumenty. Czyli - o wszystkim i o niczym.

Rozumiem, że dla nakreślenia tła potrzebny jest rys historyczny rozwoju muzyki w Japonii, jej powiązań z filozofią władzy czy harmonii społecznej, zdaję sobie sprawę z tego, że dla dobra czytelnika należy opisać, na czym i jak się grało... ale gdzie w tym wszystkim jest muzyczność tekstu? Autorka we wstępie opisuje problemy, jakie napotyka badacz kategorii tak nieprecyzyjnej i trudnej do uchwycenia, jaką jest "muzyczność", ale mam takie nieładne wrażenie, że przebrnęłam 300 stron tylko po to, żeby ustalić, że nie warto było w ogóle podejmować badań na tym polu.

Marta Wesołowska w swojej książce bada muzyczność na trzech przykładach prozy epoki Heian: nigdy nieprzetłumaczonej na polski "Opowieści o dziupli", "Zapisków spod wezgłowia" i "Opowieści o księciu Genjim". Ze względu na brak polskiego przekładu warto poświęcić szczególną uwagę właśnie części o "Opowieści o dziupli".
Pozostałe dwie części zrobiły na mnie mniejsze wrażenie, szczególnie część ostatnia, gdzie omawiane fragmenty "Opowieści o księciu Genjim" zostały zinterpretowane bardzo schematycznie i powierzchownie. Zdaję sobie sprawę z tego, że przedmiotem analizy badawczej nie były tu relacje Genjiego z kobietami, ale jeśli porównać rozdział dotyczący kochanki muzycznie niedopasowanej z analizą przedstawioną przez Mitamurę Masako w "Genji monogatari odczytane z dworskich szat" (w "dziesięć wieków Genji monogatari w w kulturze Japonii"),to robi się trochę przykro. A był potencjał.

Spodziewałam się po tej książce wiele - fascynuje mnie kultura Heian, "Opowieść o księciu Genjim" jest jedną z najpiękniejszych książek, jakie w życiu czytałam, więc w naiwności swojej wierzyłam, że zwyczajnie nie da się napisać nudnej książki na taki temat. A jednak.

Przede wszystkim mam wrażenie, że autorka nie do końca zdecydowała, co w jej wersji ma się mieścić w...

więcej Pokaż mimo to

avatar
484
26

Na półkach: ,

W ramach publikacji autorka skupiła się na utworach z okresu Heian: "Utsubo monogatari" (Opowieść o dziupli),"Makura no sōshi(Zapiski spod wezgłowia) Sei Shōnagon oraz "Genji monogatari" (Opowieść o księciu Genjim) Murasaki Shikibu.

W ramach publikacji autorka skupiła się na utworach z okresu Heian: "Utsubo monogatari" (Opowieść o dziupli),"Makura no sōshi(Zapiski spod wezgłowia) Sei Shōnagon oraz "Genji monogatari" (Opowieść o księciu Genjim) Murasaki Shikibu.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    6
  • Przeczytane
    2
  • Książki do kupienia
    1
  • Posiadam
    1
  • Japonia - literatura japońska
    1
  • Posiadane
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Muzyka i muzyczność prozy japońskiej okresu Heian (794-1192)


Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne