Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat
- Kategoria:
- biznes, finanse
- Tytuł oryginału:
- Debt: The First 5000 Years
- Wydawnictwo:
- Krytyka Polityczna
- Data wydania:
- 2018-01-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-01-15
- Liczba stron:
- 540
- Czas czytania
- 9 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365853196
- Tłumacz:
- Bartosz Kuźniarz
- Tagi:
- anarchia wyzysk Graeber
Wszystkie podręczniki ekonomii mówią to samo. Pieniądz wynaleziono po to, by zastąpić uciążliwy i skomplikowany barter – aby starożytni nie musieli już nosić swoich towarów na rynek. Problem z tą wersją historii? Nie ma cienia dowodu na jej prawdziwość.
Antropolog David Graeber w porywający sposób odwraca utarte przekonania. Pokazuje, że pięć tysięcy lat temu, w okresie narodzin rolniczych imperiów, ludzie korzystali z rozbudowanych systemów kredytowych. Wtedy po raz pierwszy pojawiły też się społeczeństwa podzielone na dłużników i wierzycieli.
Gdy z czasem wirtualny pieniądz kredytowy zastąpiły złote i srebrne monety, system zaczął się chylić ku upadkowi. Stopy procentowe poszybowały w górę i dłużnicy stali się niewolnikami. System istniał ze cenę rosnącej przemocy. Wyłącznie dzięki okazjonalnym interwencjom królów i kościołów udawało się nie dopuścić, aby sprawy wymknęły się spod kontroli. Dług: pierwsze pięć tysięcy lat jest fascynującą kroniką tej słabo znanej części historii. Pokazuje wpływ historii długu na przebieg ludzkich dziejów, a także jej związek z aktualnymi kryzysami finansowymi i przyszłością naszej gospodarki.
Co to jest dług? Schaeuble powie, że dług to grzech. Balcerowicz będzie straszył prostą drogą do ekonomicznego kataklizmu. Ale tylko Graeber pozwoli Ci coś w temacie długu zrozumieć. Naprawdę zrozumieć.
Rafał Woś, „Polityka”. Autor „To nie jest kraj dla pracownika”
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 657
- 82
- 27
- 20
- 8
- 5
- 3
- 3
- 3
- 3
OPINIE i DYSKUSJE
Nic tak nie motywuje do działania jak ciążący obowiązek, po prostu dług.
Niejedną podłość można wykonać, gdy dług ciśnie.
I wcale nie pieniądz był przedmiotem handlu, tylko dług.
Mnie książka przekonała, a wręcz uwolniłem się dzięki niej, a z czego to już słodka tajemnica.
Nic tak nie motywuje do działania jak ciążący obowiązek, po prostu dług.
Pokaż mimo toNiejedną podłość można wykonać, gdy dług ciśnie.
I wcale nie pieniądz był przedmiotem handlu, tylko dług.
Mnie książka przekonała, a wręcz uwolniłem się dzięki niej, a z czego to już słodka tajemnica.
Monumentalna rozprawa zwalczająca powszechny mit barteru i początków pieniądza, oczywiście mimochodem przypominająca anarchistyczną (w radykalnym tego słowa znaczeniu) przeszłość ludzkich społeczności.
Czytałem przez jakieś dwa lata i miałem miejscami poczucie że czytam wciąż to samo na nowo. Niemniej mnogość przypisów, przykładów (czy bardziej anegdot) robi wrażenie. Na ile książki Graebera są faktycznie zgodne z rzeczywistością — pozostawiam środowisku do rozstrzygnięcia. Narracja Graebera oczywiście zyskuje na jego lekkim, łatwo przyswajalnym piórze.
Jest tu wiele o walutach, spłacaniu, kasacji i etyce długu, barterze, religii, rodzicielstwie i państwie. W imponujący sposób autor opisuje tu historie finansowe z Chin, Indii, Mezopotamii, Rzymu, Egiptu, na przestrzeni stuleci. W pamięci zapadł mi przeciekawy opis buddyjskiego rozwoju korporacjonizmu i samonapędzającego się wzbogacania klasztorów opartego na religii wzrostu, niczym wspolczesne MLM-y, ukróconych potem przez konfucjańskie chińskie rządy.
„Jeśli historia czegokolwiek uczy, to tego, że nie ma lepszego uzasadnienia sposobów opartych na przemocy, nadania im pozorów moralności, niż przedstawienie ich w kategoriach długu — przede wszystkim dlatego, że to ofiara sprawia wówczas wrażenie strony postępującej niewłaściwie”.
„Finley lubił powtarzać, że wszystkie ruchy rewolucyjne w starożytnym świecie miały jeden program: Anulować długi i podzielić na nowo ziemię ”.
„wielka część współczesnego języka religii i moralności ma u swych źródeł pojęcia takie jak dzień zapłaty czy odkupienie”
„w idei długu pierwotnego mamy do czynienia z doskonałym długiem nacjonalistycznym”
„Myśliwy nie uważa się za człowieka dlatego, że potrafi dokonywać kalkulacji ekonomicznych. Bycie prawdziwym człowiekiem oznacza dla niego niezgodę na prowadzenie tego rodzaju rachunków, odnowę liczenia i pamiętania, kto co komu oddał”.
„wyrównanie rachunków [w sensie dosłownym, ojca z synem] oznacza, że obie strony mogą się rozejść. Przedstawiając swoje wyliczenia, ojciec dał do zrozumienia, że już wkrótce nie będzie miał ze swoim synem nic wspólnego”.
„jednym ze skandali kapitalizmu jest to, że zasady panujące wewnątrz większości firm mają charakter komunistyczny […] Im większa potrzeba improwizacji, tym bardziej demokratyczna staje się współpraca […] W następstwie wielkich katastrof ludzie zachowują się podobnie, przechodząc na prowizoryczną wersję komunizmu. Hierarchie rynki i tym podobne stają się luksusem na który nikogo nie stać”
„Nie przynieść niczego, to ustawić się w roli wyzyskiwacza. Przynieść dokładny ekwiwalent to dać do zrozumienia, że nie chce się dłużej utrzymywać kontaktów z sąsiadem. […] Kobiety potrafiły spędzić znaczną część dnia, idąc wiele kilometrów, aby zwrócić zupełne drobniaki w niekończącym się obiegu darów, do którego nikt nigdy nie dorzucał sumy dokładnie odpowiadającej wartości otrzymanego przedmiotu — a czyniąc to nieustannie odtwarzały swoje społeczeństwo”
„Angielskie słowo free pochodzi od niemieckiego rdzenia oznaczającego przyjaciela. Wolność była bowiem możliwością nawiązywania przyjaźni, spełniania obietnic, życia we wspólnocie równych”.
Monumentalna rozprawa zwalczająca powszechny mit barteru i początków pieniądza, oczywiście mimochodem przypominająca anarchistyczną (w radykalnym tego słowa znaczeniu) przeszłość ludzkich społeczności.
więcej Pokaż mimo toCzytałem przez jakieś dwa lata i miałem miejscami poczucie że czytam wciąż to samo na nowo. Niemniej mnogość przypisów, przykładów (czy bardziej anegdot) robi wrażenie. Na...
... wielkie i genialne...
... wielkie i genialne...
Pokaż mimo toKsiążka dosyć ciężka do czytania i mocno stronnicza, ale dobrze poznać spojrzenie drugiej strony
Książka dosyć ciężka do czytania i mocno stronnicza, ale dobrze poznać spojrzenie drugiej strony
Pokaż mimo toSolidna książka dla miłośników kontestowania zastanych mitów opisujących rzeczywistość. Dla zastanawiających się nad naturą pieniądza i podstawami gospodarki. Książka przedstawia historię długu i pieniądza odrzucając przy tym mit barteru i inne wolno rynkowe "fakty", które we współczesnej ekonomii i obiegowej opinii uchodzą za niepodważalne. Autor udowadnia, że warto wychodzić z utartych ram myślowych i zadawać inne pytania, szukać niekonwencjonalnych odpowiedzi.
Solidna książka dla miłośników kontestowania zastanych mitów opisujących rzeczywistość. Dla zastanawiających się nad naturą pieniądza i podstawami gospodarki. Książka przedstawia historię długu i pieniądza odrzucając przy tym mit barteru i inne wolno rynkowe "fakty", które we współczesnej ekonomii i obiegowej opinii uchodzą za niepodważalne. Autor udowadnia, że warto...
więcej Pokaż mimo toInspirujące spojrzenie antropologa na kwestie ekonomiczne
Długi przecież należy spłacać, wie to każdy. Jak jest jego natura, skąd się wzięły i wreszcie co by się stało z globalną gospodarką gdybyśmy naprawdę wszyscy spłacili swoje długi?
To ciekawa podróż przez wieki i ewolucję pieniądza. Historia ta jest nieco inna niż ekonomiści nauczają (na początku był barter a potem bum pieniądz zmienił gospd). Dług był podstawą gospodarek właściwie od początku – od początku wzajemnych relacji w małych społecznościach. Przyjmował postać różnych zobowiązań lub w wersji bardziej zaawansowanych – brania na kredyt i rozliczania saldami. Pieniądz zaś to produkt Państwa potrzebującego opłacić armie. Wbrew pozorom pieniądz tak jak go rozumiemy (monety etc) nie był powszechny w gospodarce przez długi czas tzn. był obecny przy rozliczeniach wielkich transakcji, władców etc – ale w zwykłym codziennym życiu niespecjalnie.
Cała książka pełna jest takich inspirujących obserwacji – właśnie z innego niż ekonomiczny punktu widzenia.
Całość dzieli się na trzy części – o ile pierwsza (natura długu – łącznie z konotacjami religijnymi) jest nieco zbyt rozgadana – to część II czyli analiza funkcji pieniądza i długu w poszczególnych epokach, jest już fascynująca.
Część trzecia to z kolei mała rozprawa na temat konsekwencji takiej gospodarki – opartej na wiecznej inflacji długu i przymusu rozwoju. Ten fragment pozostawia poczucie niedosytu ale i poczucia, ze stoimy na krawędzi zmiany. Zwłaszcza w kontekście wyczerpywania się surowców i w związku z tym modelu opartego na wiecznym wzroście.
Polecam zdecydowanie jako inne spojrzenie na gospodarkę.
Inspirujące spojrzenie antropologa na kwestie ekonomiczne
więcej Pokaż mimo toDługi przecież należy spłacać, wie to każdy. Jak jest jego natura, skąd się wzięły i wreszcie co by się stało z globalną gospodarką gdybyśmy naprawdę wszyscy spłacili swoje długi?
To ciekawa podróż przez wieki i ewolucję pieniądza. Historia ta jest nieco inna niż ekonomiści nauczają (na początku był barter a potem...